Kiedy wielkie technologie i wielcy detaliści wkraczają na opiekę zdrowotną, obiecują konsumentom wygodę i innowacje — ale to posunięcie rodzi również pytania o stale rosnącą siłę i wpływ tych firm oraz ich prawdziwą motywację do wejścia na rynek opieki zdrowotnej.
Google i Amazon podjęły w ostatnich miesiącach szereg ruchów, aby rozszerzyć swoją obecność w sektorze opieki zdrowotnej poprzez usługi takie jak Google Health i Amazon Care.
Oprócz wprowadzenia innowacji technologicznych mających na celu przekształcenie smartfonów w osobiste urządzenia do monitorowania zdrowia, dwaj giganci technologiczni ogłosili również szereg nowych przejęć i rekrutacji w celu dalszego rozszerzenia swojej obecności w przestrzeni usług opieki zdrowotnej.
POLECAMY: Gates: Bogate kraje powinny przejść na 100 proc. syntetyczną wołowinę
Tymczasem Walmart, lepiej znany ze swoich usług detalicznych, wkroczył również w świat internetowych usług zdrowotnych, korzystając z własnych innowacji technologicznych.
Kiedy wielkie technologie i wielcy detaliści wkraczają w przestrzeń opieki zdrowotnej, obiecują wygodę i innowacje z korzyścią dla konsumentów.
Jednak te posunięcia rodzą również pytania dotyczące stale rosnącej siły i wpływu tych firm oraz ich prawdziwych motywacji do wejścia na rynek opieki zdrowotnej.
Firmy te już gromadzą duże ilości danych osobowych konsumentów – czy przenoszą się do opieki zdrowotnej, aby rozszerzyć swój dostęp do osobistych danych dotyczących zdrowia?
Niech Twój smartfon będzie Twoim lekarstwem – Google zamienia smartfony w urządzenia medyczne
Podczas niedawnego wydarzenia – „The Check Up” – Google przedstawił nową przyszłość opieki zdrowotnej, wykorzystując innowacje technologiczne, takie jak sztuczna inteligencja (AI) i nowe partnerstwa z prywatnymi firmami, aby zaoferować szeroką gamę nowych potencjalnych usług opieki zdrowotnej.
Podczas wydarzenia zorganizowanego przez Google gigant technologiczny ogłosił postępy w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji i „głębokiego uczenia się” do zwalczania szeregu chorób oczu – oraz wyjaśnił rolę, jaką w wykrywaniu i leczeniu mogą odgrywać kamery smartfonów.
Według Google:
Nasze ostatnie badania dotyczą wykrywania chorób związanych z cukrzycą na podstawie zewnętrznych zdjęć oczu za pomocą kamer stacjonarnych dostępnych w klinikach.
Biorąc pod uwagę obiecujące wczesne wyniki, nie możemy się doczekać badań klinicznych z partnerami, takimi jak EyePACS i Chang Gung Memorial Hospital, w celu sprawdzenia, czy zdjęcia z aparatów smartfonów mogą pomóc w diagnozowaniu cukrzycy i chorób niecukrzycowych przy użyciu zdjęć z zewnątrz rozpoznawalnych przez oko.
Chociaż wciąż jesteśmy na wczesnym etapie badań i rozwoju, nasi inżynierowie i naukowcy wyobrażają sobie przyszłość, w której ludzie będą mogli lepiej zrozumieć stan zdrowia i podejmować decyzje w zaciszu własnego domu z pomocą swoich lekarzy.
Ta inicjatywa jest następstwem powiązanego projektu Google znanego jako Automated Retinal Disease Assessment (ARDA), który obejmuje wykorzystanie sztucznej inteligencji.
ARDA „wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby pomóc pracownikom służby zdrowia w wykrywaniu retinopatii cukrzycowej, z potencjałem algorytmów sztucznej inteligencji, aby pomóc klinicystom wykrywać inne choroby w przyszłości” – twierdzi firma.
Według Google, 350 pacjentów jest obecnie poddawanych badaniom przesiewowym każdego dnia, co oznacza, że do tej pory przebadano prawie 100 000 pacjentów.
