Trzy polskie banki, ING, Santander Bank oraz PKO BP, zdecydowały o przerwie w działaniu w dniach 14 i 15 kwietnia 2023 roku. Klienci banków zostali poinformowani o tym przez komunikaty zamieszczone na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. W czasie przerwy w działaniu, klienci nie mieli dostępu do bankowości internetowej, mobilnej, przelewów, wypłat z bankomatów ani kart płatniczych.
Przerwa w działaniu banków ING i Santander trwała przez cały dzień 14 kwietnia, a także do godzin popołudniowych 15 kwietnia. Przerwa w działaniu PKO BP rozpoczęła się w godzinach porannych 15 kwietnia i trwała do godzin popołudniowych tego samego dnia.
Przerwa w działaniu banków wywołała spore niezadowolenie wśród klientów, którzy nie mogli korzystać z usług bankowych przez dwa dni. Zwłaszcza, że trzy tak duże banki jednocześnie zdecydowały się na przerwę w swoim działaniu. Klienci skarżyli się na brak możliwości dokonywania płatności oraz na brak dostępu do swoich środków finansowych.
Przerwy serwisowe i niedostępności
W niedzielę 16 kwietnia od godz. 00:00 do godz. 6:00 nie będzie można korzystać:
- z serwisu internetowego i telefonicznego iPKO i iPKO biznes,
- funkcji otwartej bankowości,
- płatności w sklepach internetowych za pomocą usługi „Płacę z iPKO”.
Wszystkie karty będą działać w bankomatach i sklepach stacjonarnych. W ramach ochrony internetowych płatności kartą 3D-Secure 2 dostępna będzie tylko autoryzacja kodem SMS i PIN-em do karty.
W czasie przerwy aplikacją IKO będzie można tylko wypłacać pieniądze z bankomatów oraz płacić w sklepach stacjonarnych i internetowych tylko za pomocą BLIK.
Aplikacja iPKO Biznes mobile będzie niedostępna.
Niedostępność usług banku ING w nocy 15/16 i 16/17 kwietnia
W nocy z soboty na niedzielę, 15/16 kwietnia, od północy do 5:30 planujemy prace serwisowe.
W tym czasie nie będzie można:
- płacić kartami w internecie z 3DSecure, czyli tych, które są dodatkowo potwierdzane w aplikacji lub jednorazowym kodem SMS
- zrobić przelewu Express Elixir oraz przelewu na telefon BLIK do innego banku
- aktywować kart, zmieniać limitów transakcyjnych i nadawać kodów PIN
- zamówić kart płatniczych
- przypisać kart do telefonu w aplikacji Moje ING Mobile
- dodać kart Mastercard do portfeli zewnętrznych (Apple Pay, Garmin Pay i Google Pay)
- zrobić przelewu z rachunku karty kredytowej
- realizować operacji na kartach w bankowości elektronicznej
- nie będą działać pożyczki oraz procesy sprzedażowe rachunków bieżących i oszczędnościowych
Utrudnione będzie również:
- składanie wniosków w Moim ING i na stronie www.ing.pl
- obsługa kart w systemie ING Business, korzystanie z usług powierniczych (e-Custody) oraz z części wniosków
- mogą występować problemy z realizacją transakcji kartami płatniczymi w bankomatach, wpłatomatach oraz terminalach płatniczych.
Niedostępność Modułu Makler 15 kwietnia
W godzinach 8:00 – 18:00 niedostępny będzie moduł Makler w systemie bankowości internetowej.
Dodatkowo w nocy z niedzieli na poniedziałek (16/17 kwietnia) od 0:00 do 3:00 mogą wystąpić problemy z realizacją transakcji w urządzeniach sieci ING / Planet Cash. Transakcje we wrzutniach mogą być realizowane w trybie off-line.