Rząd podjął decyzję o wprowadzeniu tarczy antyinflacyjnej na paliwa w celu ograniczenia wzrostu cen paliw i złagodzenia skutków inflacji dla kierowców oraz branży transportowej. Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 czerwca cena paliwa zostanie ustalona na poziomie 5 złotych za litr.
Celem tego działania jest ochrona konsumentów oraz stabilizacja rynku paliwowego w obliczu rosnących cen surowców energetycznych. Przedstawimy szczegółowe informacje na temat tarczy antyinflacyjnej na paliwa oraz potencjalne konsekwencje dla kierowców i sektora transportowego.
W lutym 2022 roku weszła w życie ustawa, która obniżyła podatki na paliwo. Zarówno stawka VAT, jak i akcyza zostały zmniejszone. Obniżenie podatków na paliwo spowodowało, że benzyna i olej napędowy kosztowały w przybliżeniu 5 złotych za litr. Ta zmiana miała również pozytywny wpływ na gospodarkę kraju, przyciągając sąsiadów, którzy masowo wybierali tankowanie na terenach przygranicznych.
Redukcja podatków na paliwo korzystnie wpłynęła nie tylko na kierowców, ale także na przedsiębiorców, którzy używają samochodów służbowych. Obniżenie podatków na paliwo przyczyniło się do poprawy kondycji polskiej gospodarki.
Teraz, w ramach tarczy antyinflacyjnej na paliwa, rząd ponownie interweniuje, aby stawić czoła rosnącym cenom paliw. Ustalenie ceny na poziomie 5 złotych za litr ma na celu ochronę konsumentów przed dalszym wzrostem kosztów paliwa i złagodzenie skutków inflacji.
Znów niższy VAT? Benzyna i diesel za 5 zł za litr?
W 2022 roku weszła w życie ustawa obniżająca podatki, która była częścią tzw. tarczy antyinflacyjnej. Dzięki niej obniżone zostały podatki, m.in. na żywność i paliwo. Podczas gdy dla paliwa, najważniejsze były dwie kwestie – akcyza została obniżona, a VAT zmalał z 23% do 8%. W wyniku tych zmian, ceny benzyny i diesla spadły do około 5 zł za litr.
Jednak w listopadzie 2022 roku, minister aktywów państwowych Jacek Sasin ogłosił, że wyższe podatki, w tym na paliwo, muszą zostać przywrócone, ze względu na naciski ze strony Komisji Europejskiej. Zatem niższymi cenami mogliśmy cieszyć się tylko do końca roku.
Zgodnie z prawem unijnym, ma ono pierwszeństwo przed prawem krajowym, włącznie z konstytucją. Z drugiej strony można by postawić chociażby wyrok Trybunału Konstytucyjnego, którzy orzekł, że… prawo unijne nie ma pierwszeństwa nad prawem krajowym.
I nie jest to wyłącznie polski sprzeciw. Podobne orzeczenia wydane zostały m.in. w Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech, Hiszpanii, Litwie, czy Rumunii. Pytanie brzmi, czy cokolwiek za tymi orzeczeniami idzie? Czy to sztuka dla sztuki?
Paliwa znów będą tanie?
W kontekście spadających cen paliw w wyniku obniżenia podatków, pojawiają się pytania dotyczące ważności prawa unijnego i krajowego, a także narzędzi, jakie UE ma do egzekwowania swojego prawa. Czy polskie prawo jest ważniejsze od prawa unijnego, czy może odwrotnie? Czy UE może postraszyć zamrożeniem funduszy, aby wymusić przestrzeganie jej prawa? Czy powrót 8% VAT na paliwo jest nieunikniony?
Obecnie, benzyna w Polsce kosztuje około 6,64 zł, a diesel 6,36 zł. Jednak gdyby VAT na paliwo wynosił 8%, ceny te mogłyby spaść do poziomów około 5,50 zł i 5,30 zł odpowiednio. W takim scenariuszu, zmieniłyby się nastroje i ceny znowu byłyby w granicach 5-6 zł. Jednakże, nie wiadomo, czy powrót 8% VAT na paliwo jest realny i możliwy do zrealizowania.
Będzie nowa tarcza?
Istnieje prawdopodobieństwo, że obniżenie niższych stawek podatkowych nie zostanie wprowadzone, szczególnie jeśli Komisja wcześniej wyraźnie określiła swoje wymagania. Ostatnio odnotowano spadek cen paliw, ale nie jest łatwo przewidzieć nagłe zmiany w polityce podatkowej. Niemniej jednak, sytuacja może nie być tak źle, jak się wydaje.
Mimo braku obniżek podatkowych istnieje wiele innych czynników, które mogą wpłynąć na sytuację finansową gospodarstw domowych. Na przykład, wspomniany nowy program wsparcia finansowego może przynieść ulgę rodzinom, zapewniając dodatkowe fundusze na ważne wydatki. Ponadto, istnieje możliwość, że mimo stabilnej sytuacji podatkowej, ogólna sytuacja gospodarcza kraju może się poprawić, co może wpływać na wzrost zarobków i dostępność miejsc pracy.
Ważne jest, aby zauważyć, że polityka gospodarcza i podatkowa jest złożonym procesem, który uwzględnia wiele czynników. Ostateczne decyzje podejmowane są na podstawie analizy gospodarczej i politycznej sytuacji. Dlatego, mimo braku obniżek podatkowych, istnieją inne czynniki, które mogą wpłynąć na sytuację finansową gospodarstw domowych, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.