Wrocław, jako jedno z kluczowych miast w Polsce, stoi wobec wyzwania związanego z zanieczyszczeniem powietrza, co jest problemem obecnym w wielu miastach na całym świecie. Władze miasta podejmują szereg inicjatyw, starając się poprawić jakość powietrza dla swoich mieszkańców. Jednym z najnowszych pomysłów jest stworzenie strefy czystego transportu.
Idea ta jest wynikiem procesu konsultacji społecznych, który jest kluczowym elementem w podejmowaniu decyzji dotyczących takiego ambitnego projektu. Konsultacje te pozwalają na dialog z mieszkańcami miasta, umożliwiając zebranie różnorodnych opinii odnośnie wprowadzenia strefy czystego transportu. Przewidziana decyzja dotycząca utworzenia takiej strefy w Wrocławiu planowana jest na rok 2024, co daje odpowiedni czas na przeprowadzenie gruntownych analiz oraz działań przygotowawczych.
Proces ten ma na celu uwzględnienie różnorodnych perspektyw społecznych i ekonomicznych, a także zbieranie danych, które będą kluczowe dla realizacji projektu. Połączenie opinii mieszkańców z analizami technicznymi i ekonomicznymi pomoże w podjęciu mądrych i zrównoważonych decyzji w kontekście wprowadzenia strefy czystego transportu.
Warto podkreślić, że taka inicjatywa wymaga starannego przygotowania oraz współpracy z różnymi interesariuszami, włączając w to mieszkańców, przedsiębiorstwa transportowe, organizacje pozarządowe oraz instytucje rządowe. Otwarta dyskusja i dialog społeczny są kluczowe dla sukcesu projektu, który dąży do poprawy jakości życia w mieście, równocześnie dbając o środowisko naturalne.
Zakaz wjazdu aut do miast już od 2024 roku
Wrocław dołącza do grona polskich miast, które rozważają wprowadzenie strefy czystego transportu. Podobne rozwiązania planowane są w Krakowie od lipca 2024 roku oraz w Warszawie od 1 lipca 2024 roku.
W czwartek władze miasta poinformowały o rozpoczęciu konsultacji społecznych, które będą prowadzone online, mailowo i osobiście. Konsultacje potrwają przez cały miesiąc. Władze Wrocławia zamierzają podjąć decyzję o wprowadzeniu strefy czystego transportu w 2024 roku.
Pierwsze zmiany w 2025 roku, następne trzy lata później
Analiza przygotowana na zlecenie władz miasta przez ekspertów z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) poprzedziła debatę na temat wprowadzenia strefy czystego powietrza we Wrocławiu. Rekomendacje dotyczące wprowadzenia takiej strefy zostały opracowane na podstawie tej analizy.
Zgodnie z tymi rekomendacjami, specjaliści z PSPA sugerują wprowadzenie strefy czystego powietrza w 2025 roku. Według analizy, strefa ta powinna zostać wzmocniona w 2028 roku, a ostatecznie osiągnąć swój pełny kształt w 2032 roku. Rekomendowane granice strefy czystego powietrza opierałyby się od południa na nasypie kolejowym przy Dworcu Głównym, dalej na zachód wzdłuż nasypu linii kolejowej na Poznań, a od północy i wschodu na rzece Starej Odrze, łącząc się z terenami kolejowymi w okolicach skrzyżowania ulic Krakowskiej i Na Niskich Łąkach.
- Program „Mój Elektryk” zawieszony – co dalej z dopłatami do samochodów elektrycznychProgram „Mój Elektryk”, który przez trzy lata wspierał zakup samochodów elektrycznych w Polsce, został oficjalnie zawieszony. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)
- Polska, Włochy i Czechy walczą o szybszą rewizję zakazu sprzedaży samochodów spalinowychZakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej, zaplanowany na 2035 rok, od początku budził wiele emocji i kontrowersji. Polska, Włochy i Czechy, wspólnie
- Pijany Ukrainie na drogach ŻyrardowaW miniony weekend w Żyrardowie doszło do dwóch poważnych zdarzeń drogowych z udziałem nietrzeźwych kierowców. Oba wypadki uwypuklają niebezpieczeństwa wynikające z jazdy pod wpływem
Co piąty samochód mógłby zostać objęty zakazem
Zgodnie z badaniami, samochody osobowe stanowią ponad 91% pojazdów poruszających się po centrum Wrocławia, a około 8% to samochody dostawcze. Warto zauważyć, że ciężarówki, autobusy i motocykle reprezentują jedynie 1% wszystkich pojazdów w ruchu na badanych lokalizacjach.
Jeśli chodzi o wiek pojazdów, najwięcej na drogach Wrocławia jeździ nowych samochodów, które spełniają normy EURO 6 i zostały wyprodukowane po 2014 roku. Te pojazdy stanowią około jednej trzeciej całej floty pojazdów. Drugą najliczniejszą grupę stanowią samochody z normą EURO 4, które mają około piętnaście lat. Wrocławskie ulice poruszają około jednej czwartej takich pojazdów. Samochody z normami EURO 5 (około dziesięcioletnie) oraz EURO 3 (około dwudziestoletnie) stanowią odpowiednio około 15% każda. Co dwudziesty pojazd na wrocławskich drogach ma normę EURO 2, która obowiązywała w drugiej połowie lat 90-tych.
Jeden komentarz
Wrocławianie nie dajcie się!