Google planuje rozszerzyć tę ofertę na cały świat:
Nasze rozwiązanie jest wykorzystywane do wykrywania retinopatii cukrzycowej w Indiach i Tajlandii, planujemy również ekspansję w Europie. Współpracujemy z kilkoma partnerami, aby udostępnić to rozwiązanie na całym świecie, zwłaszcza w obszarach, które mają mniejszy dostęp do opieki specjalistycznej.
Na The Check Up Google ogłosił także inny sposób na przekształcenie smartfona w osobiste urządzenie zdrowotne – poprzez zmianę smartfona w stetoskop, który może wykrywać zaburzenia krążenia, takie jak szmery serca:
„Nasza funkcja, która pozwala mierzyć tętno i tętno za pomocą aparatu w telefonie, jest teraz dostępna w ponad 100 modelach urządzeń z systemem Android i iOS…
„Nasze najnowsze badania sprawdzają, czy smartfon może wykrywać bicie serca i szmery. Nadal jesteśmy na wczesnym etapie badań klinicznych, ale mamy nadzieję, że nasza praca umożliwi ludziom korzystanie ze smartfonów jako dodatkowego narzędzia do dostępnych ocen stanu zdrowia”.
Wysiłki te są częścią inicjatywy Google Health, którą Google określa jako „ogólnofirmową próbę pomocy miliardom ludzi w prowadzeniu zdrowszego życia”.
Firma rozlicza Google Health jako sposób na poprawę zdrowia i poprawę opieki zdrowotnej, jednocześnie uzupełniając swoją misję „organizowania informacji z całego świata”.
Google powiedział:
Opracowujemy rozwiązania technologiczne, które umożliwiają zespołom opieki zapewnianie lepszej, szybszej i bardziej połączonej opieki. Pracujemy nad produktami i funkcjami, które umożliwiają ludziom zdrowsze życie, zapewniając im informacje, wsparcie i kontakty, których potrzebują, aby lepiej dbać o swoje zdrowie.
Badamy też wykorzystanie sztucznej inteligencji do diagnozowania raka, przewidywania wyników leczenia pacjentów, zapobiegania ślepocie i nie tylko.
Google Health oferuje szereg usług skierowanych do konsumentów, opiekunów, badaczy i „zdrowych społeczności”.
Usługi te obejmują:
Inteligentny zegarek Fitbit.
Google Fit, aplikacja mobilna współpracująca ze Światową Organizacją Zdrowia w ramach celu związanego z aktywnością Punkty kardio.
DermAssist, aplikacja opisana jako „aplikacja do wyszukiwania skóry z przewodnikiem od Google Health, która pomaga znaleźć spersonalizowane informacje o problemach ze skórą po kilku pytaniach i trzech szybkich zdjęciach”.
Nest Hub, który wykorzystuje „miniradar wraz z mikrofonami, czujnikami temperatury i światła do analizowania wzorców snu i podpowiadania, jak poprawić sen w nocy”.
Care Studio, które jest określane jako „oprogramowanie kliniczne do ujednolicania danych medycznych”.
Niedawno Google rozszerzyło możliwości tego narzędzia, wykorzystując sztuczną inteligencję do podsumowywania i kontekstualizowania notatek klinicznych lekarzy oraz zintegrowało Care Studio z platformą elektronicznej dokumentacji medycznej używaną przez Meditech, dostawcę oprogramowania i usług Healthcare Provider Services.
Google Cloud for Healthcare and Life Sciences, który oferuje usługi przetwarzania w chmurze dla dostawców opieki zdrowotnej.
Badania genomiczne i opracowanie DeepVariant, „wywołującego warianty o otwartym kodzie źródłowym, który wykorzystuje głęboką sieć neuronową do wywoływania wariantów genetycznych z danych sekwencjonowania DNA nowej generacji, znacznie poprawiając dokładność w identyfikowaniu lokalizacji wariantów i redukując błędy o więcej niż”. 50%”.
