Minister Zdrowia i Główny Inspektor Sanitarny wydali rekomendacje w sprawie odwiedzin dorosłych pacjentów w szpitalach. Dokument określa różne zasady dla zaszczepionych i niezaszczepionych przeciw Covid-19.

Jak informuje Ministerstwo Zdrowia, rekomendacje wydano w związku z zaszczepieniem „znaczącej części osób z grup ryzyka poważnych skutków zachorowania na COVID-19”. Inne zasady dotyczyć powinny odwiedzin dorosłych pacjentów  zaszczepionych przeciw COVID-19 lub po przebyciu zakażenia wirusem SARS-CoV-2, a inne jeżeli pacjent nie był zakażony ani zaszczepiony.
REKLAMA

W pierwszym przypadku ? tj.  gdy pacjent jest zaszczepiony przeciw COVID-19 lub przebył zakażenie wirusem SARS-CoV-2 – MZ i GIS rekomendują umożliwienie odwiedzin przez:

a) osoby zaszczepione przeciw COVID-19 – przy zachowaniu reżimu sanitarnego (jego zasady określa załącznik nr 1 do rekomendacji);

b) osoby niezaszczepione przeciw COVID-19, które posiadają negatywny wynik testu w kierunku wirusa SARS-CoV-21 lub  przebyły zakażenie wirusem SARS-CoV-2. Tu wizyty także muszą przebiegać  z zachowaniem zwykłego reżimu sanitarnego;

c) osoby niezaszczepione przeciw COVID-19, które nie spełniają warunków określonych w punkcie b  (tj. nie uzyskały negatywnego wyniku testu w kierunku wirusa SARS-CoV-2 oraz nie przebyły zakażenia wirusem SARS-CoV-2) – przy zachowaniu wzmożonego reżimu sanitarnego  (jego zasady określa załącznik nr 2 do rekomendacji).

W przypadku, gdy pacjent nie jest zaszczepiony przeciw COVID-19, nie przebył zakażenia wirusem SARS-CoV-2 i nie posiada negatywnego wyniku testu w kierunku wirusa SARS-CoV-2, odwiedziny są możliwe wyłącznie przy zachowaniu wzmożonego reżimu sanitarnego. Dotyczy to zarówno odwiedzających zaszczepionych jak i niezaszczepionych. Jednak w przypadku tych drugich konieczne jest posiadanie negatywnego wyniku testu lub zaświadczenia o przebyciu zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Oznacza to, że osoby niezaszczepione przeciw COVID-19, które nie uzyskały negatywnego wyniku testu i nie przebyły zakażenia wirusem SARS-CoV-2 nie będą mogły odwiedzać bliskich w szpitalu. Odstąpienie od tej zasady jest rekomendowane tylko w szczególnych sytuacjach, które powinny być określone przez kierownika podmiotu leczniczego (np. w przypadku wizyt pożegnalnych pacjentów tego podmiotu).

Rekomendacje wskazują, że przez „osobę zaszczepioną” należy rozumieć osobę, która otrzymała pełny cykl szczepienia (czyli dwie dawki w przypadku Pfizera, Moderny i Astra-Zeneki oraz jedną dawkę w przypadku Johnson&Johnson) oraz Unijny Certyfikat COVID, a od podania ostatniej dawki minęło co najmniej 14 dni i nie więcej niż 365 dni. 

Osoby, które przebyły zakażenie, to osoby, u których od otrzymania pozytywnego wyniku testu PCR lub antygenowego minęło od 11 do 180 dni.

Natomiast odwiedzający, którzy chcą powołać się na negatywny wynik testu w kierunku wirusa SARS-CoV-2, muszą go otrzymać nie wcześniej niż 48 godzin przed dniem odwiedzin i mieć przy sobie dokument potwierdzający wykonanie testu w takim terminie i uzyskanie negatywnego wyniku.

Tylko zadać sobie należy w tym miejscu pytanie ile te rekomendacje są warte i czy mogą one stanowić źródło prawa.

