Oczywiście, z przyjemnością rozwiniemy ten temat. Parkowanie ze skręconymi kołami staje się coraz bardziej istotnym elementem dla kierowców, zwłaszcza w kontekście wzrastającej liczby kontroli drogowych. Ostatnie trendy w polskim ruchu drogowym jasno wskazują, że niewłaściwe ustawienie kół może skutkować surowymi konsekwencjami finansowymi.

Podczas parkowania warto zwracać szczególną uwagę nie tylko na odległość od krawężnika czy linii, ale także na kąt, pod jakim są ustawione koła. Obrócone koła nie tylko utrudniają manewrowanie innym uczestnikom ruchu, ale także stanowią poważne naruszenie przepisów.

Warto zdawać sobie sprawę, że konsekwencje finansowe za to przewinienie są znaczące. Mandat w wysokości około 500 zł może znacznie wpłynąć na portfel kierowcy. Jednak górna granica kary, sięgająca nawet 3 000 zł, stawia parkowanie ze skręconymi kołami w kategorii poważnych wykroczeń.

Nie ma co liczyć na łaskę ze strony funkcjonariuszy, gdy chodzi o tego rodzaju naruszenia. Kontrole są coraz bardziej precyzyjne, a mandaty udzielane są bezlitośnie. Kierowcy muszą zatem zwracać uwagę na każdy detal podczas parkowania, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Skręcone koła a mandat

W sezonie jesienno-zimowym, wymagania stawiane przed kierowcami są znacznie bardziej surowe niż w cieplejszych miesiącach. Częstsza konieczność poruszania się po zmroku, w warunkach charakteryzujących się niską temperaturą i częstą śliskością, pozostawia minimalny margines na popełnienie błędu. W tym kontekście kierowcy muszą nie tylko być w pełni wypoczęci i skoncentrowani, ale także zadbać o odpowiednie przygotowanie swojego pojazdu do jazdy. Jednym z kluczowych aspektów, który szczególnie zwracają uwagę policjanci podczas kontroli, są opony.

W trakcie kontroli drogowej warto zwrócić uwagę na fakt, że parkowanie ze skręconymi kołami może odsłonić wewnętrzną część bieżnika opony. Z uwagi na obciążenie przedniej osi oraz specyfikę geometrii, ta część zużywa się szybciej. To zjawisko stawia dodatkowe wyzwanie przed kierowcami, którzy muszą być świadomi, że takie ustawienie kół może przyczynić się do przedwczesnego zużycia opon.

Przepisy polskie i europejskie precyzyjnie regulują minimalną dopuszczalną głębokość bieżnika w oponach. W obrębie Unii Europejskiej kierowca może otrzymać mandat za brak opon letnich, jeśli ich bieżnik jest płytszy niż 1,6 mm. Jest to zapis mający na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w warunkach zimowych.

Policjant wcale nie będzie musiał wyjmować żadnej miarki, bowiem czasem do oceny wystarczy sprawdzenie wskaźnika WTI (wypustki) w rowkach bieżnika.

Opony z kolcami

Zgodnie z regulacjami obowiązującymi w Polsce, stosowanie opon z kolcami jest kategorycznie zabronione. Używanie takiego rodzaju opon, nawet w sytuacjach skrajnie trudnych pod względem warunków atmosferycznych, grozi poważnymi konsekwencjami, włączając w to możliwość zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Opony bez bieżnika

Podobnie jak w przypadku opon z kolcami, przepisy wyraźnie mówią także o zakazie używania na drogach publicznych sportowych opon bez bieżnika, czyli tzw. „slicków”.

Indeks prędkości

Wyjątkowa dociekliwość kontrolujących może ujawnić także niewłaściwy dla danego samochodu indeks prędkości opon. To także warto mieć na uwadze, dobierając nowe ogumienie do swojego samochodu lub je wymieniając.

Jaką karę można dostać?

Od 1 stycznia 2022 roku, kierowcy muszą zmierzyć się z drastycznym zaostrzeniem kar. Maksymalna kwota mandatu wzrosła aż dziesięciokrotnie, skacząc z 500 złotych na 5000 złotych, natomiast grzywny orzekane przez sądy podniesiono z poziomu 5000 złotych do 30 000 złotych. Dodatkowo, od 17 września, maksymalna liczba punktów karnych za jedno wykroczenie wzrosła z 10 do 15.

W kontekście tego surowego podejścia, jazda z oponami w złym stanie nie jest kwestią, którą można dyskutować z policjantem. Nie ma miejsca na łagodzenie sytuacji, ponieważ najniższą formą kary jest wystawienie mandatu. Funkcjonariusz ma uprawnienie do nałożenia mandatu nawet w wysokości 3 000 złotych, a dodatkowo może zdecydować się na zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu. W związku z tym, zaleca się, aby przed każdą podróżą kierowca samodzielnie sprawdził stan opon w swoim aucie, unikając tym samym potencjalnych konsekwencji prawnych i finansowych. Wzmożona kontrola nad stanem technicznym pojazdu staje się kluczowym aspektem w nowych realiach prawnych ruchu drogowego.

Jak taryfikator mandatów 2022 zmienił przepisy o liczbie punktów karnych?

Mimo że maksymalny limit punktów karnych, po przekroczeniu którego grozi utrata prawa jazdy, pozostał niezmieniony, utrzymując się na poziomie 20 punktów dla kierowców z mniej niż rocznym doświadczeniem oraz 24 punktów dla bardziej doświadczonych, nowa wersja taryfikatora mandatów, obowiązująca od 17 września 2022 r., wprowadza szereg innych zmian w przepisach dotyczących tej kwestii.

Wzrost maksymalnej liczby punktów karnych za jedno wykroczenie

Obecnie za jedno wykroczenie kierowca może dostać maksymalnie 10 punktów karnych, ale od 17 września 2022 r. (zamiast od 1 stycznia z powodu opóźnień w dostosowaniu rządowych systemów informatycznych), ta liczba wzrośnie do 15. Jednocześnie za złamanie następujących przepisów drogowych będzie można zostać ukaranym maksymalną liczbą 15 punktów karnych:

  • sprowadzenie katastrofy w ruchu, sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu, spowodowanie wypadku w ruchu;
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu;
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego;
  • nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku;
  • używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim;
  • omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
  • wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi;
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu;
  • niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia;
  • niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu;
  • niezastosowanie się do sygnałów świetlnych;
  • niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym;
  • niezastosowanie się sygnałów i poleceń dawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego;
  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 70 km/h;
  • niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 zakaz wyprzedzania;
  • naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone;
  • naruszenie wjeżdżania na przejeździe kolejowym za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały;
  • naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych;
  • przewożenie więcej niż dwojga dzieci w pojeździe w sposób niezgodny z przepisami;
  • przewóz osób pojazdem nieprzeznaczonym lub nieprzystosowanym do tego celu, bądź w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo wynikających z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji, jeżeli liczba osób przewożonych w niewłaściwy sposób wynosi 10 osób lub więcej.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version