Rozwój poprzez partnerstwa i przejęcia
Google rozszerza również współpracę w zakresie opieki zdrowotnej.
Na przykład w The Check Up firma ogłosiła współpracę z Northwestern Medicine w celu opracowania technologii sztucznej inteligencji, która może odczytywać prenatalne obrazy ultrasonograficzne.
Google powiedział:
Pracujemy nad podstawowymi, ogólnodostępnymi badaniami badawczymi, które weryfikują wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby pomóc dostawcom przeprowadzać badania i oceny ultrasonograficzne.
Cieszymy się, że możemy współpracować z Northwestern Medicine, aby dalej rozwijać i testować te modele, aby można je było uogólniać na różnych poziomach doświadczenia i technologii.
Czasopismo Becker’s Hospital Review informuje, że Google „skieruje swoje działania na kraje o niskich i średnich dochodach, w których brakuje lekarzy przeszkolonych w odczytywaniu danych obrazowych”.
Jest to dodatek do bieżących inwestycji Google w start-upy AI w służbie zdrowia.
Według Becker’s, Google dokonało największych inwestycji i partnerstw strategicznych w zakresie odkrywania i opracowywania leków od 2019 roku, dając mu miejsce w tej przestrzeni”.
W 2021 r. „Google Ventures wziął udział w rundzie finansowania o wartości 400 milionów dolarów na start-up Insitro zajmujący się uczeniem maszynowym, a następnie w 2022 r. zainwestowano w cztery start-upy sztucznej inteligencji.
Ogólnie rzecz biorąc, według Beckera, Google Ventures był najbardziej aktywnym inwestorem w dziedzinie cyfrowej opieki zdrowotnej w 2021 roku, zamykając 22 transakcje”.
Inicjatywy te obejmowały AlphaFold, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do mapowania struktur białkowych z ich bloków budulcowych aminokwasów, oraz Isomorphic Labs, który stosuje sztuczną inteligencję w procesie odkrywania leków.
„Te inwestycje”, mówi Becker, „sygnalizują, że Google zmierza w kierunku sztucznej inteligencji i farmaceutyków, a jeśli spojrzysz na schemat zachowań, daleko im do końca”.
Amazon obiecuje „wirtualną opiekę” we wszystkich 50 stanach
Ujawnione nagranie ze spotkania All-Hands w Amazon w listopadzie 2021 r. ujawniło, że dyrektor generalny Andy Jassy nazwał Amazon Care – inicjatywę firmy w zakresie opieki zdrowotnej – „jedną z „innowacji”, którymi najbardziej się cieszy”.
Podczas spotkania dyrektorzy powiedzieli, że Amazon Care „łączy pacjentów z lekarzami za pomocą wiadomości tekstowych i wideo”, aw niektórych obszarach „wysyła recepty i wysyła pielęgniarkę do domów”.
Firma ujawniła plany połączenia Amazon Care z istniejącymi internetowymi usługami aptekarskimi i diagnostyką zdrowotną i oświadczyła, że zamierza rozszerzyć swoją działalność w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej „poprzez partnerstwa i nowe usługi”.
Co to jest opieka Amazon? Amazon Care, opisana przez firmę jako „nowy rodzaj opieki zdrowotnej”, która jest „zbudowana wokół Ciebie, Twojego życia i Twojego harmonogramu”, została uruchomiona we wrześniu 2019 r.
Firma, która chce być „najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie”, opisuje ją jako próbę „zapewnienia klientom najbardziej zorientowanej na pacjenta opieki zdrowotnej, kiedy i gdzie jej potrzebują”.
Firma stwierdziła, że Amazon Care „łączy to, co najlepsze w opiece wirtualnej i usługach osobistych… ponieważ coraz więcej organizacji poszukuje wygodnych, kompleksowych i wysokiej jakości rozwiązań w zakresie opieki zdrowotnej”.
