Woda w Kanale Gliwickim zaczęła się obficie pienić. Niecodzienny widok to z pewnością efekt nadmiernego zanieczyszczenia, które spływa potem do Odry i ją zatruwa. Inspektorzy ochrony środowiska mają zebrać próbki i poddać je analizie.
„Piana oblepia śluzy, wchodzi do środka łódek. Nigdy czegoś podobnego nie widziałam. Dziś znowu WIOŚ zbierał próbki wody do analizy. Co z tego wynika? Nikt nie wie” – mówi Ewa Sternal, właścicielka przystani motorowodnej Marina Gliwice cytowana przez portal eska.pl.
POLECAMY: Manipulacja w sprawie skażenia Odry. Niemiecki minister rolnictwa potwierdza obecność rtęci w Odrze
Kanał Gliwicki (niem. Gleiwitzer Kanal) – droga wodna łącząca Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Kanał Gliwicki powstał w miejsce starego Kanału Kłodnickiego. Należy do kategorii kanałów żeglugowych dojazdowych, będących rodzajem kanałów łączących. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 2002 r. ws. klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, kanał ma III klasę żeglowną na całej długości.
Długość kanału 40,60 km, maksymalna głębokość 3,50 m, różnica poziomów wody między początkiem i końcem kanału wynosi 43,60 m. Pokonanie różnic poziomu wody przez jednostki pływające reguluje 6 śluz wodnych. Kanał żeglugowy wykonany jest częściowo w wykopie, a częściowo w nasypie. Jego szerokość waha się od 38,00 m w wykopie do 41,00 m w nasypie. Dopuszczalna prędkość jednostek pływających na kanale wynosi 9,00 km/h luzem i dla zestawów pustych, oraz 7,00 km/h dla zestawów załadowanych.