Unijny komisarz zagroził Węgrom wniesieniem przeciwko nim pozwu do trybunału sprawiedliwości, jeśli Budapeszt nie zrezygnuje z utrzymywania różnych cen paliwa dla TIR-ów zarejestrowanych w kraju i za granicą.

„Thierry Breton, komisarz do spraw rynku wewnętrznego, poinformował Węgry, że mają zawiesić dyskryminujące ceny paliwa dla pojazdów z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi w przeciwnym wypadku ryzykują wniesieniem sprawy do sądu”, donosi portal dorzeczy.pl, powołując się na ustalenia agencji Reuters.

Na początku bieżącego roku rząd Viktora Orbana zdecydował, że pojazdy o masie większej niż 7,5 tony na krajowych numerach i cięższe niż 3,5 t zarejestrowane za granicą, nie będą objęte programem rządowych dotacji paliwowych.

Za benzynę zapłacą cenę rynkową, podczas gdy krajowi kierowcy tankują nad Balatonem płacąc 480 forintów za litr, w przeliczeniu na złotówki 5,57 (najtaniej w UE).

Z informacji przekazanych przez władze państwa, rozdział cenowy wprowadzono w związku z „turystyką paliwową”. Cudzoziemcy zaczęli również ściągać węgierską benzynę, by sprzedać ją z zyskiem w kraju. Powodowało to znaczny wzrost popytu i wyczerpywanie się zasobów ropy.

Zdaniem eurokratów, regulacje wprowadzone przed kilkoma miesiącami stanowią przejaw „dyskryminacji”, mają być zatem sprzeczne z zasadami prawnymi unii. Thierry Breton zażądał od gabinetu Orbana uzasadnienia przepisów oraz określenia, jak długo będą one pozostawały w mocy.

Według Komisarza ds. Rynku Wewnętrznego – ostrzegł on rząd FIDESZ-u, że w związku z różnicami w cenach paliwa Komisja Europejska może wszcząć przeciwko nim proces w sprawie „uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego”.

sc: rp/pch24

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Comments are closed.

Exit mobile version