Na początku maja francuska firma TotalEnergies wyczarterowała tankowiec do przewozu ropy naftowej ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich do Europy. To pierwsza dostawa od dwóch lat.
CSSSA, dział żeglugowy TotalEnergies, wyczarterował tankowiec SUezmax Moscow Spirit, aby w dniach 1-3 maja wysłać 1 milion baryłek ropy naftowej Murban z portu Jebel Danna do Wielkiej Brytanii.
Olej Das z Abu Zabi został ostatnio wysłany do Włoch w maju 2020 roku.
Okno na ropę z Bliskiego Wschodu do Europy otworzyło się po tym, jak europejscy nabywcy zrezygnowali z rosyjskiej ropy po inwazji Rosji na Ukrainę.
Oczekuje się, że w nadchodzących miesiącach do Europy zostanie wysłanych więcej przesyłek ropy naftowej z Abu Zabi, aby zrównoważyć dostawy rosyjskiej ropy, ponieważ UE przygotowuje nowe sankcje na import rosyjskiej ropy, mówią handlowcy. Może to doprowadzić do przekierowania niektórych dostaw poza Azję.
Według jednego z handlowców globalny przepływ handlowy jest „odbudowywany”, aby odpowiedzieć na zmiany w dostawach rosyjskiej ropy.
Jak podaje The Times, powołując się na wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Valdisa Dombrovskisa, UE przygotowuje „rozsądne sankcje” wobec importu rosyjskiej ropy.
Rosja jest największym dostawcą ropy do Europy, dostarczając 26% importowanej ropy w 2020 roku.