Zgodnie z nowym przepisem, planuje się zoptymalizować obowiązkowe wyposażenie samochodów w taki sposób, aby współpracowało z kierowcą i nie wpływało negatywnie na jego swobodę prowadzenia pojazdu. Przewiduje się wprowadzenie czterech różnych opcji systemów informacji zwrotnej, które producenci będą mogli wybrać zgodnie z preferencjami i specyfikacjami swoich pojazdów.
Jednym z rozwiązań będzie emitowanie ostrzeżeń akustycznych lub wibracyjnych, gdy kierowca przekroczy dozwoloną prędkość na danym odcinku drogi. Dodatkowo, w celu przekazania informacji zwrotnej, będzie można wykorzystać haptyczne sprzężenie zwrotne za pomocą pedału przyspieszenia. Pierwsze dwie opcje mają na celu jedynie ostrzeżenie kierowcy poprzez bodźce sensoryczne, które powinny trwać jak najkrócej, aby uniknąć ewentualnego poczucia irytacji.
Innym sposobem sprzężenia zwrotnego będzie zastosowanie siły w pedale przyspieszenia, która delikatnie odepchnie stopę kierowcy w celu uświadomienia mu potrzeby zmniejszenia prędkości. Ważne jest jednak, że kierowca będzie miał możliwość zignorowania tego sprzężenia zwrotnego i nadal będzie mógł kontrolować pojazd, naciskając nieco mocniej na pedał przyspieszenia. Nawet w przypadku funkcji kontroli prędkości, gdzie samochód automatycznie zmniejsza prędkość, system będzie płynnie sterowany przez kierowcę poprzez nieco głębsze wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Wprowadzenie tych różnorodnych opcji sprzężenia zwrotnego ma na celu zapewnienie większej elastyczności i dostosowania do preferencji kierowcy. Systemy te będą współpracować z kierowcą, oferując subtelne ostrzeżenia i wsparcie, jednocześnie zachowując pełną kontrolę nad pojazdem. Dzięki temu kierowcy będą bardziej świadomi swojego zachowania na drodze i będą mogli podejmować odpowiednie decyzje w zależności od sytuacji.
Ważne jest, aby nowe systemy informacji zwrotnej były skonfigurowane w sposób, który niezakłóca skupienia kierowcy ani nie ogranicza jego zdolności do skutecznego sterowania pojazdem. Ostatecznym celem jest poprawa bezpieczeństwa na drodze poprzez świadomość i odpowiedzialność kierowców, przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu i swobody prowadzenia pojazdu.
Nowe wyposażenie będzie kosztować fortunę
Nowe przepisy, wprowadzane w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia liczby wypadków oraz ofiar śmiertelnych, mają na celu osiągnięcie ambitnego celu, aby do roku 2030 nie było żadnych ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych. Choć może to wydawać się trudne do osiągnięcia, jest to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach, mający również wpływ na nasze finanse.
Już w 2019 roku Unia Europejska zaakceptowała propozycję Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, która wprowadza nowe wyposażenie do naszych samochodów. Wprowadzenie tych zmian będzie warunkiem koniecznym do sprzedaży samochodów na terenie Unii Europejskiej. Obecnie znajdujemy się w tzw. roku przejściowym, w którym te przepisy stopniowo wchodzą w życie.
W lipcu 2022 roku wprowadzenie nowego wyposażenia, jakim jest inteligentne wspomaganie prędkości (ISA), stało się obowiązkowe dla nowych modeli i typów pojazdów wprowadzanych na rynek. Natomiast od lipca 2024 roku będzie dotyczyć wszystkich nowych samochodów wprowadzanych na rynek. Samochody, które nie będą wyposażone w ten system, nie otrzymają homologacji i nie będą mogły być sprzedawane na terenie Unii Europejskiej.
Ale czym tak naprawdę jest inteligentne wspomaganie prędkości? ISA to zaawansowany system, który pomaga kierowcom utrzymać odpowiednią prędkość na drodze. System ten korzysta z różnych czujników i danych nawigacyjnych, aby monitorować prędkość pojazdu i dostosowywać ją do ograniczeń obowiązujących na danej trasie. Jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość, system może dostarczyć informacji zwrotnej w postaci ostrzeżeń dźwiękowych, wizualnych lub wibracyjnych.
Inteligentne wspomaganie prędkości ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. System ten nie ogranicza jednak bezpośrednio możliwości kierowcy, a jedynie dostarcza mu informacji zwrotnej, aby pomóc utrzymać odpowiednią prędkość. Kierowca ma nadal pełną kontrolę nad pojazdem i może samodzielnie zdecydować o swojej prędkości, ale system dostarcza mu wsparcia i informacji, aby podjął świadome decyzje.
Wprowadzenie inteligentnego wspomagania prędkości jest kolejnym krokiem w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach i redukcji liczby wypadków. Dzięki temu systemowi kierowcy będą świadomi i ostrzeżeni w przypadku przekroczenia prędkości, co może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka kolizji i poprawy ogólnego bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Kierowcy nie będą zadowoleni z nowej czarnej skrzynki
Nowe przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodów mają na celu wprowadzenie systemów, które będą działać w harmonii z kierowcą, nie ograniczając przy tym jego swobody podczas prowadzenia pojazdu. Zgodnie z tymi przepisami, producenci samochodów będą mieć możliwość wyboru spośród czterech różnych opcji systemów informacji zwrotnej dla kierowcy.
Jeśli samochód przekroczy dozwoloną prędkość na danym odcinku drogi, zostanie uruchomione ostrzeżenie w formie dźwięku lub wibracji. Istnieje również możliwość korzystania z haptycznego sprzężenia zwrotnego za pośrednictwem pedału przyspieszenia. Pierwsze dwie opcje mają na celu jedynie ostrzeganie kierowcy za pomocą bodźców zmysłowych, takich jak dźwięk lub wibracje. Ważne jest, aby te ostrzeżenia trwały jak najkrócej, aby uniknąć potencjalnego poczucia irytacji u kierowcy.
Inną formą sprzężenia zwrotnego jest zastosowanie siły w pedale przyspieszenia. Subtelne odpychanie stopy kierowcy do tyłu ma na celu uświadomienie mu potrzeby zwolnienia. Jednak kierowca nadal będzie miał możliwość zignorowania tego sprzężenia zwrotnego i kontynuowania jazdy, naciskając nieco mocniej na pedał przyspieszenia. Nawet w przypadku funkcji kontroli prędkości, gdzie samochód automatycznie zmniejsza prędkość, system będzie płynnie sterowany przez kierowcę poprzez nieco głębsze wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Wprowadzenie tych różnorodnych opcji sprzężenia zwrotnego ma na celu zapewnienie większej elastyczności i dostosowania do preferencji kierowcy. Systemy te mają współpracować z kierowcą, oferując subtelne ostrzeżenia i wsparcie, jednocześnie pozwalając mu na pełną kontrolę nad pojazdem. Dzięki temu kierowcy będą bardziej świadomi swojego zachowania na drodze i będą mogli podejmować odpowiednie decyzje w zależności od sytuacji.
Ważne jest, aby nowe systemy informacji zwrotnej były skonfigurowane w taki sposób, aby nie zakłócać uwagi kierowcy ani nie ograniczać jego zdolności do efektywnego sterowania pojazdem. Ostatecznym celem jest poprawa bezpieczeństwa na drodze poprzez zwiększenie świadomości i odpowiedzialności kierowców, jednocześnie zapewniając im komfort i swobodę prowadzenia pojazdu.