Problemy z PESEL-em w postępowaniu administracyjnym zostały rozwiązane przez NSA. Siedmioosobowy skład sędziów wydał uchwałę, stwierdzającą, że niepodanie numeru PESEL w skardze do sądu administracyjnego jako pierwszym pismem w sprawie jest brakiem formalnym, który podlega uzupełnieniu. Jeśli strona nie uzupełni tego braku, skarga zostanie odrzucona.
Problem ten wynikał z różnych interpretacji w orzecznictwie administracyjnym dotyczących konsekwencji niepodania numeru PESEL przez skarżącą osobę fizyczną w piśmie procesowym, gdy ten numer już znajduje się w aktach sprawy administracyjnej i został podany wcześniej. Istniały dwa stanowiska w tej kwestii: jedno zakładało, że w obecności numeru PESEL w aktach administracyjnych, brak podania go w skardze nie wpływa na ważność pisma, a drugie stanowisko uznawało ten brak za istotny i wymagający uzupełnienia na wezwanie sądu, w przeciwnym razie skarga jest odrzucana.
W odpowiedzi na to zagadnienie, NSA obradując w rozszerzonym składzie opowiedział się za drugim poglądem. Uznał, że niepodanie numeru PESEL w skardze jest brakiem formalnym i należy go uzupełnić zgodnie z odpowiednimi przepisami, niezależnie od jego obecności w aktach administracyjnych sądu.
NSA argumentowało, że skarga do sądu administracyjnego, jako pierwsze pismo w sprawie, musi spełniać wszystkie wymogi formalne dotyczące pism procesowych, w tym podanie numeru PESEL. Ustawodawca nie przewidział żadnych wyjątków ani zastrzeżeń od tego obowiązku. NSA podkreśliła, że nie ma obowiązku badania kompletności i zawartości akt administracyjnych przez sąd na tym etapie postępowania, a przepisy nie nakładają takiego obowiązku. Dlatego nie ma podstawy normatywnej do analizy akt w celu odnalezienia numeru PESEL.
Sędzia Joanna Kabat-Rembelska zauważyła, że ustawodawca nie przewidział wyjątków od obowiązku podania numeru PESEL w skardze, a złożenie skargi wymaga spełnienia wszystkich formalnych warunków określonych w przepisach. Aktualnie sąd nie bada kompletności akt administracyjnych w tym zakresie, dlatego NSA uznała za konieczne uzupełnienie numeru PESEL w przypadku jego braku, a niespełnienie formalnych wymogów skutkuje odrzuceniem skargi.
NSA podkreślił, że odrzucenie skargi z powodu braku numeru PESEL nie jest naruszeniem prawa strony do sądu. Sąd w takim przypadku stosuje procedurę naprawczą, wzywając stronę do uzupełnienia skargi. Strona otrzymuje powiadomienie o konieczności podania numeru PESEL, ustalony zostaje termin, a strona jest poinformowana o konsekwencjach zaniedbania w tym zakresie. Jeśli strona nie uzupełni numeru PESEL po upływie 7-dniowego terminu, skarga jest odrzucana. Sąd nie ma podstawy do zastępowania strony, ponieważ to strona jest dysponentem postępowania. W postępowaniu sądowo-administracyjnym sąd wykonuje pewne czynności, a strony i inne uczestnicy postępowania wykonują inne czynności. Brak podstaw normatywnych uniemożliwia sądowi lub innym uczestnikom zastępowanie się nawzajem i podejmowanie czynności w imieniu innych osób.
Uchwała, zatwierdzona przez skład siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, została wydana w dniu 3 lipca 2023 roku pod sygnaturą II GPS 3/22.
Drogi czytelniku przypominamy, że wszystkie sprawy prawne w tym sprawa, o jakiej piszemy, potrafią być zawiłe i często wymagają uzyskania pomocy prawnika. Warto przed podjęcie kraków prawnych zawsze omówić je z prawnikiem.
Skontaktuj się z nami już teraz. Przeanalizujemy Twoją sprawę i sprawdzimy dokładnie, co da się zrobić w Twojej sprawie. Nasi eksperci pomogli już niejednemu klientowi, który myślał, że jest już w sytuacji bez wyjścia.
Napisz do nas lub zadzwoń już teraz.
☎️ 579-636-527