W ostatnim czasie otrzymujemy do Państwa dość dużą ilość zapytań dotyczących uprawnień straży miejskiej do skierowania wniosku o ukaranie za nie zasłanianie ust i nosa do sądu w przypadku gdy podczas kontroli odmówicie Państwo przyjęcia bezprawnego mandatu. W związku z tym postanowiliśmy tym tematem ponownie się zająć.

Zgodnie z zasadą, jaka wynika art. 17 § 1 kpsw wynika, iż uprawnionym organem do wniesienia wniosku o ukaranie jest policja. Jednak od tej zasady są wyjątki, które należy interpretować dosyć wąsko i muszą być konkretnie wymienione, w jakich przypadkach i kto może je robić.

Jak wynika z art. 17 § 3 kpsw oskarżycielem może być również straż miejska, ale tylko wówczas gdy w zakresie swojego działania ujawniła wykroczenie i wystąpiła w związku z tym z wnioskiem o ukaranie.

Zgodnie zaś z ustawą o strażach gminnych art. 1 i art. 10 do zadań straży miejskiej należy:

  1. Ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
  2. czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego ? w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
  3. kontrola publicznego transportu zbiorowego ? w zakresie określonym w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. Nr 5, poz. 13),
  4. współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
  5. zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych, lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,
  6. ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
  7. współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
  8. doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
  9. informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
  10. konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.

Warto w tym miejscu wspomnieć, iż z dniem 29 listopada 2020 roku obowiązuje opublikowana dzień wcześniej ustawa z 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. poz. 2112), dalej: ustawa z 28 października. Jej art. 7 zmienia przepisy ustawy o strażach gminnych. Z nowelizacji wynika, iż do art. 9 ustawy o strażach gminnych dodaje dwa nowe ustępy: ust. 5a i 5b. Na podstawie pierwszego z nich, straż gminna ma być użyta w celu realizacji zadań, o których mówi art. 11 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o strażach gminnych, czyli ochrony spokoju i porządku w miejscach publicznych i ? zgodnie z pkt 3 ? współdziałania z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu. Ale ? jak mówi nowy ust. 5a ? w przypadku powszechnego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, katastrofy, klęski żywiołowej, stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii lub innej sytuacji kryzysowej, na obszarze województwa lub gminy, wojewoda może na czas określony zarządzić użycie straży do wspólnych działań z policją. O zarządzeniu użycia straży do wspólnych działań z policją wojewoda ma niezwłocznie poinformować właściwego terytorialnie wójta, burmistrza (prezydenta miasta). W takim zaś przypadku, jak przewiduje nowy ust. 5b, straż będzie podlegała dowództwu właściwego terytorialnie komendanta policji.

Na tej podstawie można już stwierdzić, iż straż miejska nie jest uprawniona do kierowania wniosków o ukaranie za nie zasłanianie ust i nosa do Sądu, ponieważ w jej kompetencji nie mieszczą się działania związane z ochroną zdrowia poza jednym wyjątkiem, jakim jest możliwość doprowadzenia pijanej osoby do izby wytrzeźwień lub do miejsca ich zamieszkania jeżeli znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu, lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób.

W tym miejscu warto jeszcze wyjaśnić, iż po nowelizacji ustawy, o jakiej pisaliśmy powyżej, pragniemy przypomnieć, iż wojewoda posiada prawo do zarządzenia współdziałania straży z policją a współdziałanie nie jest prawem do zastępowania policji. Współdziałaniem w tym przypadku byłyby parole mieszane (policjant i strażnik) gdzie policjant wówczas byłby uprawniony do skierowania wniosku o ukaranie.

Straż miejska w przypadku patroli samodzielnych podejmując bezpodstawną interwencję wobec osoby, która nie zasłania ust i nosa, która omawia przyjęcia mandatu, może jedynie skierować notatkę urzędową w tym zakresie do policji, która posiada uprawnienia do skierowania wniosku o ukaranie do Sądu, ponieważ straż nie jest uprawniona, aby samodzielnie składać wnioski o ukaranie z art. 116 k.w. i art. 116 § 1 a k.w. gdyż dobrem prawnym art. 116 k.w. i art. 116 § 1a k.w. jest zdrowie ludzkie, a nie są to przepisy dotyczące ochrony spokoju i porządku publicznego, do jakich ta formacja posiada prawo do kierowania wniosków o ukaranie do Sądu.

Wspomóż naszą walkę o wolność poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752


Przypominamy, o naszej akcji bezpłatnych porad prawnych z zakresu problemów z COVID.

Na zlecenie indywidualne (płatne) klienta nasza Kancelaria przygotuje również wszelkie pisma w zakresie spraw związanych z COVID.

Informujemy ponadto, że Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.

Jeśli potrzebujesz pomocy, napisz do nas na adres @: covid@legaartis.pl lub zadzwoń 579636527, 222668618.

Informujemy, iż porada prawna w zakresie COVID udzielana jest każdemu klientowi bezpłatnie.

Jeśli uważacie Państwo, że nasza pomoc, jaką od nas otrzymujecie, zasługuje na wparcie pracowników Kancelarii, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:

Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at

Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b

Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis

Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: ?darowizna na działalność?
IBAN: PL04102039030000140201226752

Jesteśmy do Waszej dyspozycji:
Pn. ? czw.: 11:00 ? 17:00
Piątek: 10:00 ? 15:00

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz

Exit mobile version