We wtorkowe popołudnie w Krobi (Wielkopolska) przyniosło poważny incydent drogowy. Około godziny 16:30 na ulicy Św. Ducha doszło do czołowego zderzenia dwóch samochodów osobowych. Jak ustaliła policja, sprawcą kolizji był 63-letni obywatel Ukrainy, kierujący pojazdem marki Peugeot, który prowadził pod wpływem alkoholu. Badanie alkomatem wykazało ponad 2 promile alkoholu we krwi kierowcy, co jest wartością dwukrotnie przekraczającą granicę stanowiącą stan nietrzeźwości w Polsce.
POLECAMY: Oświęcim: Pijany Ukrainiec ukradł auto i spowodował nim kolizję drogową
Jak doszło do kolizji?
Oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu, Monika Curyk, podaje, że kierujący peugeotem 63-latek zjechał na przeciwny pas ruchu, prowadząc do czołowego zderzenia z citroenem, którym kierował 41-letni mężczyzna.
„Kierując peugeotem, zjechał na przeciwległy pas ruchu i doprowadził do czołowego zderzenia z citroenem, którym kierował 41-letni mężczyzna” – relacjonuje Monika Curyk, oficer prasowa KPP w Gostyniu.
Szczęśliwie, pomimo poważnych okoliczności zdarzenia, żaden z kierowców nie odniósł obrażeń.
Działania Policji i dalsze konsekwencje
63-letni sprawca kolizji został natychmiast zatrzymany i przewieziony do policyjnego aresztu. W najbliższym czasie odpowie za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu oraz spowodowanie kolizji drogowej. Według polskiego prawa, za jazdę pod wpływem alkoholu grozi kara grzywny, aresztu, a w szczególnych przypadkach także kara pozbawienia wolności. Kierowcy, u którego stężenie alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila, grozi również utrata prawa jazdy oraz możliwa kara więzienia w przypadku poważniejszych konsekwencji zdarzenia.
Dlaczego jazda pod wpływem alkoholu to zagrożenie?
Przypadki takie jak ten pokazują, jak duże zagrożenie stwarzają nietrzeźwi kierowcy na drodze. Alkohol wpływa na koordynację ruchową, czas reakcji oraz percepcję sytuacyjną. Kierowca pod wpływem alkoholu często nie jest w stanie właściwie ocenić sytuacji na drodze, co zwiększa ryzyko kolizji i wypadków.
Jazda pod wpływem alkoholu – odpowiedzialność i prawo
Zgodnie z art. 178a § 1 Kodeksu karnego, „Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2”. Co więcej, sądy mają możliwość orzeczenia dodatkowych sankcji, takich jak zakaz prowadzenia pojazdów, który może trwać nawet dożywotnio w przypadku recydywistów.
Prewencja jako klucz do poprawy bezpieczeństwa na drogach
Pijani kierowcy stanowią ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego. W celu przeciwdziałania podobnym zdarzeniom, polskie służby często przeprowadzają kontrole trzeźwości w różnych lokalizacjach. Kampanie społeczne uświadamiają kierowcom konsekwencje jazdy po alkoholu, a nowe przepisy, które są sukcesywnie zaostrzane, stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.
Przypadek z Krobi to kolejne przypomnienie o tym, jak ważne jest dbanie o trzeźwość za kierownicą i rozwaga podczas jazdy.