Pfizer chce podnieść cenę swoich szczepionek COVID-19 w Stanach Zjednoczonych nawet czterokrotnie po zakończeniu programu zakupów w Waszyngtonie – twierdzi Angeli Lukin Prezes Globalnej Opieki Podstawowej w USA oraz członek Zespołu Kierownictwa Biznesu Global Biopharmaceuticals firmy Pfizer Angeli Lukin.

W przyszłym roku, kiedy wygaśnie stan zagrożenia zdrowia publicznego w USA, rynek szczepionek COVID-19 przejdzie na prywatne ubezpieczenia. Rząd federalny płaci około 30 dolarów za dawkę  szczepionki Pfizera. Kiedy rządowy program zakupów zostanie zamknięty, Lukin spodziewa się, że dawka będzie wyceniona na około 110 do 130 dolarów.

„Jesteśmy przekonani, że cena szczepionki COVID-19 w USA odzwierciedla jej ogólną opłacalność i zapewnia, że ​​cena nie będzie barierą w dostępie dla pacjentów” – powiedziała Lukin, według agencji Reuters.

Dyrektor wykonawczy Pfizera spodziewa się, że zakup szczepionki zostanie przeniesiony do sektora prywatnego „najwcześniej” do pierwszego kwartału 2023 r. Według Lukin „szczepionka” będzie nadal dostępna za darmo dla osób, które mają ubezpieczenie rządowe lub prywatne.

W 2021 r. Pfizer zarobił prawie 37 miliardów dolarów dzięki sprzedaży szczepionek na COVID-19, a ogólne przychody podwoiły się do 81,3 miliarda dolarów. Firma spodziewa się, że w tym roku przychody wyniosą od 98 do 102 miliardów dolarów.

Według brytyjskiej organizacji Global Justice Now, strzał Pfizera COVID-19 został opracowany przez BioNTech i wsparty 375 milionów euro (366 milionów dolarów) dotacji od rządu niemieckiego i 100 milionów euro (97 milionów dolarów) finansowania dłużnego z Europejskiego Bank Inwestycyjny, podmiot publiczny.

„Pozwoliliśmy firmie Pfizer powstrzymać tę istotną innowację medyczną w dużej części świata, cały czas zdzierając publiczne systemy opieki zdrowotnej z przykuwającym wzrok narzutem”, powiedział Tim Bierley, działacz farmaceutyczny w grupie – według  The Guardian.

Kurczący się rynek, zagrożenia związane ze szczepionkami

Ponieważ coraz mniej osób przyjmuje szczepionki COVID-19, producenci szczepionek będą musieli znacznie podnieść ceny, aby spełnić oczekiwania dotyczące przychodów, które Wall Street ma na rok 2023 i nadchodzące lata.

Wielu ekspertów spodziewało się, że liczba rocznych zastrzyków COVID-19 będzie zgodna z roczną szczepionką przeciw grypie. W Stanach Zjednoczonych każdego roku podaje się 160 milionów szczepionek przeciw grypie. Ponieważ jednak wielu Amerykanów niechętnie przyjmuje zastrzyki na COVID-19, oczekiwania co do wielkości rynku uległy złagodzeniu.

„Fakt, że ludzie twierdzą, że pandemia się skończyła, nie motywuje ludzi do szczepień” – powiedział  Reuterowi dr Bruce Farber, szef zdrowia publicznego i epidemiologii nowojorskiego systemu szpitalnego Northwell Health.

Rosną również obawy o potencjalne skutki uboczne szczepionek COVID-19, które mogą osłabić rynek.

Niedawno naczelny chirurg z Florydy, dr Joseph A. Ladapo, wydał nowe  wytyczne  dotyczące szczepionek mRNA COVID-19, takich jak te produkowane przez firmę Pfizer. Wytyczne zalecały mężczyznom w wieku od 18 do 39 lat, aby nie robili takich zdjęć, ostrzegając o zwiększonym ryzyku śmierci z przyczyn sercowych.

W międzyczasie firma Pfizer złożyła wniosek do Agencji ds. Żywności i Leków o udzielenie zezwolenia na użycie w nagłych wypadkach dawek przypominających przeciwko COVID-19 dla dzieci w wieku pięciu lat.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

3 komentarze

Napisz Komentarz

Exit mobile version