Od 2025 roku w Polsce mogą wejść w życie nowe przepisy dotyczące podatku od używanych samochodów. Zmiany te mają na celu uszczelnienie systemu podatkowego oraz zwiększenie wpływów do budżetu. Co to oznacza dla osób kupujących samochody z rynku wtórnego? W tym artykule omówimy szczegóły nowych regulacji, jakie stawki będą obowiązywać oraz jak przygotować się na zmiany.
Co się zmienia w podatku od używanych samochodów?
Dotychczas kupujący używane samochody zobowiązani byli do opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), wynoszącego 2% wartości pojazdu. Od 2025 roku wprowadzonych może zostać kilka istotnych zmian, które obejmują:
- Nową skalę podatkową – zamiast stałej stawki 2%, wprowadzono zróżnicowanie stawki podatkowej w zależności od wieku pojazdu, jego wartości oraz rodzaju napędu.
- Wyższe stawki dla pojazdów spalinowych – samochody z silnikami benzynowymi i diesla będą objęte wyższymi stawkami podatku, zwłaszcza w przypadku starszych aut, które spełniają niższe normy emisji spalin.
- Ulgi dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych – nowe przepisy wprowadzają preferencyjne stawki podatku lub całkowite zwolnienia dla samochodów elektrycznych oraz hybryd plug-in, co ma zachęcić Polaków do wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań.
Ile wyniesie podatek od używanego samochodu?
Nowe stawki podatku będą uzależnione od kilku kluczowych czynników. Oto przewidywane przykłady na 2025 rok:
- Samochody spalinowe (powyżej 10 lat) – podatek może wzrosnąć nawet do 3-4% wartości pojazdu, zwłaszcza dla starszych aut o wyższej emisji spalin.
- Samochody hybrydowe – w zależności od wieku auta i rodzaju napędu, stawki wyniosą około 1-2%.
- Samochody elektryczne – większość aut elektrycznych może być zwolniona z podatku, co ma przyspieszyć ich popularyzację na polskim rynku.
Jakie samochody będą najbardziej obciążone nowym podatkiem?
Największe zmiany dotkną osób planujących zakup starszych samochodów spalinowych, zwłaszcza tych sprowadzanych z zagranicy. Wysokie stawki podatkowe obejmą głównie pojazdy, które nie spełniają aktualnych norm emisji spalin (Euro 5 lub niższych). Wprowadzenie wyższych podatków dla tych aut ma na celu zniechęcenie do sprowadzania przestarzałych pojazdów, co ma korzystny wpływ na środowisko i zdrowie publiczne.
Z kolei samochody elektryczne oraz hybrydowe będą promowane za pomocą ulg i zwolnień, co sprawi, że ich zakup stanie się bardziej atrakcyjny. To krok w stronę zrównoważonej motoryzacji i redukcji emisji CO2 w Polsce.
Jak uniknąć podwyższonego podatku?
Aby zminimalizować koszty związane z zakupem używanego samochodu po wprowadzeniu nowych przepisów, warto wziąć pod uwagę kilka strategii:
- Zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego – z ulgami podatkowymi związanymi z zakupem takich aut, możemy zaoszczędzić na podatku.
- Rozważenie młodszego samochodu spalinowego – auta spełniające wyższe normy emisji spalin (Euro 6 i wyżej) będą objęte niższymi stawkami podatkowymi.
- Dokładne sprawdzenie wartości rynkowej pojazdu – w przypadku kupna starszych aut, warto zwrócić uwagę na wartość rynkową, gdyż od niej będzie naliczany podatek.
Kogo dotkną nowe przepisy?
Nowe przepisy będą miały największy wpływ na osoby sprowadzające starsze auta z zagranicy, zwłaszcza pojazdy spalinowe o dużym przebiegu. Podatek może znacząco podnieść koszt finalny zakupu auta. W związku z tym, przed zakupem warto dokładnie zapoznać się z nowymi stawkami oraz rozważyć opcje zakupu bardziej ekologicznych pojazdów, które będą mniej obciążone podatkiem.