W ostatnim kwartale ub. r. sprzedaż telewizorów w Polsce spadła o blisko 20% wynika z danych firmy GfK. Zauważono również, że wartość sprzedaży telewizorów wykorzystuje się o 3,1% w ciągu całego roku 2022 i o 21,5% w samym czwartym kwartale ubiegłego roku.
POLECAMY: Ich chamstwo i bezczelność nie zna granic! Niedzielskiemu przyznano nagrodę św. Kamila
Z danych GfK wynika, że w Polsce najwięcej sprzedają się telewizory o średniej ekranu 65, 43, 55 i 50 cali. Konsumenci skupiają się na dużych i średnich modelach, często wybierają małe (poniżej 40 cali) i bardzo duże telewizory (powyżej 65 cali). Popularne są też telewizory ze starszymi funkcjami technologicznymi.
„10 najpopularniejszych modeli na polskim rynku to odbiorniki o rozdzielczość 4k, zbudowane w technologii LCD, z możliwością łączenia się z Wi-Fi. Świadomy konsument wybiera zatem sprzęt nowoczesny technologicznie, SMART, pozwalający na korzystanie z wielu innowacyjnych opcji” – powiedział cytowany w komunikacie Wiesław Peché z GfK.
Jak podaje GfK, pomimo że w całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2021, a w ostatnim kwartale ub.r. o 2,2 proc. rok do roku, wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne.
W całym 2022 roku średnia cena telewizorów spadła o 1,7 proc. w stosunku do 2021 roku, a w ostatnim kwartale 2,2 proc. w stosunku rdr. Z uwagi na panujący kryzys i niepewność kolejnego dnia wielu konsumentów wciąż przekłada decyzję o zakupie nowych odbiorników i czeka na akcje promocyjne.
Według GfK, w najbliższych miesiącach akcje promocyjne mogą jeszcze mocniej zyskać na popularności. Początek 2023 roku pokazał bowiem nieznaczny wzrost średniej ceny telewizorów.
Według opinii eksperta GfK, źródło wzrostu ceny telewizorów może być tymczasowe i wynikać z różnych czynników. Branża jednak bacznie obserwuje rynek i zmieni swoją strategię, dostosowując się ją do potrzeb konsumentów.