Nieudolny warszawski rząd PiS planuje wprowadzić instytucję kontroli badań technicznych pojazdów. Nadzór ten pełnić będzie Transportowy Dozór Techniczny. Zmianę zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, który został przyjęty przez Radę Ministrów. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów prześwietliła pomysły resortu i wylewa kubeł zimnej wody na głowę ministra.
Rozwiązanie stanowi wdrożenie unijnej dyrektywy. Ma wpłynąć – według rządu – na wyższą jakość badań technicznych i wyeliminować z ruchu pojazdy w złym stanie. To kolejny element walki o większe bezpieczeństwo na drogach – powiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
– Chcemy w ten sposób doprowadzić do sytuacji, w której każdy właściciel pojazdu, zgodnie z prawem, czyli co roku będzie przeprowadzał badania techniczne swojego pojazdu. W tej chwili jest z tym problem. Jak pokazują dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów, ponad 300 tysięcy badań pojazdów realizowanych jest z opóźnieniem co najmniej 30 dni. To bardzo dużo. W sytuacji, kiedy te pojazdy są niesprawne, stwarzają niebezpieczeństwo w ruchu drogowym, a wiadomo, czym może się to zakończyć. Chcemy zlikwidować tę patologię – podkreślił Rafał Weber.
Rządowym pomysłom przyjrzeli się eksperci Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Werdykt? W ocenie PISKP niektórych zmian nie da się wdrożyć w życie, a inne są z sufitu.
Badanie techniczne pojazdu, czyli jak sprawdzić eCall bez wypadku?
Kontrowersyjny pomysł badania na stacji diagnostycznej systemu eCall (układ obowiązkowy w samochodach, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku). Przypominamy, że eCall aktywuje się automatycznie w razie wypadku i informuje służby ratownicze o położeniu pojazdu, przekazuje też informacje o odpaleniu poduszek powietrznych oraz liczbie osób podróżujących rozbitym samochodem.
Zdaniem diagnostów sprawdzenie działania eCall w trakcie obowiązkowego badania technicznego na SKP jest niemożliwe do realizacji z uwagi na brak sprzętu i oprogramowania. – Stacja kontroli pojazdów nie dysponuje urządzeniami do weryfikacji tej kwestii. W przypadku użycia interfejsu elektronicznego (nie określono jakiego), konieczne jest użycie oprogramowania, które obsługuje pojazdy danej marki, które nie są dostępne dla stacji – uzasadnia PISKP i rekomenduje usunięcie z rozporządzenia całego punktu dotyczącego eCall.
Badanie techniczne pojazdów, silnik i jego modyfikacje
Do wykreślenia – zdaniem diagnostów – nadaje się także cały punkt dotyczący pracy silnika.
Napisane przez Ministerstwo przepisy na kolanie mają wprowadzić, aby diagnosta w trakcie badania technicznego tropił przeróbki silnika i jednostki sterującej wpływające na bezpieczeństwo lub środowisko. W pierwszym przypadku wykrycie modyfikacji miałoby grozić zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego (usterka niebezpieczna), w drugim wynik badania negatywny i konieczność ponownego przeglądu (usterka poważna).
– W warunkach stacji kontroli pojazdów brak jest możliwości stwierdzenia, czy dokonano przeróbki jednostki sterującej lub przeróbki silnika. Stacje kontroli pojazdów nie dysponują narzędziami do dokonania tego typu weryfikacji – studzą zapędy ministerialnych urzędników przedstawiciele PISKP.
Z projektu nowych przepisów wynika również, ze Diagnosta podczas badania technicznego sprawdzi „inne wyposażenie specjalne”. Pod tym pojęciem zebrano instalację do przygotowywania posiłków, instalację sanitarną czy urządzenia audiowizualne (np. w kamperach czy autobusach). I w tym przypadku eksperci dają urzędnikom czerwoną kartkę skazując punkt na wykreślenie.
Projekt resortu infrastruktury zakłada również wprowadzenie obowiązku archiwizowania wyników badań z opóźnieniomierza oraz urządzeń do pomiaru sił hamowania (kontrola skuteczności i równomierności działania hamulców). Diagności zauważają jednak, że wykonanie takiego zapisu nie jest realne w przypadku wielu urządzeń będących na wyposażeniu SKP.
Przedstawiciele PISKP ponadto sugerują stronie rządowej, by ponownie przyjrzała się zapisom dotyczącym dokumentów, z którymi kierowca powinien pojawić się na przeglądzie auta.
Sugestia ta powstał z powodu zapisu, z jakiego wynika obowiązek przedstawienia podczas badania technicznego karty pojazdy, jaka widoczna jest w systemie CEP a ponadto od dnia 04 września 2022 roku nie będzie wydawana.
POLECAMY: Koniec wydawania kart pojazdów oraz przednich naklejek na szyby
Rozporządzenie ma wejść w życie 27 września 2022 roku. Przynajmniej tak zakłada resort infrastruktury.
Drodzy Czytelnicy, utrzymanie naszego serwisu wiąże się z dużymi kosztami. Każdego dnia staramy się przedstawić Państwu najnowsze informacje z całego świata, jakich często nie poruszają media głównego nurtu. Dlatego prosimy o wsparcie naszej ciężkiej pracy, którą wykonujemy każdego dnia.
Tylko dzięki Waszemu wsparciu będziemy w stanie nadal rzetelnie informować was, o jakich faktach nie poda wam telewizja.
Wsparcia można udzielić poprzez wpłatę dowolnej kwoty na nasz rachunek bankowy: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Informujemy ponadto, że Kancelaria świadczy pełen wachlarz usług prawnych z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego, spadkowego, upadłościowego, gospodarczego, karnego, pracy, handlowego.
Jeśli poszukujecie Państwo pomocy prawnej, zapraszamy do skorzystania z naszej oferty. W celu dokonania rezerwacji terminu konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny pod numerami telefonów: 579-636-527 lub 22-266-86-18 lub pisząc na adres @: [email protected]legaartis.pl
Jeśli uważacie Państwo, że nasze publikacje niosące prawdę zasługują na wparcie pracowników Kancelarii, którzy codziennie przeszukują setki stron, aby te wiadomości do Państwa dotarły, możecie nas wspomóc poprzez wpłatę dowolnej kwoty na rachunek bankowy Kancelarii LEGA ARTIS:
Dane do przelewu:
Nr konta: 04 1020 3903 0000 1402 0122 6752
Kancelaria Lega Artis
ul. Przasnyska 6a lok 336a
01-756 Warszawa
Tytuł: “darowizna na działalność”
IBAN: PL04102039030000140201226752
Anonimowe wsparcie Bitcoin:
bc1qfl2rqa97lknlrfgs9c9qqjp5ftqtkv7wf4q0at
Anonimowe wsparcie Ethereum:
0x45a3c849BCa45A6444A24cdF30708695498a3F6b
Wsparcie paypal:
https://paypal.me/legaartis
Jesteśmy do Państwa dyspozycji:
Pn. – czw.: 11:00 – 17:00
Piątek: 10:00 – 15:00
Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom za dotychczas udzielone nam wsparcie finansowe.