Rząd ogłosił powrót tarczy antyinflacyjnej na paliwa, która ma na celu ograniczenie wzrostu cen paliw i złagodzenie skutków inflacji dla kierowców i branży transportowej. Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 czerwca cena paliwa zostanie ustalona na poziomie 5 złotych za litr.
Jest to działanie mające na celu ochronę konsumentów i stabilizację rynku paliwowego w obliczu rosnących cen surowców energetycznych. W tym artykule przedstawimy szczegóły tarczy antyinflacyjnej na paliwa oraz jej potencjalne konsekwencje dla kierowców i sektora transportowego.
Od 1 lutego 2022 roku weszła w życie ustawa zmniejszająca podatki na paliwo. Zmniejszona została zarówno stawka VAT, jak i akcyza. Dla wielu osób najważniejsze było właśnie obniżenie podatków na paliwo, które spowodowało, że benzyna i diesel kosztowały około 5 zł za litr. Zmiany te przyczyniły się do tego, że nasi sąsiedzi masowo przyjeżdżali na tereny przygraniczne, aby tankować u nas swoje samochody.
Ponieważ zmniejszone zostały podatki na paliwo, z korzyści tej mogli skorzystać nie tylko kierowcy, ale również przedsiębiorcy, którzy korzystają z samochodów służbowych. W efekcie obniżenie podatków na paliwo miało pozytywny wpływ na kondycję polskiej gospodarki.
Znów niższy VAT? Benzyna i diesel za 5 zł za litr?
W 2022 roku weszła w życie ustawa obniżająca podatki, która była częścią tzw. tarczy antyinflacyjnej. Dzięki niej obniżone zostały podatki, m.in. na żywność i paliwo. Podczas gdy dla paliwa, najważniejsze były dwie kwestie – akcyza została obniżona, a VAT zmalał z 23% do 8%. W wyniku tych zmian, ceny benzyny i diesla spadły do około 5 zł za litr.
Jednak w listopadzie 2022 roku, minister aktywów państwowych Jacek Sasin ogłosił, że wyższe podatki, w tym na paliwo, muszą zostać przywrócone, ze względu na naciski ze strony Komisji Europejskiej. Zatem niższymi cenami mogliśmy cieszyć się tylko do końca roku.
Zgodnie z prawem unijnym, ma ono pierwszeństwo przed prawem krajowym, włącznie z konstytucją. Z drugiej strony można by postawić chociażby wyrok Trybunału Konstytucyjnego, którzy orzekł, że… prawo unijne nie ma pierwszeństwa nad prawem krajowym.
I nie jest to wyłącznie polski sprzeciw. Podobne orzeczenia wydane zostały m.in. w Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech, Hiszpanii, Litwie, czy Rumunii. Pytanie brzmi, czy cokolwiek za tymi orzeczeniami idzie? Czy to sztuka dla sztuki?
Paliwa znów będą tanie?
W kontekście spadających cen paliw w wyniku obniżenia podatków, pojawiają się pytania dotyczące ważności prawa unijnego i krajowego, a także narzędzi, jakie UE ma do egzekwowania swojego prawa. Czy polskie prawo jest ważniejsze od prawa unijnego, czy może odwrotnie? Czy UE może postraszyć zamrożeniem funduszy, aby wymusić przestrzeganie jej prawa? Czy powrót 8% VAT na paliwo jest nieunikniony?
Obecnie, benzyna w Polsce kosztuje około 6,64 zł, a diesel 6,36 zł. Jednak gdyby VAT na paliwo wynosił 8%, ceny te mogłyby spaść do poziomów około 5,50 zł i 5,30 zł odpowiednio. W takim scenariuszu, zmieniłyby się nastroje i ceny znowu byłyby w granicach 5-6 zł. Jednakże, nie wiadomo, czy powrót 8% VAT na paliwo jest realny i możliwy do zrealizowania.
Będzie nowa tarcza?
Istnieje prawdopodobieństwo, że obniżenie niższych stawek podatkowych nie zostanie wprowadzone, szczególnie jeśli Komisja wcześniej wyraźnie określiła swoje wymagania. Ostatnio odnotowano spadek cen paliw, ale nie jest łatwo przewidzieć nagłe zmiany w polityce podatkowej. Niemniej jednak, sytuacja może nie być tak źle, jak się wydaje.
Mimo braku obniżek podatkowych istnieje wiele innych czynników, które mogą wpłynąć na sytuację finansową gospodarstw domowych. Na przykład, wspomniany nowy program wsparcia finansowego może przynieść ulgę rodzinom, zapewniając dodatkowe fundusze na ważne wydatki. Ponadto, istnieje możliwość, że mimo stabilnej sytuacji podatkowej, ogólna sytuacja gospodarcza kraju może się poprawić, co może wpływać na wzrost zarobków i dostępność miejsc pracy.
Ważne jest, aby zauważyć, że polityka gospodarcza i podatkowa jest złożonym procesem, który uwzględnia wiele czynników. Ostateczne decyzje podejmowane są na podstawie analizy gospodarczej i politycznej sytuacji. Dlatego, mimo braku obniżek podatkowych, istnieją inne czynniki, które mogą wpłynąć na sytuację finansową gospodarstw domowych, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.