Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Prawo co dnia
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Motoryzacja - Zakaz rejestrowania starszych aut – czy posiadacze diesli stracą pojazdy?
Motoryzacja

Zakaz rejestrowania starszych aut – czy posiadacze diesli stracą pojazdy?

Ignacy Michałowski18 lutego 2025Jeden komentarz
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Rejestracja Samochód
Rejestracja Samochód

Polski rząd rozważa zaostrzenie przepisów dotyczących rejestracji starszych samochodów, szczególnie tych napędzanych silnikami Diesla. Coraz więcej europejskich krajów wprowadza ograniczenia dla pojazdów z wysoką emisją spalin, a Polska również może pójść w tym kierunku. Jakie zmiany mogą czekać kierowców i czy właściciele starszych diesli faktycznie stracą możliwość korzystania ze swoich aut?

Czy starsze auta zostaną wycofane z ruchu?

Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, rząd analizuje możliwość zakazu rejestrowania pojazdów niespełniających norm emisji spalin Euro 5 lub niższych. Oznaczałoby to, że samochody wyprodukowane przed 2005 rokiem mogłyby stracić możliwość rejestracji w Polsce, co dotknęłoby setki tysięcy kierowców.

Dyskusja na ten temat nabiera tempa, szczególnie w kontekście rosnących norm emisji w miastach. Już teraz w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu rozważa się wprowadzenie Stref Czystego Transportu, które ograniczą wjazd pojazdów niespełniających określonych standardów ekologicznych.

Dlaczego Polska chce ograniczyć starsze auta?

Eksperci wskazują, że głównym celem potencjalnych zmian jest redukcja smogu oraz poprawa jakości powietrza w miastach. Starsze samochody z silnikami Diesla emitują znacznie więcej tlenków azotu i cząstek stałych niż nowoczesne auta benzynowe czy elektryczne.

Polska ma jeden z najstarszych parków samochodowych w Europie – średni wiek auta w naszym kraju to ponad 14 lat, a duża część pojazdów to właśnie wysokoprężne diesle z importu. Ograniczenie ich rejestracji miałoby zmusić kierowców do wyboru bardziej ekologicznych środków transportu.

Co zmieniłby zakaz rejestracji starszych pojazdów?

Jeśli zakaz wejdzie w życie, kierowcy starszych samochodów będą mieli kilka opcji:

  • sprzedaż pojazdu za granicę (np. do krajów, które nie wprowadziły jeszcze podobnych regulacji),
  • wymiana auta na nowszy model spełniający surowsze normy emisji,
  • zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego,
  • użytkowanie pojazdu wyłącznie poza obszarami objętymi restrykcjami.

To jednak oznaczałoby znaczne koszty dla kierowców, szczególnie tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na zakup nowego auta.

Czy posiadacze starszych diesli stracą swoje pojazdy?

Na razie żadne konkretne przepisy nie zostały jeszcze uchwalone, ale wprowadzenie ograniczeń dla starszych pojazdów wydaje się coraz bardziej realne. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi analizy dotyczące wpływu takich zmian na rynek motoryzacyjny i gospodarkę.

Nie ma mowy o natychmiastowym wycofaniu diesli, ale możliwe są stopniowe zmiany, które utrudnią korzystanie z najstarszych pojazdów w centrach miast lub uniemożliwią ich rejestrację w przyszłości.

Zmiany w przepisach mogą znacząco wpłynąć na rynek samochodów używanych w Polsce i wymusić na kierowcach większą inwestycję w nowe, ekologiczne modele.

diesle motoryzacja normy emisji zakaz rejestracji
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Jeden komentarz

  1. Praktyk on 18 lutego 2025 14:18

    Ja myślę, że administracyjnie można ustalić czy piszemy na kartce A5,A4 itp natomiast decydowanie o pojazdach doprowadzi do zdecydowanego oporu i słusznie czy nie tak będzie. Wiem, że każdy woli jeździć nowym autem ale niestety nie może kupić bo pojazdy są coraz droższe i niestety gorsze. Mam przyklad z swojego podwórka, że niektóre bardzo stare WV mają prawie idealne wyniki emisji gazów. Więcej nie będę pisał gdyż to jest temat RZEKA. Każdy problem powinien być rozwiązany przez PRAKTYKÓW nie przez komputerowo-biurowych TEORETYKÓW. Prywatnie jestem po Politechnice.Zawodówce i Technikum Samochodowym. Jestem aktualnym Diagnostom, byłym Biegłym Sądowym i Rzeczoznawcą

    Reply

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
UwagaPilne

Zaginęła 16-letnia Sandra z Opoczna, liczy się każda informacja

17 lipca 2025
Wybory2025 2

Bodnar alarmuje Hołownię. Czy wybory prezydenckie 2025 zostaną unieważnione?

17 lipca 2025
Polska Piłka nożna

Jan Urban selekcjonerem Polski. Czasu mało: Już we wrześniu zagrają o mundial!

17 lipca 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) Instagram RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.