Oferuje takie usługi, jak „klinicyści zgodnie z Twoim harmonogramem”, które byłyby dostępne online, „opieka, która przychodzi do Ciebie” poprzez „wizyty kontrolne w domu” w przypadku „laboratorium, badań i leczenia”, „dogodne opcje testowania” dla COVID i „dedykowane zespoły opieki”, dodając, że „[p]raca w ukryciu [podkreślenie dodane], pracując z naszymi klientami w celu zaspokojenia ich zmieniających się potrzeb.
Dla niektórych termin „lockstep” przypomina raport Fundacji Rockefellera z 2010 r. „Scenariusze przyszłości technologii i rozwoju międzynarodowego”, w którym przewidziano cztery przyszłe scenariusze, w tym „Lock Step” – opisany jako „Świat ciaśniejszych odgórna kontrola rządu i autorytarne przywództwo, z ograniczoną innowacyjnością i rosnącym oporem obywateli”.
Według Amazona:
Amazon Care zapewnia natychmiastowy dostęp do szerokiej gamy pilnych i podstawowych usług opieki, w tym testów na COVID-19 i grypy, szczepień, leczenia chorób i urazów, opieki profilaktycznej, zdrowia seksualnego oraz wniosków o receptę i uzupełnianie zapasów.
Gdy problemów nie można rozwiązać za pomocą wideo, Amazon Care wyśle pielęgniarkę do domu pacjenta, aby zapewnić dodatkową opiekę tam, gdzie możliwa jest opieka twarzą w twarz – od rutynowego pobierania krwi po słuchanie płuc pacjenta.
Amazon obiecuje „wirtualną opiekę we wszystkich 50 stanach [USA]”, co oznacza, że „po raz pierwszy duża firma technologiczna wkroczyła bezpośrednio do branży usług opieki zdrowotnej”.
Amazon Care jest nie tylko dla konsumentów, ale także dla pracodawców.
Silicon Labs, TrueBlue i Whole Foods Market (należące do Amazon) dołączyły do mnóstwa firm oferujących Amazon Care swoim pracownikom w całym kraju.
Oferowana „jako dodatek w miejscu pracy” dla pracodawców „desperujących na alternatywę” dla „galopującej inflacji kosztów opieki zdrowotnej”, Amazon Care zajmuje się „krytyczną luką we współczesnej telemedycynie: dostęp do pracowników służby zdrowia w 60 sekund lub mniej”.
W ten sposób Amazon Care podnosi poprzeczkę dla uznanych dostawców opieki zdrowotnej, eliminując „długie oczekiwania i czas podróży” za pośrednictwem usługi, która jest porównywana do „dostawy Amazon Prime na sterydach tego samego dnia”, zgodnie z Healthcare IT News.
Alexa” poprosić o pomoc medyczną?
Podobnie jak Google Health, Amazon korzysta z partnerstw, aby oferować wiele z tych usług zdrowotnych.
Na przykład firma współpracuje z Care Medical, zespołem lekarzy, którzy pomagają w podstawowej i nagłej opiece medycznej.
„Zespoły opiekuńcze pomagają w podstawowej opiece medycznej i opiece zdrowotnej. Promują zdrowie i dobre samopoczucie poprzez zapobieganie chorobom i pomagają leczyć choroby przewlekłe.
„Zespoły opiekuńcze składają się z lekarzy z podstawową opieką zdrowotną, którzy koncentrują się na budowaniu relacji z Tobą, aby zapewnić Ci potrzebną opiekę i zrozumieć Twoje cele zdrowotne”.
Amazon ogłosił również partnerstwo z Teladoc, firmą telemedyczną, która „oferuje wirtualne usługi zdrowotne za pośrednictwem Amazon Alexa”, co jest kolejnym przykładem wykorzystania przez Amazon swojej oferty produktów – w tym przypadku inteligentnego głośnika Echo i wirtualnego asystenta Alexa.
Według Healthline, „konsumenci będą mogli poprosić Alexę o pomoc medyczną w sytuacjach innych niż nagłe i połączyć się z pracownikiem służby zdrowia Teladoc”, dodając, że „firma planuje oferować wirtualne wizyty wideo za pośrednictwem Alexy”.
