Na mocy rozporządzenia GPSR oferując sprzedaż produktów przez internet, należy tak przygotować swoją ofertę, aby konsument mógł w prosty sposób znaleźć informacje o interesującym go produkcie – zwłaszcza o jego bezpieczeństwie.
Jedną z charakterystycznych cech ochrony konsumenta jest konieczność takiego konstruowania przez przedsiębiorcę umowy z nim, aby jej postanowienia były dla niego zrozumiałe. Optykę tę przyjmuje także rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów, którego wejście w życie 13 grudnia 2024 r. otworzyło nowy rozdział w prawie konsumenckim. Dla przedsiębiorców oznacza to nowe obowiązki. O czym muszą pamiętać prowadzący swój biznes w internecie? Okazuje się, że kluczową sprawą pozostaje odpowiednie skonstruowanie oferty.
Obowiązki sprzedającego przez internet
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem GPSR podmioty gospodarcze udostępniające swoje produkty w internecie lub w inny sposób na odległość, mają obowiązek tak przygotować ofertę, aby zawierała ona co najmniej:
- imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować,
- w przypadku, gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej za produkty wprowadzone do obrotu w UE,
- informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu,
- wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na opakowaniu lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
Dane te muszą zostać zamieszczone w ofercie w sposób jasny i widoczny. Wydaje się, że kluczowy tu jest wzorzec przeciętnego konsumenta, przyjęty w prawie unijnym i polskim. Chodzi tu więc o takie zaprezentowanie informacji, które będzie w pełni zrozumiałe dla przeciętnej osoby dbającej o swoje prawa. Z jednej więc strony muszą być one zredagowane w sposób przystępny. Z drugiej zaś przedsiębiorca nie może ponosić negatywnych konsekwencji za lekceważenie przez konsumenta obowiązku zadbania o swoje interesy.
Sankcje za nieprzestrzeganie rozporządzenia GPSR
Jak na razie trudno określić, z jakimi dokładnie sankcjami powinni liczyć się przedsiębiorcy, którzy nie będą przestrzegać wskazanych powyżej wymagań. Wszystko dlatego, że jak na razie polski ustawodawca nie uchwalił ustawy implementującej rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Nie stało się to pomimo tego, że rozporządzenie to powinno być w pełni stosowane od 13 grudnia 2024 r. To z kolei oznacza, iż stosowne regulacje powinny niedługo wejść w życie w Polsce.
Jedno jest natomiast pewne. Stosownie do art. 44 ust. 2 omawianego rozporządzenia, sankcje przewidziane za jego naruszenie muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Ponadto w preambule do rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów podniesiono, iż sankcje te powinny być adekwatne do rodzaju naruszenia, do możliwej korzyści dla podmiotu gospodarczego lub dostawcy internetowej platformy handlowej oraz do rodzaju i wagi szkody poniesionej przez konsumenta. Właściwie więc na pewno można się spodziewać wysokich kar finansowych za oferowanie w internecie produktów w sposób odbiegający od standardów wynikających z rozporządzenia GPSR.
Informacje zawarte na stronie stanowią opis stanu prawnego na dzień publikacji i nie są poradą prawną w indywidualnej sprawie. Stan prawny od opublikowania może ulec zmianie. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie wpisu w celu rozwiązania problemów prawnych.
Masz pytania lub potrzebujesz pomocy – zapraszamy do kontaktu!
Podstawa prawna: