Burmistrz Ottawy Jim Watson powiedział państwowym mediom, że ciężarówki, kampery i pojazdy skonfiskowane protestującym powinny zostać sprzedane, twierdząc, że pozwala mu na to kontrowersyjna ustawa nadzwyczajna premiera Justina Trudeau.
Materiały wideo pokazujące szokujące sceny brutalności policji, Watson powiedział, że funkcjonariusze „wykonali niezwykłą pracę”. Co najmniej 170 protestujących zostało aresztowanych, ponad 50 pojazdów skonfiskowanych, a rząd zamroził konta bankowe co najmniej 76 uczestników i zwolenników protestu.
„Na mocy ustawy o nagłych wypadkach zapytałem naszego prawnika i zarządcę miasta, jak możemy zatrzymać lawety, kampery, furgonetki i wszystko inne, co skonfiskowaliśmy, i sprzedać te elementy wyposażenia, aby pomóc odzyskać część koszty, które absorbują nasi podatnicy?” Watson powiedział CBC.
Watson wymienił również straty lokalnych firm jako jeden z powodów, dla których próbował sprzedać skonfiskowane pojazdy.
Wcześniej w sobotę skarbnik miasta Wendy Stephanson twierdził, że zarządzanie protestem kosztowało miasto około 1 miliona CAD (785 000 dolarów) dziennie, według CTV News. „Powinniśmy bić tych ludzi, którzy spowodowali ten chaos”, powiedział Watson w osobnym wywiadzie dla CTV w sobotę, odnosząc się do protestujących.
Nie jest jasne, czy plan Watsona zostanie zrealizowany i czy ustawa o sytuacjach nadzwyczajnych rzeczywiście pozwala miastu na licytację zajętych pojazdów. Policja w Ottawie poinformowała wcześniej, że przechwycone pojazdy będą przetrzymywane przez siedem dni, po czym można je odzyskać. Podobnie ustawa o sytuacjach nadzwyczajnych jest obecnie egzekwowana, mimo że nie była przedmiotem debaty w parlamencie, i może skończyć się znacznymi zmianami.
Podczas gdy niektórzy kanadyjscy premierzy złagodzili swoje zasady dotyczące maskowania i szczepień od początku protestu, ogólnokrajowy mandat Trudeau dotyczący szczepień dla transgranicznych kierowców ciężarówek oraz zasada wymagająca szczepienia Kanadyjczyków przed opuszczeniem kraju pozostają w mocy.