Szacuje się, że 40 milionów ludzi w Stanach Zjednoczonych ma teraz Amazon Echo, a jak donosi Healthline, do uzyskania dostępu do tej usługi telemedycznej wymagany jest identyfikator Alexa.
To partnerstwo jest opisywane jako, że każda firma „ma coś, czego potrzebuje druga osoba”.
Amazon Care współpracuje również z Moving Health at Home, „grupą wsparcia opieki domowej”, która „chce promować opiekę domową”.
Usługi Amazon Care są uzupełniane przez Amazon Pharmacy, usługę, która według firmy „ułatwia klientom uzyskanie potrzebnych leków w przystępnych cenach”.
Uruchomiona w listopadzie 2020 r. apteka Amazon jest reklamowana jako próba „zbudowania najbardziej zorientowanej na klienta apteki w branży, która często jest niewygodna i dezorientująca”, w celu „ułatwienia klientom dostępu do ich leków i płatności za nie ”, aby zapewnić proste zakupy, które są równie łatwe, jak każdy inny zakup na Amazon”.
Wykorzystując usługi oferowane klientom w innym miejscu ekosystemu Amazon, takie jak Amazon Prime, Amazon powiedział, że za pośrednictwem Amazon Pharmacy „wybrane leki są dostępne dla członków Prime za jedyne 1 USD miesięcznie”, z innymi oszczędnościami, które są oferowane klientom za pośrednictwem korzystanie z karty rabatowej Amazon Prime na leki na receptę.
Huron Consulting Group powiedziała, że Amazon ma wiele możliwości wykorzystania pełnej gamy produktów i usług w ramach swojej oferty zdrowotnej oraz ścisłego monitorowania działań i nawyków swoich klientów:
Alexa lub Echo mogą zaoszczędzić czas lekarzy podczas zamawiania recept, po prostu wypowiadając zamówienia, zamiast je przepisywać. Rozległa sieć łańcucha dostaw Amazon może umożliwić pacjentom dostęp do ich recept na różne sposoby, w tym tradycyjne zamówienia pocztowe, dwudniowe dostawy pocztą dla członków Prime, dwugodzinną dostawę z Prime Now w wybranych miastach oraz natychmiastowy odbiór w lub w Sklepy Amazon Lockers Whole Foods – jeśli są zainstalowane apteki.
Ponadto istniejącą funkcję subskrybowania i zapisywania firmy Amazon można wykorzystać do automatyzacji doładowań. Dane dotyczące recepty można agregować w profile Amazon, dając sprzedawcy więcej danych o klientach, aby zidentyfikować trendy między zakupami a stanem zdrowia.
Ogromne zasoby Amazona – w tym 450 sklepów Whole Foods Market, internetowe platformy danych, witryna e-commerce, wirtualni asystenci osobiści, rozbudowany łańcuch dostaw i 80 milionów członków Amazon Prime – stawiają detalistę, który może zrewolucjonizować branżę opieki zdrowotnej.
Huron mówi, że informacje zdrowotne – w tym recepty, przypomnienia medyczne ustawione na Alexę lub Echo, a nawet dokumentacja medyczna – mogą dać konsumentom wgląd, gdy Amazon wejdzie w przestrzeń opieki zdrowotnej.
„Korzystając z tych danych, Amazon może sugerować artykuły spożywcze, witaminy, leki dostępne bez recepty i inne powiązane produkty, które mogą pomóc konsumentom w zarządzaniu ich zdrowiem” – powiedział Huron.
„W niektórych przypadkach te zalecenia mogą dotyczyć produktów, o których klienci nawet nie wiedzą, że potrzebują”.
Amazon Pharmacy wprowadziła również niedawno funkcje, takie jak sprawdzanie cen ubezpieczeń, które „ułatwia klientom znalezienie i porównywanie cen leków” oraz „ulepszony dostęp” dla członków Amazon Prime, „którzy stosują insulinę lispro, aby kontrolować cukrzycę”.
Podobnie jak Amazon Care, Amazon Pharmacy jest produktem partnerstwa – z Inside Rx, programem oszczędzania leków na receptę.
