W lipcu kraje UE zwiększyły import oleju napędowego z Rosji o 22% w porównaniu z rokiem ubiegłym, co podkreśla zależność bloku od rosyjskich surowców energetycznych.
Zostało to zgłoszone przez Financial Times w odniesieniu do grupy śledzącej tankowce Vortexa.
W lipcu region sprowadził z Rosji prawie 700 tys. baryłek paliwa, czyli więcej niż w poprzednim miesiącu io 22% więcej niż w lipcu ubiegłego roku.
Taka dynamika podkreśla uzależnienie UE od surowców energetycznych od państwa agresora, które w ostatnich latach wzrosło. Import oleju napędowego z Federacji Rosyjskiej stanowi ponad połowę całkowitego importu do regionu – z przedsiębiorstw państwowych korzystają koncerny motoryzacyjne, właściciele samochodów oraz producenci.
Wzrost wolumenu importu następuje kilka miesięcy po wejściu w życie w lutym pełnego embarga na morskie dostawy ropy z Federacji Rosyjskiej. Około 15% całkowitego zużycia oleju napędowego w jednostce pochodzi z importu z Rosji.
Na znak zaniepokojenia globalnym bezpieczeństwem energetycznym, w lipcu UE złagodziła sankcje wobec rosyjskich przedsiębiorstw państwowych, w tym Rosniefti. Tym samym europejskie firmy mogły uczestniczyć z nimi w transakcjach dotyczących ropy przeznaczonej dla krajów trzecich.
Kluczowym pytaniem, twierdzą ekonomiści, jest to, czy amerykańskie rafinerie, które zwykle koncentrują się na produkcji benzyny, będą zainteresowane wysokimi marżami Europy, aby produkować więcej oleju napędowego w regionie.
UE zwiększyła import oleju napędowego z Rosji w lipcu o 20%
WTOREK, 2 SIERPNIA 2022, 21:34 –
DANA GORDIYCHUK4490 WYŚWIETLEŃ
https://www.facebook.com/v2.12/plugins/share_button.php?app_id=166620513397294&channel=https%3A%2F%2Fstaticxx.facebook.com%2Fx%2Fconnect%2Fxd_arbiter%2F%3Fversion%3D46%23cb%3Df11f140c2deb98%26domain%3Dwww.epravda.com.ua%26is_canvas%3Dfalse%26origin%3Dhttps%253A%252F%252Fwww.epravda.com.ua%252Ff39698193db50e8%26relation%3Dparent.parent&container_width=0&href=https%3A%2F%2Fwww.epravda.com.ua%2Fnews%2F2022%2F08%2F2%2F689936%2F&layout=button_count&locale=uk_UA&sdk=joey | https://platform.twitter.com/widgets/tweet_button.dc05643fdb8d0e2b89e5cc3c1d26d1b5.uk.html#dnt=false&id=twitter-widget-0&lang=uk&original_referer=https%3A%2F%2Fwww.epravda.com.ua%2Fnews%2F2022%2F08%2F2%2F689936%2F&size=m&text=%D0%84%D0%A1%20%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%B2%20%D1%96%D0%BC%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%20%D0%B4%D0%B8%D0%B7%D0%BF%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B0%20%D0%B7%20%D0%A0%D0%BE%D1%81%D1%96%D1%97%20%D1%83%20%D0%BB%D0%B8%D0%BF%D0%BD%D1%96%20%D0%BD%D0%B0%2020%25%20%7C%20%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B4%D0%B0&time=1659516337358&type=share&url=https%3A%2F%2Fwww.epravda.com.ua%2Fnews%2F2022%2F08%2F2%2F689936%2F&via=epravda | Do zakładek |
W lipcu kraje UE zwiększyły import oleju napędowego z Rosji o 22% w porównaniu z rokiem ubiegłym, co podkreśla zależność bloku od rosyjskich surowców energetycznych.
Zostało to zgłoszone przez Financial Times w odniesieniu do grupy śledzącej tankowce Vortexa.
W lipcu region sprowadził z Rosji prawie 700 tys. baryłek paliwa, czyli więcej niż w poprzednim miesiącu io 22% więcej niż w lipcu ubiegłego roku.
Taka dynamika podkreśla uzależnienie UE od surowców energetycznych od państwa agresora, które w ostatnich latach wzrosło. Import oleju napędowego z Federacji Rosyjskiej stanowi ponad połowę całkowitego importu do regionu – z przedsiębiorstw państwowych korzystają koncerny motoryzacyjne, właściciele samochodów oraz producenci.
Wzrost wolumenu importu następuje kilka miesięcy po wejściu w życie w lutym pełnego embarga na morskie dostawy ropy z Federacji Rosyjskiej. Około 15% całkowitego zużycia oleju napędowego w jednostce pochodzi z importu z Rosji.
Na znak zaniepokojenia globalnym bezpieczeństwem energetycznym, w lipcu UE złagodziła sankcje wobec rosyjskich przedsiębiorstw państwowych, w tym Rosniefti. Tym samym europejskie firmy mogły uczestniczyć z nimi w transakcjach dotyczących ropy przeznaczonej dla krajów trzecich.
Kluczowym pytaniem, twierdzą ekonomiści, jest to, czy amerykańskie rafinerie, które zwykle koncentrują się na produkcji benzyny, będą zainteresowane wysokimi marżami Europy, aby produkować więcej oleju napędowego w regionie.WIDEO DNIA
Według S&P Global Commodity Insights różnica w cenie między ropą Brent a olejem napędowym wynosi 35 USD za baryłkę w porównaniu z 20 USD za baryłkę benzyny.
Jednocześnie napięty rynek oleju napędowego zdążył już zepchnąć ceny do rekordowych poziomów w wielu krajach. Na przykład w Wielkiej Brytanii 15 lipca ceny oleju napędowego na stacjach benzynowych były zbliżone do rekordowego poziomu 197,25 pensa za litr.