Wszystko na to wskazuje, że zdominowany przez opozycję Senat odrzuci spec ustawę dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Ustawa ma ułatwić wywłaszczanie gruntów pod związane z tym projektem inwestycje. Zdaniem rządu nowe przepisy dałyby możliwość wyższych odszkodowań dla wywłaszczanych właścicieli.
Centralny Port Komunikacyjny to największa publiczna inwestycja realizowana po 1989 r. Obejmuje port lotniczy w Baranowie, sieć szybkich kolei i dróg szybkiego ruchu prowadzących do lotniska – zaznaczył Andrzej Wardziak.
– To jest mega port połączony komunikacyjnie i z koleją, i z drogami oraz cała infrastruktura. To jest naprawdę duże przedsięwzięcie, więc przygotowanie samego projektu zajmuje wiele lat pracy – wyjaśnił ekspert lotniczy.
POLECAMY: CPK generuje milionowe straty i gigantyczny wzrost zatrudnienia.
Aby ruszyć z budową, w parlamencie trwają prace nad spec ustawą. Sejm już ją przegłosował. Senat zajmie się nią na rozpoczynającym się posiedzeniu. Przeciwna ustawie jest opozycja.
– To pierwszy od dziesiątków lat projekt, który dotknie tak negatywnie wielu ludzi – mówił Maciej Lasek, poseł Koalicji Obywatelskiej.
Spec ustawa ma ułatwiać wywłaszczenia pod budowę linii kolejowych i lotniska na rzecz Skarbu Państwa. Przewiduje zachęty dla właścicieli do zbywania nieruchomości na rzecz CPK. Posiadacze działek mogą dostać o 10 procent więcej za grunt niż wartość rynkowa, ale cześć mieszkańców nie chce pozbywać się swoich nieruchomości
– Dla mnie jako mieszkańca zagrożonych terenów elementarnym pytaniem jest, co zrobiono z moim poczuciem bezpieczeństwa, prawem do mojej własności? – podkreśliła Magdalena Tarka–Serafin, mieszkanka gminy Jaktorów.
To jeden z głosów, jakie padły w dyskusji o specustawie zorganizowanej w senacie. CPK wzbudza emocje nie tylko w gminie Baranów i okolicach, ale wielu miejscach w Polsce. W Mikołowie na Śląsku ma przebiegać kolej szybkich prędkości łącząca Ostrawę z Katowicami i z Centralnym Portem. Mieszkańcy protestują.
Donald Tusk zapowiedział, że PO odrzuci w Senacie specustawę. Zarzucił rządowi, że m.in. w tak ważnych sprawach nie konsultuje się z ludźmi. To kłamstwo – odpowiedział minister Marcin Horała.
– Dla samego tylko odcinka śląskiego, bo dzisiaj na Śląsku padły te słowa, odbyły się dwie tury konsultacji społecznych. W pierwszej Turze 12 spotkań zdalnych, bo było to w zimie, kiedy była pandemia, potem już 18 spotkań na żywo z mieszkańcami i z jednostkami samorządu terytorialnego – wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Politycy opozycji twierdzą, że CPK jest niepotrzebny, choć ekspert zaproszony na dyskusję do Senatu przyznał, że w przyszłości takie rozwiązanie będzie konieczne.
– Lotnisko dla Warszawy, dla centralnej Polski będzie potrzebne i logiczną lokalizacją dla tego lotniska mogą być obecne tereny, gdzieś w okolicach Baranowa – powiedział Tomasz Wardak, ekspert ds. lotnictwa.
Symbolem stosunku Platformy Obywatelskiej do Centralnego Portu Komunikacyjnego jest słynna już wypowiedź Rafała Trzaskowskiego.
– Uważam, że to jest gigantomania, przy czym w ciągu dwóch lat będziemy mieć lotnisko w Berlinie – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
CPK zainteresowane są europejskie firmy, w tym hiszpańskie – zauważył premier tego kraju.
– Jest wiele możliwości dla naszych firm, np. w przypadku powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego – wskazał Pedro Sanchez.
Lotnisko w Baranowie, jeśli powstanie, będzie miało nie tylko znaczenie komunikacyjne, ale także militarne, na co wskazał szef wojska USA w Europie gen. Ben Hodges.
Jeden komentarz
Ostatni akapit, ten kieruje nas na nowe możliwości. Ukryta prawda jest na wierzchu.