W ramach innego partnerstwa, Amazon Pharmacy niedawno opracowała MedsYourWay, kartę oszczędnościową na receptę dla Horizon Blue Cross Blue Shield z New Jersey, Blue Cross Blue Shield z Nebraski, Blue Cross Blue Shield z Alabamy, Florida Blue oraz Blue Cross i Blue Shield członków Kansas.
Współpraca z firmami przetwarzającymi dane
Amazon rozszerza swoją obecność także w innych obszarach opieki zdrowotnej.
Na przykład Amazon Web Services (AWS), platforma przetwarzania w chmurze firmy, rozszerzyła współpracę z największymi firmami i organizacjami opieki zdrowotnej na całym świecie, w tym z Moderną, brytyjską National Health Service i rządem Nowej Południowej Walii (Australia).
Jak donosił The Defender w styczniu, system zarządzania administracją szczepionek używany przez amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom ma „solidne zabezpieczenia dzielone z Amazon Web Services”, podczas gdy AWS jest również jednym ze zwolenników SMART Health Card, jednego prywatnego szczepienia inicjatywa kartowa przyjęta przez kilka krajów i stanów USA.
Wraz z AWS, Google jest także zwolennikiem SMART Health Card poprzez swoje zaangażowanie w Vaccine Credential Initiative, podmiot wspierający rozwój i adopcję karty.
Dodatkowo AWS otrzymała od CIA kontrakt na usługi przetwarzania w chmurze o wartości 600 milionów dolarów w 2014 roku, a w 2020 roku CIA przyznała kontrakt Commercial Cloud Enterprise pięciu firmom: AWS, Google, IBM, Microsoft i Oracle.
Podobnie jak Google, Amazon zainwestował również w związane ze zdrowiem osobiste urządzenia do noszenia poprzez opracowanie opaski Halo, która „oferuje różnorodne usługi, w tym analizę snu, składu ciała, odżywiania i śledzenia aktywności”.
Amazon uruchomił również akcelerator opieki zdrowotnej za pośrednictwem AWS z deklarowanym celem „kultywowania i pielęgnowania innowacyjnych rozwiązań startowych, które osiągają poczwórny cel: lepsze doświadczenie pacjenta, lepsze doświadczenie kliniczne, lepsze wyniki opieki zdrowotnej i niższe koszty opieki”.
Dzięki temu akceleratorowi AWS opisuje również swój zamiar współpracy z organizacjami zdrowia publicznego, stwierdzając: „AWS pomoże organizacjom zdrowia publicznego przyspieszyć ich cyfrową transformację”.
Aby podkreślić znaczenie danych, być może jako kluczowej motywacji dla takich inicjatyw w zakresie opieki zdrowotnej ze strony Amazona i innych dużych firm technologicznych, Amazon opracował również niedawno „laboratorium ukrycia” znane jako 1492, o którym niewiele wiadomo.
Laboratorium podobno opracowuje „narzędzia do oceny danych elektronicznych kart zdrowia, nowe technologie telemedyczne i aplikacje zdrowotne dla istniejących produktów”.
Kolejnym krokiem w kierunku usług opieki zdrowotnej oferowanych przez Amazon i AWS jest usługa zarządzania danymi Amazon Health Lake, która umożliwia organizacjom opieki zdrowotnej „zbieranie informacji w scentralizowanej, przeszukiwalnej bazie danych [bazy danych] i analizowanie ich za pomocą uczenia maszynowego i FHIR [Fast Healthcare Interoperability Resources], aby normalizować.”
Walmart: od dużego handlu detalicznego do dużej opieki zdrowotnej?
W przeciwieństwie do Google i Amazon, Walmart prowadzi już apteki w swoich stacjonarnych sklepach detalicznych. Teraz firma wkracza na obszar usług zdrowotnych online.
Według Becker’s biznes opieki zdrowotnej był najszybciej rozwijającym się oddziałem Walmart w czwartym kwartale 2021 r., po tym, jak firma skupiła się na telemedycynie i umożliwiła farmaceutom i technikom praktykowanie na najwyższym poziomie ich licencji.
