Od 31 stycznia 2022 roku w Polsce tablice rejestracyjne są przypisane do pojazdu, a nie do właściciela. Oznacza to, że przy sprzedaży samochodu nowy właściciel może zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne, co pozwala zaoszczędzić blisko 100 zł na wyrabianiu nowych tablic. Jednak ta korzystna zmiana nie dotyczy posiadaczy indywidualnych tablic rejestracyjnych, którzy nadal tracą możliwość ich przeniesienia na nowo zakupiony pojazd. Ministerstwo Infrastruktury jednoznacznie zabrało w tej sprawie głos i nie przewiduje zmian w obowiązujących przepisach.

Problemy właścicieli indywidualnych tablic rejestracyjnych

Indywidualne tablice rejestracyjne to popularna forma personalizacji pojazdu dostępna w Polsce od roku 2000. Właściciele takich tablic muszą liczyć się jednak ze sporymi kosztami przy każdej zmianie pojazdu – wyrobienie nowego kompletu tablic to wydatek rzędu 1000 zł dla samochodu oraz 500 zł dla motocykla. Niemożność zachowania indywidualnej tablicy po sprzedaży auta rodzi znaczne straty finansowe i rozczarowanie wśród kierowców.

Zwróciła na to uwagę posłanka Koalicji Obywatelskiej, Henryka Krzywonos-Strycharska, która zaproponowała Ministerstwu Infrastruktury zmianę przepisów. Posłanka podkreśliła, że wprowadzenie możliwości przenoszenia indywidualnych tablic na nowy pojazd mogłoby zwiększyć zainteresowanie tą formą personalizacji, a tym samym przynieść dodatkowe wpływy do budżetu państwa.

Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury

W odpowiedzi na propozycję posłanki, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec wyjaśnił, że system rejestracji pojazdów w Polsce opiera się na przypisywaniu tablic rejestracyjnych do konkretnego pojazdu z unikalnym numerem VIN, a nie do właściciela. Taka zasada jest standardem nie tylko w Polsce, ale także w większości państw Unii Europejskiej i na świecie.

Wiceminister wskazał, że numer rejestracyjny służy do prowadzenia państwowych rejestrów pojazdów i jest podstawą funkcjonowania centralnej ewidencji oraz zaawansowanych systemów teleinformatycznych obsługujących proces rejestracji. Zmiana tego systemu wymagałaby kosztownych i czasochłonnych modyfikacji zarówno w infrastrukturze prawnej, jak i technologicznej.

W związku z powyższym Ministerstwo Infrastruktury nie planuje wprowadzenia zmian umożliwiających przypisywanie indywidualnych tablic do właściciela pojazdu.

Aktualne koszty rejestracji pojazdu

Rejestracja pojazdu w Polsce w 2025 roku kosztuje od 150 do 160 zł, niezależnie od tego, czy jest to samochód nowy, używany zarejestrowany wcześniej w Polsce, czy sprowadzony z zagranicy.

Koszty te obejmują:

  • Komplet standardowych tablic rejestracyjnych – 80 zł
  • Zestaw trzech naklejek legalizacyjnych – 12,50 zł (dwa hologramy na tablice oraz jeden do dowodu rejestracyjnego)
  • Wyrobienie nowego dowodu rejestracyjnego bez pozwolenia czasowego – 54,50 zł
  • Wyrobienie dowodu z pozwoleniem czasowym – 73,50 zł

W przypadku tablic indywidualnych opłaty są zdecydowanie wyższe i wynoszą 1000 zł dla samochodów oraz 500 zł dla motocykli. Ten wysoki koszt jest głównym powodem niezadowolenia kierowców, którzy nie mogą przenieść spersonalizowanych tablic na nowy pojazd.

Wnioski i perspektywy

Analiza danych wskazuje, że obecne rozwiązania prawne i organizacyjne odzwierciedlają standardy europejskie, zapewniając spójność i bezpieczeństwo w systemie rejestracji pojazdów. Jednocześnie wysokie koszty indywidualnych tablic oraz brak możliwości ich przeniesienia ograniczają ich popularność i generują pewne frustracje wśród kierowców.

Możliwe, że w przyszłości technologia i systemy teleinformatyczne pozwolą na bardziej elastyczne rozwiązania, jednak na dziś Ministerstwo Infrastruktury nie planuje zmian w tej kwestii. Kierowcy muszą więc liczyć się z obowiązującymi zasadami i kosztami związanymi z indywidualną personalizacją tablic rejestracyjnych.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version