Spójrzmy zatem co, mówią przepisy:

Zgodnie z art. 6 k.p.a. organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa. Sformułowana w tym przepisie zasada praworządności oznacza, że podstawę materialnoprawną decyzji urzędnika (tworzenie regulaminów, wydanie decyzji administracyjnej, nałożenie kary administracyjnej) stanowić może tylko ustawa bądź przepisy wykonawcze wydane na podstawie i w ramach wyraźnego upoważnienia zawartego w ustawie. Natomiast wydawane bez upoważnienia ustawowego instrukcje czy wytyczne nie stanowią powszechnie obowiązującego prawa (por. wyrok NSA w Warszawie z dnia 25 maja 1999 r. IV SA 827/97).

Artykuł 87 Konstytucji wskazuje, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są:

  1. Konstytucja.
  2. Ustawy.
  3. Ratyfikowane umowy międzynarodowe.
  4. Rozporządzenia.

Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej,  na obszarze działania organów, które je ustanowiły, są:

  • Akty prawa miejscowego.

Dodatkowo artykuł 93 Konstytucji wprowadza następujące akty prawa wewnętrznego:

  • Uchwały Rady Ministrów, zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, ministrów i Prezydenta.

Istnieją również akty prawa wewnętrznego niewymienione w Konstytucji:

  • Regulaminy, instrukcje, okólniki i wytyczne.

Wyjaśnimy zatem, że rekomendacje nie mogą stanowić aktów prawa wewnętrznego, które nie są wymienione w Konstytucji. Do wydawania aktów, mających charakter wewnętrzny, powinny upoważniać postanowienia ustawowe. Zakres podmiotów upoważnionych do wydawania aktów wewnętrznie obowiązujących jest bardzo szeroki.

Tym samym wydane rekomendacje nie mogą regulować praw, wolności ani obowiązków obywateli, osób prawnych i innych podmiotów niepodległych podmiotowi wydającemu akt.

W związku z tym, że rekomendacje ograniczające konstytucyjną wolność człowieka są wprowadzane wadliwie co, potwierdzają liczne wyroki i postanowienia Sądów Powszechnych nie można uznać, aby dyrekcja posiadał delegację ustawową do tworzenia regulaminów w szkołach na podstawie wytycznych.

Warto również w tym miejscu podnieść, iż w obecnym stanie prawnym szpital nie jest uprawniony do weryfikacji dokumentu potwierdzającego przyjęcie tego super preparatu, jakim nawet uczestnicy polskiego Davos w Karpaczu się nie szczepią, bo Morawiecki pod nich w dniu 27 sierpnia znowelizował zapisy blankietowego rozporządzenia o obostrzeniach, dodając w § 3 pkt 2 ust 31 kolejną grupę osób zwolnionych z kwarantanny granicznej (przypominamy bezprawnej), jaka obejmuje uczestników konferencji międzynarodowych organizowanych na ternie RP.

Tym samym rekomendacje te kolejny raz będą naruszać prawo wolności oraz art. 9 ust 1 Ustawy RODO co powodować będzie konsekwencje prawne wynikające z art. 107 ust 2 Ustawy o ochronie danych osobowych dla podmiotu, który bez delegacji ustawowej będzie chciał pozyskać i przetwarzać dane wrażliwe

Przeczytaj:

Wspomóż naszą walkę o wolność, poprze wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752

????????????????????????

Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID. Na zlecenie indywidualne klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.

Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas na adres @: covid@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527, 222668618

Informujemy, iż porada prawna udzielana jest każdemu klientowi bezpłatnie.

Jeśli uważacie Państwo, iż nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie, zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:

Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at

Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b

Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis

Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: ?darowizna na działalność?
IBAN: PL04102039030000140201226752

Jesteśmy do Waszej dyspozycji:
Pn. ? czw.: 11:00 ? 17:00
Piątek: 10:00 ? 15:00

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version