Przykładem inwestycji Walmart w tym obszarze jest Epic, jego usługa elektronicznej dokumentacji medycznej, która jest już wdrożona w ponad 2000 szpitali i ponad 45 000 klinik w Stanach Zjednoczonych.
John Furner, prezes i dyrektor generalny Walmart US, powiedział podczas niedawnej telekonferencji z inwestorami, że „biznes opieki zdrowotnej był naszą najszybciej rozwijającą się działalnością pomocniczą w czwartym kwartale 2021 r.”, podczas gdy Walmart miał 572,8 miliarda dolarów przychodów z takich usług w 2021 r.
Obawy o koncentrację rynku, cenzurę i przyszłość opieki zdrowotnej
Natalie Schibell, starszy analityk opieki zdrowotnej w Forrester Research, opisała ruch w kierunku telemedycyny jako trend, który rozpoczął się podczas pandemii:
Pandemia sprawiła, że każdy ma wszystko na wyciągnięcie ręki. Dlatego teraz firmy medyczne muszą pozostać aktualne i konkurencyjne.
Oto trend na przyszłość: „Opieka na wyciągnięcie ręki”.
dr Ahmed Banafa, profesor i ekspert ds. cyberbezpieczeństwa na Uniwersytecie Stanowym San Jose w Kalifornii, jako czynniki napędzające rozwój telemedycyny wymienił takie czynniki, jak powszechne niedobory personelu i starzejąca się populacja USA, dodając, że szpitale i firmy ubezpieczeniowe są zagrożone wizyty osób mogą zaoszczędzić dużo pieniędzy.
Health Care IT News zachwycone Amazon Care:
Ponieważ praca w domu staje się ważniejsza, pracodawcy, którzy chcą zadbać o zdrowie swoich zapracowanych pracowników, mogą uznać Amazon Care za atrakcyjne połączenie szybkości, wygody i spokoju.
Opieka zdrowotna jest już zakłócona na obrzeżach, ponieważ pierwsze firmy cyfrowe rozszerzają swoją obecność w opiece podstawowej i ratunkowej, a konsumenci po pandemii zapoznają się z wirtualną opieką.
Opieka zdrowotna jest na bardzo wczesnym etapie przechodzenia na całkowicie nowy model opieki. Jeśli Amazon jest tym, który zapewni wielką przerwę, na którą czekaliśmy, niech tak będzie. Ktoś musi coś zrobić.
Z kolei partnerstwo Amazona z Teladoc zostało opisane jako „część rosnącego trendu w wirtualnej opiece zdrowotnej”.
Ale nie wszyscy są pozytywnie nastawieni do wejścia Big Tech w opiekę zdrowotną.
Brian Hooker, dyrektor naukowy Obrony Zdrowia Dziecka, powiedział The Defender:
Obawiam się, zwłaszcza biorąc pod uwagę poziom cenzury w Google, że wkraczają oni w sferę opieki zdrowotnej i potencjalnie ukrywają informacje o alternatywnych terapiach.
dr Madhava Setty, certyfikowany przez radę anestezjolog i starszy redaktor naukowy The Defender, powiedział:
Opiekę zdrowotną postrzegam w ten sam sposób, w jaki patrzę na giełdę i dolara amerykańskiego. Wszystko jest niezwykle wrażliwe i zależy od zaufania, jakim obdarzają go ludzie.
Jeśli te wielkie platformy medialne zatwierdzą je [wielkie technologicznie usługi zdrowotne], będą nadal działać bez końca ze wszystkimi swoimi wadami (w tym ogromnym konfliktem interesów na górze). Jeśli rzeczywiście nazywają je tym, czym są, czeka nas prawdziwy kryzys.
Inni zgłaszali obawy antymonopolowe dotyczące znaczącej pozycji rynkowej, jaką firmy takie jak Google i Amazon mogą potencjalnie uzyskać w opiece zdrowotnej i różnych innych branżach, w których działają.
