Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła zakończenie prac nad kolejnym kluczowym odcinkiem trasy ekspresowej S7, łączącej Kraków i Warszawę. Nowo otwarty fragment, o długości 13,3 km, biegnie między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa, co pozwala na utworzenie 270-kilometrowego korytarza drogowego między tymi dwoma największymi miastami Polski. To jedno z najważniejszych osiągnięć w polskiej infrastrukturze transportowej ostatnich lat.
„Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Nowoczesna infrastruktura z wyzwaniami
Budowa trasy S7 nie jest jeszcze w pełni ukończona. Wzdłuż nowo otwartego odcinka pozostają do realizacji prace wykończeniowe, m.in. na węzłach oraz przy ogrodzeniach. W związku z tym na trasie obowiązuje tymczasowe ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej jednak kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni, każda z dwoma pasami ruchu. Prace na tym odcinku mają zakończyć się wiosną 2024 roku.
Północna Obwodnica Krakowa: Kluczowy element ringu drogowego
Oprócz trasy S7, GDDKiA ogłosiła także otwarcie 12,3 km Północnej Obwodnicy Krakowa (POK). To kolejny krok w kierunku stworzenia pełnego ringu drogowego wokół stolicy Małopolski. Po otwarciu tego odcinka łączna długość obwodnicy wynosi 64,5 km. Brakuje jedynie 5 km trasy S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planuje się oddać do użytku w połowie 2026 roku.
„Oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu” – podkreśla GDDKiA w swoim komunikacie.
Finansowanie i wykonawcy
Realizacja obu inwestycji była możliwa dzięki wsparciu unijnemu oraz zaangażowaniu doświadczonych wykonawców. Trasa S7 otrzymała 534,8 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Łączny koszt prac wyniósł niemal 1,7 mld zł. Konsorcjum odpowiedzialne za budowę składało się z Gulermak (lider), Gülermak Air Sanayi İnşaat ve Taahhüt oraz Mosty Łódź.
Podobnie trasa S52, stanowiąca Północną Obwodnicę Krakowa, uzyskała dofinansowanie w wysokości 789,6 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt budowy tego odcinka wyniósł ok. 1,4 mld zł, a wykonawcą było to samo konsorcjum.
Wpływ na region i transport w Polsce
Otwarcie tych kluczowych tras wzmacnia transportowy szkielet regionu oraz poprawia komunikację między Polską północną a południową. Zarówno Kraków, jak i Warszawa, skorzystają na szybkim połączeniu, co przełoży się na rozwój gospodarczy, lepszą logistykę oraz wygodę dla mieszkańców i turystów.
Oddanie do użytku nowych odcinków tras S7 i S52 stanowi ważny krok w rozwoju nowoczesnej infrastruktury drogowej w Polsce. W przyszłości możemy oczekiwać dalszych inwestycji, które uczynią polskie drogi jeszcze bardziej funkcjonalnymi i bezpiecznymi.
Jadą!!!@GDDKiA | @MI_GOV_PL | #FunduszeUE | @RegioPoland | #dobrzeRazemwUE 🇪🇺| #S7 9⃣5⃣5⃣,5⃣mln zł | #S52 7⃣8⃣9⃣,6⃣mln zł pic.twitter.com/jJqCPFgaNJ
— GDDKiA Kraków (@GDDKiA_Krakow) December 23, 2024