Kraków, jedno z najpiękniejszych miast w Polsce, ogłosiło plany wprowadzenia strefy czystego transportu. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2025 roku, a zmiany będą dotyczyły wszystkich właścicieli samochodów, zwłaszcza tych, którzy posiadają starsze pojazdy. Choć projekt strefy jest w fazie opracowywania, to zmiany te mają istotne konsekwencje nie tylko dla mieszkańców Krakowa, ale również dla przyjezdnych.
Strefa czystego transportu w Krakowie – szczegóły projektu
Nowa strefa czystego transportu w Krakowie ma zacząć funkcjonować od 1 lipca 2025 roku. W jej ramach, samochody spalinowe, które nie spełniają określonych norm emisji spalin, nie będą mogły wjeżdżać na teren miasta. W przypadku starszych pojazdów, będzie istniała możliwość wjazdu za odpowiednią opłatą emisyjną. Według aktualnych założeń, opłata za wjazd do strefy wyniesie 20 zł dziennie lub 2,50 zł za godzinę. Dodatkowo, jeśli kierowcy zdecydują się na dłuższy pobyt, mogą liczyć na 500 zł miesięcznej opłaty. Zgodnie z projektem, mieszkańcy Krakowa będą zobowiązani do przestrzegania nowych zasad dopiero od 1 lipca 2030 roku, co daje im kilka lat na przygotowanie się do zmian.
Jakie samochody będą mogły wjeżdżać do strefy czystego transportu?
Kraków wprowadza restrykcyjne normy emisji spalin. Samochody benzynowe (w tym te z instalacją LPG) będą mogły wjeżdżać do strefy tylko wtedy, gdy spełniają normę Euro 4 lub wyższą, co oznacza, że muszą być wyprodukowane po 2005 roku. Samochody z silnikiem diesla będą mogły wjeżdżać jedynie wtedy, gdy spełniają normę Euro 6, czyli muszą pochodzić z 2014 roku lub później. Jednak w przypadku diesli, które będą miały wjazd do strefy dopiero od 1 lipca 2030 roku, wymagane będą normy Euro 6dT, co oznacza, że pojazdy te muszą pochodzić z 2018 roku lub później.
Warto również zauważyć, że strefa czystego transportu nie obejmie całego Krakowa. Wyjątek będą stanowić obszary na wschód od drogi S7 oraz kluczowe arterie komunikacyjne, takie jak ul. Zakopiańska, Wielicka czy 29 Listopada, które prowadzą do obwodnicy autostradowej. Wyjątki te mają na celu umożliwienie sprawnego transportu, zwłaszcza dla osób dojeżdżających do pracy czy instytucji publicznych.
Kiedy będzie obowiązywać opłata za wjazd do strefy?
Do 30 czerwca 2028 roku będzie istniała możliwość wjazdu starszymi samochodami do strefy, ale tylko po zapłaceniu odpowiedniej opłaty. Opłata emisyjna wynosić będzie 2,50 zł za godzinę, a 20 zł dziennie. Z kolei dla osób, które planują regularnie wjeżdżać do Krakowa samochodami niespełniającymi norm emisji, przewidziano 500 zł miesięcznej opłaty.
Kraków na tle innych polskich miast
Kraków nie jest jedynym miastem, które stawia na wprowadzenie stref czystego transportu. Zgodnie z nowelizacją Ustawy o elektromobilności, każde miasto powyżej 100 tys. mieszkańców, w którym wystąpi przekroczenie średniorocznej zawartości dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu, będzie zobowiązane do utworzenia takiej strefy. Zgodnie z danymi, w 2023 roku średnioroczne stężenie NO2 w Krakowie wynosiło 44 µg/m3, co wskazuje na konieczność wprowadzenia strefy czystego transportu. Podobne wartości zanotowano również w Warszawie (43 µg/m3) i Wrocławiu (43 µg/m3). To oznacza, że w tych miastach od 2026 roku również mogą zostać wprowadzone strefy czystego transportu, jeśli sytuacja się nie poprawi.