Raport Politico z 30 marca, opisujący wejście Amazona na rynek opieki zdrowotnej jako „gorączkę złota”, cytuje Idris Adjerid, profesor informatyki biznesowej w Virginia Tech i Stacy Mitchell, prawniczka antymonopolowa, która jest współdyrektorem non-profit Instytut Samodzielności Lokalnej.
Obaj wyrazili sceptycyzm co do wysiłków Amazona w szczególności w sektorze opieki zdrowotnej.
Według Adjerid, zdolność Amazona do integrowania usług w ramach różnych linii biznesowych i operacyjnych daje firmie przewagę konkurencyjną, co jest niepokojące, biorąc pod uwagę przeszłą historię wykorzystywania przez firmę jej rozległej pozycji rynkowej.
Mitchell powiedział, że jeśli Amazon odniesie sukces w obszarach telemedycyny i opieki zdrowotnej w ogóle, może wykorzystać swoją znaczną siłę rynkową do stworzenia relacji zaufania między firmą a osobami i firmami korzystającymi z jego usług, stawiając je w niekorzystnej sytuacji i może naruszać przepisów antymonopolowych.
Mitchell dodał, że Amazon traci znaczne kwoty pieniędzy na przedsięwzięcia związane z opieką zdrowotną, ale może sobie na to pozwolić, stawiając konkurentów z mniejszymi zasobami w niekorzystnej sytuacji.
Eleanor M. Fox, profesor regulacji handlu na New York University School of Law, powiedziała w niedawnym wywiadzie dla The Defender, że trudno o udaną sprawę antymonopolową.
Dzieje się tak, ponieważ prawo nie ogranicza siły rynkowej firmy, ale sprawdza, czy konsumenci nie zostali poszkodowani, a konkurenci aktywnie wykluczeni.
Fox wyjaśnił:
W prawie wszystkich jurysdykcjach [prawo antymonopolowe] nie mówi, że masz zbyt dużą siłę rynkową. Może m.in. B. Kontroluj zachowanie dużych platform technologicznych, gdy wykorzystują swoją siłę rynkową, aby szkodzić konkurencji i konsumentom.
Na przykład, jeśli Google ma władzę i wpływy, aby trzymać wszystkich z dala od rynku… byłoby to nielegalne, gdyby blokował rynek zamiast konkurować na podstawie swoich zalet.
Na przykład, jeśli Amazon ma władzę monopolistyczną, powód, który chce to udowodnić, musi najpierw pokonać tę przeszkodę. Czy Amazon ma monopol? Próbują w niektórych przypadkach w Stanach Zjednoczonych, ale to trudna przeszkoda i zależy to od tego, jak zdefiniujesz siłę monopolu… Najpierw musimy udowodnić siłę monopolu.
Kiedy firma rozwija się w sposób odpowiadający rynkowi, oznacza to, że daje ludziom to, czego chcą. Daje im to więcej tego, czego chcą, jeśli są bardziej pomysłowi, a to się powiększa, a nawet może uzyskać udział w monopolu, co jest uważane za dobre w świetle prawa antymonopolowego.
Ale gdyby miał prawo zadecydować, że nikt inny nie może… zostać jego konkurentem, i nałożyłby blokadę na tego konkurenta, byłoby to nielegalne.
Jednak według Foxa mogą nastąpić zmiany prawne, ponieważ proponowane przepisy mają na celu wzmocnienie ochrony antymonopolowej:
Istnieje wiele oczekujących aktów prawnych, które uznają ten konserwatywny charakter naszego prawa i mają na celu jego rozszerzenie i uelastycznienie oraz objęcie większej liczby aktów, [takich jak] ustawa Klobuchara-Grassleya [zaproponowana w październiku 2021 r.] przeciwko małej grupie dużych platformy , ponieważ na swoich platformach faworyzują siebie ponad wszystkich swoich konkurentów.
Nic dziwnego, że według Foxa „duże firmy technologiczne wydają miliardy dolarów, próbując zapobiec uchwaleniu prawa”.