Zgodnie z ustawą z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, w pierwszym kwartale 2025 r. zostało utrzymane odroczenie obowiązku zapewnienia przez podatników integracji kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi oraz związanej z tą integracją odpowiedzialności podatnika za jej niewykonanie. Oznacza to, że do końca marca 2025 r. zostało wydłużone odroczenie związane z obowiązkowym przesyłaniem przez agentów rozliczeniowych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej danych o płatnościach realizowanych zasadniczo za pośrednictwem tych terminali. Czy to oznacza, że od 1 kwietnia przedsiębiorcy powinni być przygotowani na nowe obowiązki?
Geneza obowiązku
Obowiązek integracji kas fiskalnych z terminalami miał wejść w życie 1 lipca 2022 r., jednak za głosem przedsiębiorców został przesunięty na 1 stycznia 2025 r. Przedsiębiorcy uzasadniali konieczność takiego odroczenia zbyt krótkim okresem na przygotowanie się na nowe obowiązki.
Wspomnianą ustawą Ministerstwo Finansów zdecydowało się na odroczenie o kolejne 3 miesiące wejścia w życie obowiązku zapewnienia integracji urządzeń, jednocześnie sygnalizując, że obowiązek ten prawdopodobnie całkiem zostanie zlikwidowany. Byłoby to korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców, bowiem przepisy przewidywały kary finansowe za niewywiązywanie się z obowiązku – brak kasy zintegrowanej z terminalem płatniczym miał grozić nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej w wysokości 5000 zł.
Ustawa zmieniająca w końcu opublikowana
24 lutego 2025 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej pojawiła się długo wyczekiwana przez wielu przedsiębiorców nowelizacja, która m.in. zlikwidowała obowiązek zapewnienia integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.
W art. 6 ustawy nowelizującej zostały uchylone niektóre przepisy w ustawie z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Uchylony został m.in. art. 19a ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, który stanowił, że przedsiębiorca, który zapewnia możliwość przyjmowania płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, zapewnia współpracę kasy rejestrującej z terminalem płatniczym zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, określonymi w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy. Uchylenie tego przepisu spowodowało, że przedsiębiorcy nie będą mieli już obowiązku zapewnienia integralności kas z terminalami.
Jednocześnie usunięty został przepis mówiący, że w przypadku stwierdzenia, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej wbrew obowiązkowi nie zapewnia współpracy tej kasy z terminalem płatniczym, przy użyciu którego zapewnia możliwość przyjmowania płatności, zgodnie z wymaganiami technicznymi dla kas rejestrujących, naczelnik urzędu skarbowego, w drodze decyzji, nakłada na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 5000 zł.
Ważne! Ustawa wprowadzająca powyższe regulacje wejdzie w życie 1 kwietnia 2025 r. Zostanie zatem zachowana ciągłość w braku opisanego obowiązku, a przedsiębiorcy nie będą zobowiązani do zapewnienia integracji kas fiskalnych z terminalami na żadnym etapie.
Odpowiedź na apele przedsiębiorców
Powyższe zmiany należy ocenić pozytywnie, są one bowiem odpowiedzią na apele przedsiębiorców, że wykonanie tych obowiązków wiązałoby się u nich z kolejnymi wydatkami – najczęściej na wymianę urządzeń na takie, które odpowiadałyby wymogom technicznym. Wraz z publikacją ustawy zakończył się również okres zawieszenia i niepewności co do tego, czy powinni oni zacząć już dostosowywać się do nowych obowiązków, czy też mogą mieć pewność, że nowe obowiązki nie wejdą w życie.
Przypominamy, że nasza kancelaria oferuje profesjonalną obsługę i doradztwo prawne świadczone na rzecz przedsiębiorców. Oferujemy pomoc prawną w pełnym zakresie już dla osób planujących rozpoczęcie swojej działalności.
Świadczone przez nas kompleksowe usługi doradcze są odpowiedzią na indywidualne potrzeby klientów. Doradzamy w zakresie wyboru formy prawnej dla planowanej działalności, dopełnimy wszelkich formalności polegających na jej zarejestrowaniu w odpowiednich instytucjach, a następnie będziemy dokonywać bieżącej obsługi prawnej w trakcie jej działania.
Nasza oferta to pomoce prawna w zakresie wszelkich problemów prawnych, z jakimi mogą się Państwo spotkać jako przedsiębiorcy w swojej działalności. Świadczone przez nas kompleksowe usługi oraz porady prawne w zakresie prawa handlowego, prawa cywilnego, prawa pracy, prawa gospodarczego pomogą Państwu w prowadzeniu działalności, oszczędzając czas i pieniądze naszych klientów.
Forma współpracy:
- Indywidualne zlecenia jednorazowe
- Doraźna obsługa prawna
- Stała obsługa prawna na podstawie umowy zlecenia
- porady prawne
- sporządzanie pism procesowych
- pozwy
- odpowiedzi na pozwy
- sprzeciwy od nakazów zapłaty i wyroków nakazowych
- apelacje
- wnioski
- doradztwo, zakładanie i funkcjonowanie działalności gospodarczej
- rejestrowanie spółek w KRS
- pozwy
- doradztwo w zakresie obrotu nieruchomościami (pełen zakres usług: nabywanie, najem, włącznie ze sporządzaniem umów: przedwstępnej i właściwej oraz umówienie notariusza)
- zastępstwo procesowe w sprawach gospodarczych i cywilnych (dotyczy przedsiębiorców objętych stałą obsługą prawną)
- umowy deweloperskie – przygotowanie umów związanych z działalnością deweloperską dla deweloperów
- redakcja i opiniowanie kontraktów, wniosków i pism procesowych
- przygotowanie umów oraz ich wzorów
- negocjowanie umów i kontraktów z kontrahentami, pomoc prawna dla Klienta w trakcie negocjacji
- porady związane z prawem pracy: tworzenie umów o pracę, wypowiedzeń, regulaminów
- przygotowanie porad prawnych, uwzględniających doktrynę oraz najnowsze orzecznictwo
Potrzebujesz pomocy prawnej a może stałej obsługi dla twojej firmy? Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
579-636-527
Podstawa prawna: