Biuro podróży może zastrzec w umowie możliwość podniesienia ceny wycieczki, ale podwyżkę musi wytłumaczyć konkretnymi zdarzeniami, np. wzrostem cen paliwa oraz poinformować o niej z wyprzedzeniem. Gdy zaś wzrost przekracza 8 proc., turysta można odstąpić od umowy. Klient może się zabezpieczyć na wypadek podwyżki ceny, kupując gwarancję niezmiennej ceny, ale nie opłaci się to, gdy termin wyjazdu jest bliski.
Zgodnie z art. 45 ustawy z 24 listopada 2014 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, po zawarciu umowy podwyższenie ceny jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy w umowie wyraźnie zastrzeżono taką możliwość oraz gdy stanowi ona, że podróżny ma prawo do obniżki ceny. Mimo inflacji, ceny nie mogą wzrosnąć, jeśli organizator nie sformułował umowy w odpowiedni sposób.
Ważne są zapisy w umowie
Organizator musi zastrzec sobie w umowie możliwość podniesienia ceny, opisać sposób, w jaki będzie obliczał zmianę ceny wycieczki oraz zawrzeć informację, że turyście z takich samych powodów przysługuje obniżka ceny wycieczki, gdyby ceny paliwa, opłat lotniskowych lub kursów walut uległy obniżce.
Podwyższenie cen jest możliwe wyłącznie jako bezpośredni skutek zmiany:
- ceny przewozów pasażerskich wynikających ze zmiany kosztów paliwa lub innych źródeł zasilania;
- wysokości podatków lub opłat od usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, nałożonych przez podmioty, które nie biorą bezpośredniego udziału w realizacji imprezy turystycznej, w tym podatków turystycznych,
- opłat lotniskowych lub opłaty za wejście na pokład i zejście na ląd w portach oraz na lotniskach;
- kursów walut mających znaczenie dla danej imprezy turystycznej.
Zapis o możliwości podniesienia cen może też znaleźć się w Ogólnych Warunkach Imprez Turystycznych (OWIT) organizowanych przez konkretne biura podróży, do których umowy te się odwołują.
Treść takich OWIT, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, musi zostać udostępniona drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki sposób, aby mogła ona wzorzec ten przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności. Najczęściej obowiązek taki spełniony pozostaje przez biuro podróży poprzez zamieszczenie ich treści na stronie internetowej.
Podwyżka musi mieć przyczynę
Biuro, podnosząc cenę imprezy turystycznej, zobowiązane jest do przedstawienia podróżnemu uzasadnionych przyczyn dla podniesienia kosztów oraz wykazania związku przyczynowo -skutkowego pomiędzy zaistnieniem np. zmiany kursów walut a konkretną imprezą turystyczną. Zdarzenia te to wzrost ceny przewozu turystów z powodu podwyżek cen paliwa, wzrost opłat od usług turystycznych (np. podatku turystycznego, opłat lotniskowych itp.) lub kursu waluty, w której rozliczana jest impreza turystyczna.
Ważna jest wysokość podwyżki
Organizator wyjazdu nie może też wstrzymywać się z podniesieniem ceny do ostatniej chwili przed imprezą. Na 20 dni przed rozpoczęciem wycieczki cena nie może zostać podwyższona z jakichkolwiek powodów. Zmiana jest możliwa powyżej 20 dni przed wylotem lub wyjazdem.
Jest jeszcze jeden ważny dla konsumentów warunek. Jeśli wzrost przekracza 8 proc. całkowitej ceny imprezy, turysta ma prawo odstąpić od umowy bez ponoszenia opłat za jej rozwiązanie.
Przykład: Przy wycieczce w cenie 3000 zł podwyżka powyżej 240 zł upoważnia do rozwiązania umowy. W takiej sytuacji organizator zwróci 100 procent poniesionych kosztów, bez jakichkolwiek potrąceń – do 14 dni od zgłoszenia decyzji turysty. Organizator musi też zaproponować podróżnemu zastępczą imprezę turystyczną, w miarę możliwości o tej samej lub wyższej jakości.
Jeśli podwyżka nie przekracza 8 proc. pierwotnej ceny, a biuro prawidłowo poinformuje turystę o nowej kwocie, to turysta ma dwie możliwości: zaakceptowanie podwyżki lub rezygnację z wycieczki. W tym drugim przypadku musi ponieść koszty, które poniosło biuro podróży. Takie informacje zawarte są w umowach i określają procentowe potrącenia od zapłaconej przez turystę kwoty, w zależności od tego na jak długo przed wylotem/wyjazdem klient zrezygnował z imprezy turystycznej.
Gwarancja stałej ceny
Osoby, które chcą się zabezpieczyć przed podwyżką ceny imprezy turystycznej, mogą to zrobić, wykupując tzw. gwarancję niezmienności ceny.
Przed wykupem gwarancji warto jednak policzyć, czy to się opłaci. Jeśli do wyjazdu zostało sporo czasu, to rzeczywiście gwarancja kosztująca około 4 proc. ceny wycieczki jest korzystnym rozwiązaniem, gdyż ryzyko wzrostu ceny o 8 proc. jest wysokie przy obecnej inflacji. Natomiast jeśli do podróży został miesiąc, organizatorowi trudno będzie uzasadnić podwyżkę wyższą niż koszt wykupu gwarancji.
Niniejszy artykuł stanowi formę porady prawnej pro bono i ma na celu edukację prawną obywateli RP. Artykuł ten nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
Nasza Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie każdej dziedziny prawnej. Jeśli poszukujecie Państwo prawnika, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowy, jaki znajduje się na naszej stronie głównej.
Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady prawne nie są udzielane pro bono.
Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS
Podstawa prawna: