Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Prawo co dnia
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Koniec z jazdą po łuku? Posłowie chcą rewolucji w egzaminach na prawo jazdy
Aktualności z kraju

Koniec z jazdą po łuku? Posłowie chcą rewolucji w egzaminach na prawo jazdy

Ignacy Michałowski10 czerwca 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
PrawoJazdyWord e1659953178836

Jazda po łuku, ruszanie na wzniesieniu i zatrzymywanie się w wyznaczonym miejscu – to podstawowe elementy egzaminu praktycznego na placu manewrowym. Jednak wkrótce mogą przejść do historii. Grupa posłów złożyła w Ministerstwie Infrastruktury interpelację, w której domaga się usunięcia obowiązku ćwiczenia i zdawania tych manewrów. Propozycja oparta jest na analizach, europejskich standardach oraz badaniach wskazujących, że obecna forma egzaminowania nie przekłada się na bezpieczeństwo na drogach.

Plac manewrowy pod lupą posłów

Jak informuje „News na dziś”, parlamentarzyści wskazują, że obecne zasady obowiązujące na placu manewrowym pochodzą z lat 60. XX wieku, kiedy natężenie ruchu było znacznie mniejsze, a rzeczywiste zagrożenia drogowe – marginalne. W ich ocenie testowanie kandydatów na kierowców w oderwaniu od rzeczywistego ruchu ulicznego sprawdza jedynie mechaniczne wyuczenie schematów, nie zaś zdolność reagowania na sytuacje drogowe.

– Zamiast spędzać cenne godziny na placu, kursanci powinni uczyć się jazdy w realnym środowisku miejskim i podmiejskim – argumentują posłowie. Ich zdaniem właśnie tam zdobywa się umiejętności decyzyjne, obserwacyjne i odpowiedzialności za innych uczestników ruchu.

Co istotne, z obowiązku posiadania placu manewrowego i jego wykorzystywania podczas egzaminów zrezygnowało już wiele krajów Unii Europejskiej, co nie odbiło się negatywnie na poziomie bezpieczeństwa.

Statystyki nie kłamią: 30% nie wyjeżdża poza plac

Wśród argumentów przemawiających za zmianami znalazły się również dane dotyczące wyników egzaminów. Aż 30 proc. kandydatów na kierowców nie opuszcza placu manewrowego w trakcie egzaminu, ponieważ oblewa już na etapie jazdy po łuku lub ruszania na wzniesieniu.

To oznacza, że blisko co trzeci zdający nie ma nawet okazji zaprezentować swoich umiejętności w ruchu miejskim. Posłowie uważają to za marnotrawstwo potencjału edukacyjnego i postulują, by skupić się na rozwijaniu umiejętności praktycznych i przewidywaniu zagrożeń w rzeczywistym środowisku.

Eksperci potwierdzają: ćwiczenia w sterylnych warunkach nie uczą jazdy

Wsparcie dla tej tezy znajduje się w badaniach przeprowadzonych przez Międzynarodową Komisję ds. Szkolenia i Egzaminowania na Prawo Jazdy (CIECA). Z ich ustaleń wynika, że ćwiczenia manewrów wykonywane w warunkach odseparowanych od prawdziwego ruchu ulicznego nie mają wpływu na poprawę umiejętności prowadzenia pojazdu ani na bezpieczeństwo kierowców.

Tym samym eksperci CIECA potwierdzają, że manewrowanie w warunkach laboratoryjnych nie przekłada się na zachowanie kierowców w sytuacjach zagrożenia na drodze.

ITS chce reformy: nauka jazdy z osobą towarzyszącą

Propozycja zniesienia obowiązku placu manewrowego wpisuje się w szerszy nurt rozważań nad reformą systemu szkolenia kierowców. Równolegle Instytut Transportu Samochodowego (ITS) przedstawił własne propozycje zmian.

Jak informuje Mikołaj Krupiński z ITS, instytut rozważa możliwość wydłużenia okresu nauki jazdy poprzez umożliwienie rozpoczęcia szkolenia już dwa lata wcześniej, pod opieką osoby towarzyszącej.

– Chodzi o model, w którym młodzi ludzie zdobyliby realne doświadczenie drogowe, zanim przystąpią do właściwego kursu i egzaminu. Obecnie obowiązujące 30 godzin szkoleniowych często nie wystarcza do kompleksowego przygotowania kierowcy do różnych scenariuszy drogowych – zaznacza Krupiński.

Najmłodsi kierowcy najbardziej zagrożeni

Dane Komendy Głównej Policji pokazują, że najwyższy współczynnik wypadków drogowych notowany jest właśnie w grupie najmłodszych kierowców – między 18 a 24 rokiem życia.

W 2024 roku wskaźnik ten wyniósł 11,79 na 10 tys. mieszkańców, podczas gdy dla kierowców w wieku 25–39 lat wynosił 7,22, a dla kierowców w wieku 40–59 lat – 5,55. To kolejny argument za tym, by młodym kierowcom umożliwić zdobywanie większego doświadczenia pod okiem osoby bardziej doświadczonej.

Czy system się zmieni?

Na ten moment Ministerstwo Infrastruktury nie odniosło się oficjalnie do złożonej interpelacji. Jeżeli jednak propozycje posłów i ITS zyskają poparcie, możemy spodziewać się fundamentalnych zmian w podejściu do szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców.

Z jednej strony może to oznaczać uproszczenie egzaminów i lepsze przygotowanie do realnej jazdy. Z drugiej jednak – potencjalne obawy dotyczące braku kontroli nad poziomem umiejętności zdobywanych w warunkach domowych.

Niezależnie od ostatecznych decyzji resortu, jedno jest pewne: dyskusja o nowym modelu szkolenia kierowców w Polsce dopiero się rozpoczyna.


Tagi SEO: prawo jazdy, egzamin na prawo jazdy, plac manewrowy, zmiany w egzaminach, młodzi kierowcy, ITS, CIECA, bezpieczeństwo drogowe, Ministerstwo Infrastruktury, szkolenie kierowców

prawo jazdy
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Karol Nawrocki

Polacy niepewni prezydentury Nawrockiego. Relacje z Ukrainą i wojsko budzą obawy

22 czerwca 2025
Miod

Nowe etykiety na miodzie od 2026 roku. Zapłacimy więcej

22 czerwca 2025
prawo jazdy

Nowe egzaminy na prawo jazdy od 1 lipca: surowsze zasady, niższa zdawalność

22 czerwca 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) Instagram RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.