W trosce o zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach Generalna Inspekcja Transportu Drogowego (GITD) wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowują się do uruchomienia kolejnych systemów kamer RedLight. Te urządzenia, mające na celu kontrolę przejazdów na czerwonym świetle, zostaną zainstalowane na dziesięciu nowych skrzyżowaniach oraz przy kilku przejazdach kolejowo-drogowych, które charakteryzują się największą liczbą niebezpiecznych zdarzeń. Planowane uruchomienie wszystkich kamer nastąpi do końca lutego 2026 roku.
Nowe lokalizacje kamer na skrzyżowaniach – przegląd województw i miejscowości
Systemy RedLight zostaną rozmieszczone w wielu województwach, w strategicznych punktach charakteryzujących się wysokim natężeniem ruchu i podwyższonym ryzykiem wypadków. Przykładowo, w województwie małopolskim nowa kamera pojawi się w miejscowości Targowisko na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 z drogą wojewódzką nr 963.
W województwie mazowieckim nowe systemy zostaną zainstalowane m.in. w Kożuszkach-Parcelach na DK 92 oraz w Ołtarzewie, na skrzyżowaniu DK 92 z ulicami Ceramiczną i Umiastowską. Pomorskie to lokalizacje takie jak Tczew (skrzyżowanie DK 91) czy Malbork (skrzyżowanie DK 22).
W województwie śląskim kamery pojawią się w Czeladzi oraz Wojkowicach Kościelnych, a w województwie wielkopolskim – w Nekli, Wolsztynie i Kościelnej Wsi.
Szczegółowa lista skrzyżowań objętych instalacją nowych kamer RedLight to między innymi:
- Targowisko (woj. małopolskie) – DK 94 / DW 963
- Kożuszki-Parcele (woj. mazowieckie) – DK 92
- Ołtarzew (woj. mazowieckie) – DK 92 z ul. Ceramiczną i Umiastowską
- Tczew (woj. pomorskie) – DK 91 (Al. Solidarności, Jagiellońska, Wojska Polskiego)
- Malbork (woj. pomorskie) – DK 22 (Al. Rodła z 17 marca)
- Czeladź (woj. śląskie) – DK 94 (ul. Będzińska i Handlowa)
- Wojkowice Kościelne (woj. śląskie) – DK 86 z ul. Zawodzie
- Nekla (woj. wielkopolskie) – DK 92 (ul. Dworcowa i Powstańców Wielkopolskich)
- Wolsztyn (woj. wielkopolskie) – DK 32 (ul. Powstańców Wielkopolskich)
- Kościelna Wieś (woj. wielkopolskie) – DK 12 (ul. Ostrowska i Kościelna)
System RedLight na przejazdach kolejowych – szczególna rola kamer
Poza skrzyżowaniami, systemy RedLight zostaną także rozbudowane o monitoring przejazdów kolejowo-drogowych. W takich miejscach konsekwencje nieostrożności są szczególnie poważne, gdyż kolizja z pociągiem może prowadzić do tragicznych skutków.
Nowe kamery zostaną zamontowane przy trzech przejazdach kolejowych w województwach: małopolskim, opolskim oraz wielkopolskim. Konkretne lokalizacje to:
- Barwałd Dolny (woj. małopolskie), DK 52
- Większyce (woj. opolskie), DK 45
- W województwie wielkopolskim: Wymysłowo (DK 15), Łąkociny (DK 36) oraz Piaski (DK 11).
Monitoring na przejazdach kolejowych działa pod nazwą CANARD (Centralny Automatyczny System Nadawania Raporów Drogowych) i stanowi ważny element poprawy bezpieczeństwa. Przykładem jest system RedLight już funkcjonujący na przejeździe kolejowym w Radomsku.
Znaczenie instalacji nowych kamer RedLight dla bezpieczeństwa ruchu drogowego
Wprowadzenie nowych kamer systemu RedLight jest odpowiedzią na statystyki wskazujące na wysoką liczbę niebezpiecznych zdarzeń na wymienionych skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych. Monitoring umożliwia skuteczniejszą kontrolę zachowań kierowców, zwłaszcza przejeżdżania na czerwonym świetle, które jest jedną z głównych przyczyn wypadków na skrzyżowaniach.
Dzięki współpracy GITD z GDDKiA lokalizacje kamer zostały wybrane na podstawie analiz liczby i charakteru zdarzeń drogowych. Ich instalacja do końca lutego 2026 roku ma realny potencjał do poprawy bezpieczeństwa, ograniczenia liczby kolizji oraz zwiększenia świadomości uczestników ruchu.
Do końca lutego 2026 roku w Polsce zostanie uruchomionych kolejnych dziesięć systemów kamer RedLight na skrzyżowaniach oraz kilka na przejazdach kolejowo-drogowych. Instalacje te, zlokalizowane w miejscach o największym ryzyku zdarzeń drogowych, mają wzmocnić nadzór nad ruchem i przeciwdziałać niebezpiecznym zachowaniom kierowców. Szczególne znaczenie ma monitoring przejazdów kolejowych, gdzie konsekwencje wypadków są najbardziej dotkliwe. Dzięki temu projektowi bezpieczeństwo na polskich drogach ma szansę na wymierną poprawę, co jest ważnym krokiem w kierunku redukcji liczby tragicznych zdarzeń.


