Niemiecki przemysł motoryzacyjny, długo uważany za filar europejskiej gospodarki, zmaga się z poważnymi wyzwaniami. W 2024 roku koncern BMW odnotował gwałtowny spadek zysków, co jest efektem m.in. słabnącej sprzedaży w Chinach oraz problemów technicznych. Nie tylko BMW, ale także Volkswagen i Mercedes-Benz odczuwają skutki trudnej sytuacji na rynku. Jakie są przyczyny tych problemów i czego można się spodziewać w najbliższych miesiącach
BMW w kryzysie: zyski spadły o 37%
Według danych opublikowanych przez Deutsche Welle, BMW w 2024 roku zarobiło 7,7 mld euro po opodatkowaniu. To aż o 37% mniej niż w poprzednim roku. To już drugi z rzędu gwałtowny spadek zysków dla bawarskiego koncernu.
Głównym powodem tej sytuacji jest spadek sprzedaży na rynku chińskim, który od lat stanowi kluczowy rynek zbytu dla niemieckich producentów samochodów. Dodatkowo, BMW zmagało się z problemami technicznymi związanymi z hamulcami dostarczanymi przez firmę Continental, co wpłynęło na wizerunek marki i zaufanie klientów.
Obroty firmy również spadły – do 142 mld euro, co oznacza spadek o 8,4% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Nie tylko BMW: Volkswagen i Mercedes również w tarapatach
BMW nie jest jedynym niemieckim koncernem motoryzacyjnym, który odczuwa skutki trudnej sytuacji na rynku. Volkswagen odnotował spadek zysków o 31% (do 12,4 mld euro), a Mercedes-Benz – o 28% (do 10,4 mld euro).
Jak zauważa Deutsche Welle, głównym problemem dla wszystkich trzech gigantów jest trudna sytuacja na rynku chińskim. Spowolnienie gospodarcze w Chinach, a także rosnąca konkurencja ze strony lokalnych producentów samochodów elektrycznych, znacząco wpłynęły na wyniki sprzedaży.
Czy jest szansa na poprawę?
Pomimo trudnej sytuacji, BMW zachowuje ostrożny optymizm. Firma spodziewa się wzrostu popytu w 2024 roku, choć przyznaje, że sytuacja pozostaje „wymagająca”. Koncern liczy na to, że zyski przed opodatkowaniem powrócą do poziomu z ubiegłego roku, mimo niedawnych podwyżek ceł nałożonych przez Stany Zjednoczone.
Jednakże, BMW nie podaje szczegółowych prognoz dotyczących zysków po opodatkowaniu, co wskazuje na dużą niepewność co do przyszłych wyników finansowych.
Podsumowanie
Niemiecki przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu poważnych wyzwań. Spadki zysków w BMW, Volkswagencie i Mercedesie są sygnałem, że nawet największe koncerny nie są odporne na zmiany na globalnym rynku. Kluczowym czynnikiem będzie zdolność tych firm do dostosowania się do nowych warunków, zwłaszcza w kontekście rosnącej konkurencji ze strony producentów samochodów elektrycznych oraz zmieniających się preferencji konsumentów.