W zgodności z nowym przepisem, planuje się wprowadzenie zoptymalizowanego wyposażenia samochodów, które będzie harmonijnie współgrać z kierowcą, nie ograniczając jego swobody działania w trakcie jazdy. Projektowana jest paleta czterech różnych opcji systemów informacyjnych dla kierowców, które producenci samochodów będą mogli wybierać, dostosowując je do swoich pojazdów i preferencji użytkowników.
W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości na danym odcinku drogi, pojazd ma mieć możliwość wydawania ostrzeżeń akustycznych lub wibracyjnych. Dodatkowo, rozważane jest wykorzystanie haptycznego sprzężenia zwrotnego poprzez pedał przyspieszenia. Pierwsze dwie opcje są przeznaczone jedynie do ostrzegania kierowcy za pomocą bodźców sensorycznych, takich jak dźwięk czy wibracja. Wprowadzane sygnały mają trwać krótko, aby uniknąć potencjalnego uczucia irytacji.
Innym sposobem na sprzężenie zwrotne jest zastosowanie lekkiego oporu w pedale przyspieszenia, który delikatnie odsunie stopę kierowcy do tyłu, mając na celu zwrócenie jego uwagi na konieczność zmniejszenia prędkości. Istotne jest jednak, że kierowca będzie w stanie zignorować to sprzężenie zwrotne i nadal kontrolować pojazd, poprzez nieco zwiększone naciskanie na pedal przyspieszenia. Nawet w przypadku funkcji kontrolowania prędkości, gdzie auto automatycznie zmniejsza prędkość, system będzie płynnie sterowany przez kierowcę za pośrednictwem lekkiego zwiększenia nacisku na pedał przyspieszenia.
Wprowadzenie różnych opcji sprzężenia zwrotnego ma na celu dostarczenie elastyczności i adaptacji do preferencji kierowcy. Te systemy mają współpracować z kierowcą, oferując subtelne ostrzeżenia i wsparcie, przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kontroli nad pojazdem. W rezultacie kierowcy zyskają większą świadomość swoich działań na drodze i będą w stanie podejmować odpowiednie decyzje w zależności od konkretnych sytuacji. To innowacyjne podejście pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Nowe wyposażenie będzie kosztować fortunę
Nowe przepisy, wprowadzane w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenia liczby wypadków oraz ofiar śmiertelnych, mają na celu osiągnięcie ambitnego celu, aby do roku 2030 nie było żadnych ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych. Choć może to wydawać się trudne do osiągnięcia, jest to ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na europejskich drogach, mający również wpływ na nasze finanse.
Już w 2019 roku Unia Europejska zaakceptowała propozycję Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, która wprowadza nowe wyposażenie do naszych samochodów. Wprowadzenie tych zmian będzie warunkiem koniecznym do sprzedaży samochodów na terenie Unii Europejskiej. Obecnie znajdujemy się w tzw. roku przejściowym, w którym te przepisy stopniowo wchodzą w życie.
W lipcu 2022 roku wprowadzenie nowego wyposażenia, jakim jest inteligentne wspomaganie prędkości (ISA), stało się obowiązkowe dla nowych modeli i typów pojazdów wprowadzanych na rynek. Natomiast od lipca 2024 roku będzie dotyczyć wszystkich nowych samochodów wprowadzanych na rynek. Samochody, które nie będą wyposażone w ten system, nie otrzymają homologacji i nie będą mogły być sprzedawane na terenie Unii Europejskiej.
Ale czym tak naprawdę jest inteligentne wspomaganie prędkości? ISA to zaawansowany system, który pomaga kierowcom utrzymać odpowiednią prędkość na drodze. System ten korzysta z różnych czujników i danych nawigacyjnych, aby monitorować prędkość pojazdu i dostosowywać ją do ograniczeń obowiązujących na danej trasie. Jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość, system może dostarczyć informacji zwrotnej w postaci ostrzeżeń dźwiękowych, wizualnych lub wibracyjnych.
Inteligentne wspomaganie prędkości ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. System ten nie ogranicza jednak bezpośrednio możliwości kierowcy, a jedynie dostarcza mu informacji zwrotnej, aby pomóc utrzymać odpowiednią prędkość. Kierowca ma nadal pełną kontrolę nad pojazdem i może samodzielnie zdecydować o swojej prędkości, ale system dostarcza mu wsparcia i informacji, aby podjął świadome decyzje.
Wprowadzenie inteligentnego wspomagania prędkości jest kolejnym krokiem w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach i redukcji liczby wypadków. Dzięki temu systemowi kierowcy będą świadomi i ostrzeżeni w przypadku przekroczenia prędkości, co może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka kolizji i poprawy ogólnego bezpieczeństwa na europejskich drogach.
Kierowcy nie będą zadowoleni z nowej czarnej skrzynki
Nowe przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodów mają na celu stworzenie systemów, które będą współpracować z kierowcą, nie ograniczając jednocześnie jego swobody działania podczas jazdy. Zgodnie z rozporządzeniem, producenci będą mieli możliwość wyboru spośród czterech opcji systemów informacji zwrotnej dla kierowcy.
Jeśli samochód będzie poruszał się zbyt szybko na danym odcinku drogi, zostanie aktywowane ostrzeżenie akustyczne lub wibracyjne. Istnieje również opcja haptycznego sprzężenia zwrotnego za pośrednictwem pedału przyspieszenia. Pierwsze dwie opcje nie będą bezpośrednio ingerować w działanie samochodu, lecz jedynie dostarczą ostrzeżeń w postaci bodźców zmysłowych, takich jak dźwięk czy wibracje. Ważne jest, aby te ostrzeżenia trwały jak najkrócej, aby uniknąć potencjalnego irytowania kierowcy.
Inna możliwość sprzężenia zwrotnego polega na wykorzystaniu siły w pedale przyspieszenia. Delikatne odpychanie stopy kierowcy do tyłu ma na celu uświadomienie mu potrzeby zwolnienia. Kierowca jednak nadal będzie miał możliwość zignorowania tego sprzężenia zwrotnego i obejścia systemu, naciskając nieco mocniej na pedał przyspieszenia. Nawet w przypadku funkcji kontroli prędkości, gdzie samochód automatycznie zmniejsza prędkość, system będzie płynnie sterowany przez kierowcę poprzez nieco głębsze wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Wprowadzenie tych różnorodnych opcji sprzężenia zwrotnego ma na celu zapewnienie większej elastyczności i dostosowania do preferencji kierowcy. Systemy te mają współpracować z kierowcą, oferując subtelne ostrzeżenia i wsparcie, jednocześnie pozwalając mu zachować pełną kontrolę nad pojazdem. Dzięki temu kierowcy będą świadomi swojego zachowania na drodze i będą mogli podejmować odpowiednie decyzje w zależności od sytuacji.