W ostatnim czasie polski system bankowy nie ma łatwego życia. Po porannej awarii systemu PKO BP, klienci innych banków zaczęli zgłaszać problemy z płaceniem za pomocą popularnej aplikacji BLIK. Według niepotwierdzonych informacji, za tymi problemami mogą stać cyberatakujący z Rosji. Banki zapewniają, że pracują nad rozwiązaniem problemów i zapewnieniem bezpieczeństwa swoim klientom.
Warto zauważyć, że polski system bankowy ma już za sobą kilka innych przypadków cyberataków. W 2020 roku mieliśmy do czynienia z jednym z największych w historii kraju ataków na banki, w wyniku którego hakerzy skradli ponad 3 miliony złotych z kont klientów. W związku z tymi incydentami, rząd wprowadził w życie ustawę o cyberbezpieczeństwie, która ma zwiększyć ochronę przed cyberatakami i zwiększyć świadomość w zakresie bezpieczeństwa w internecie.
W przypadku obecnego problemu z BLIK-iem, banki apelują do klientów o zachowanie ostrożności i korzystanie z innych form płatności, takich jak karty płatnicze czy przelewy tradycyjne. Jest to ważne, ponieważ cyberatak może nie tylko spowodować problemy z płatnościami, ale również zagrażać bezpieczeństwu naszych pieniędzy i danych osobowych.
W poniedziałkowy poranek, czyli pierwszy dzień tygodnia, klienci banku PKO BP mieli problemy z zalogowaniem się do swoich kont. Jednakże to nie tylko użytkownicy tej konkretnej instytucji finansowej mieli kłopoty – również klienci korzystający z systemu płatności mobilnych Blik zostali poinformowani o awarii. Dodatkowo, na stronie downdetector, która służy do zgłaszania awarii i problemów technicznych z różnymi serwisami internetowymi, można było znaleźć informacje o problemach związanych z logowaniem się do kont w innych bankach, takich jak ING Bank Śląski, mBank czy Santander.
To oznacza, że awaria lub problemy techniczne nie dotyczyły tylko jednego banku czy jednej usługi finansowej, ale miały szerszy zasięg. Nie jest jasne, co było przyczyną tych problemów, ale mogły one wynikać z problemów technicznych lub błędów w systemach informatycznych. Oczywiście, taka sytuacja może powodować frustrację i kłopoty dla klientów, którzy nie mogą uzyskać dostępu do swoich kont lub dokonywać transakcji finansowych.
Awaria Blika w całej Polsce
W związku z raportami, które pojawiają się na stronie downdetector – platformie służącej do monitorowania problemów użytkowników na stronach internetowych – można przypuszczać, że awaria, która miała miejsce, może być z nią powiązana. Wiele zgłoszeń dotyczyło trudności z logowaniem się do kont internetowych w bankach takich jak Santander, mBank, Alior Bank, ING Bank Śląski oraz Millennium. Każdy z tych banków otrzymał po kilkaset zgłoszeń dotyczących problemów z korzystaniem z bankowości internetowej.
Z kolei w godzinach porannych, między godziną 8 a 10:50, klienci PKO BP doświadczali problemów z zalogowaniem się do swoich kont internetowych. Biuro prasowe największego banku w Polsce poinformowało jednak, że około 11:00 wszystkie serwisy działały już poprawnie. Mimo to, takie problemy mogą powodować kłopoty i frustrację dla klientów, którzy potrzebują dostępu do swoich kont i usług bankowych w czasie rzeczywistym.