W wyniku ataku hakerskiego na systemy informatyczne olsztyńskiego Zarządu Dróg Zieleni i Transportu, który miał miejsce w nocy z soboty na niedzielę, wystąpiły liczne problemy. Nie działają systemy sterowania ruchem, biletomaty są nieczynne, a dostęp do systemu informacji pasażerskiej został ograniczony. Olsztyński magistrat poinformował o tych incydentach we wtorkowym komunikacie.
Diagnoza zdarzenia rozpoczęła się w niedzielę rano i trwa nadal. Służby miejskiej jednostki ZDZiT oraz Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO) pracują nieprzerwanie nad zdiagnozowaniem stanu rozbudowanej sieci informatycznej ZDZiT i przywróceniem funkcjonalności systemów. Konieczne procedury zostały uruchomione, a incydent został zgłoszony do CERT NASK, a także policji.
Atak na infrastrukturę IT odpowiedzialną za obsługę pasażerów i płatności za przejazdy komunikacją miejską spowodował awarię mobilnych i stacjonarnych biletomatów oraz systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. W obecnej sytuacji pasażerowie mogą jedynie nabywać bilety papierowe w kioskach lub sklepach lub skorzystać z aplikacji takich jak MoBilety czy SkyCash. Osoby korzystające z biletów miesięcznych są proszone o wstrzymanie się z zakupem kolejnego abonamentu „sieciówki” do czwartku (29 czerwca) włącznie.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu zaapelował jednocześnie do mieszkańców o cierpliwość. Aktualnie nie prowadzi się bieżącej obsługi interesantów, lista spraw, które można załatwić w ZDZiT, jest znacznie ograniczona, a czas obsługi może się wydłużyć. Urzędnicy z Olsztyna zapewniają, że na bieżąco będą przekazywać dalsze istotne informacje, jeśli takie zostaną uzyskane.