5 październiku 2021 roku zaczęły obwiązywać znowelizowane przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ustawa ta reguluje między innymi zasady, jakimi kierować się powinny podmioty publiczne wraz z innymi podmiotami publicznymi oraz niepublicznymi podczas wymiany korespondencji. Zmiany w przedmiocie obowiązków ciążących na spółkach prawa handlowego w związku z ustawą ulegają jednak odroczeniu. Pierwotnie miały wejść w życie 5 lipca 2022 r., jednakże pod koniec kwietnia 2022 r. podjęta została ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem publicznych systemów teleinformatycznych, która termin ten przesuwa.
Podmiot publiczny oraz podmiot niepubliczny
Ustawa w artykule 2 określa, jaki podmiot prawa zaliczany jest do podmiotów publicznych, a jaki do niepublicznych. Zgodnie z brzmieniem ustawy, do podmiotów publicznych zalicza się między innymi:
- jednostkę sektora finansów publicznych zgodnie z ustawą o finansach publicznych;
- inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
- osoby prawne utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, które nie posiadają charakteru przemysłowego ani handlowego przy spełnieniu określonych ustawą warunków;
- komornika sądowego.
Ustawodawca, określając zakres podmiotów wchodzących do podmiotów niepublicznych wskazał, że są to osoby fizyczne oraz inne podmioty niż te, które podlegają kategoryzacji jako podmioty publiczne.
Ważne! Spółka prawa handlowego jest więc podmiotem niepublicznym i jako taka winna wypełniać obowiązki dla tego podmiotu ustawą przewidziane.
Obowiązek posiadania oraz ujawnienia adresu do doręczeń elektronicznych
Zgodnie z art. 9 ust.1 pkt 8 ustawy, podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS (w tym również spółki prawa handlowego) obowiązane są do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Spółki obowiązane są także do ujawnienia adresu w bazie adresów elektronicznych oraz wyznaczenia administratora skrzynki do doręczeń.
Ważne! Adresem do doręczeń elektronicznych nie będzie zwykły, dotychczas używany adres skrzynki elektronicznej. Ustawodawca przewidział specjalny tryb wnioskowy celem uzyskania elektronicznego adresu do doręczeń. Wniosek taki złożyć można poprzez rządową stronę biznes.gov.pl.
Cel wprowadzenia obowiązku
Celem nałożenia takiego obowiązku jest wyłączne umożliwienie komunikacji pomiędzy podmiotami niepublicznymi, takimi jak spółka, z sądami, organami ścigania czy też urzędami. Dokonywane za pośrednictwem elektronicznym doręczenia będą między innymi przez ZUS, KRSU czy NFZ. Takie doręczenia komunikacji wymagać będą jej elektronicznego potwierdzenia odbioru bądź nadania, tym samym zastąpią listy polecone pomiędzy podmiotami publicznymi a niepublicznymi, stanowiąc jednocześnie tożsamą moc dowodową, jak w przypadku tradycyjnych listów poleconych.
Data wejścia w życie obowiązku założenia skrzynki z adresem do doręczeń
Pierwotnie termin w życie wejścia obowiązku ciążącego na spółce datowany był w ustawie na dzień 5 lipca 2022 roku. Zgodnie z ustawą, jeżeli podmioty niepubliczne podlegające wpisowi do KRS posiadały adres do doręczeń elektronicznych przed dniem 5 lipca 2022 roku, to adresy te automatycznie były przekazywane do bazy adresów elektronicznych (BAE). Pozostałe zaś podmioty obowiązek ten musiały wypełnić do dnia 5 października 2022 roku, zaś odpowiednio podmioty składające wniosek po dniu 5 lipca 2022 roku obowiązane były do złożenia wskazania tego adresu.
Zgodnie jednak z art. 8 pkt. 1 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem publicznych systemów teleinformatycznych, termin ten został przesunięty o trzy miesiące.
Odroczenie terminu wejścia w życie nowych obowiązków ciążących na spółce prawa handlowego nie wyklucza możliwości złożenia wniosku o nadanie elektronicznego adresu do doręczeń. Możliwość założenia specjalnej skrzynki jest dostępna na stronie rządowej, a zgodnie z ustawą powstały w ten sposób adres ma być automatycznie przeniesiony do BAE. Tym samym, spółki celem wypełnienia odroczonego w czasie obowiązku mogą już teraz złożyć stosowny wniosek.
Niniejszy artykuł stanowi formę porady prawnej pro bono i ma na celu edukację prawną obywateli RP. Artykuł ten nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
Nasza Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie każdej dziedziny prawnej. Jeśli poszukujecie Państwo prawnika, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowy, jaki znajduje się na naszej stronie głównej.
Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady prawne nie są udzielane pro bono.
Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS
Podstawa prawna: