W ubiegłym roku, czyli w 2022 roku, użytkownicy dróg zostali zmuszeni do dostosowania się do wielu nowości wprowadzonych w przepisach drogowych. Te nowe uregulowania nie tylko wprowadzały surowe kary, ale także zawierały istotne zmiany w ograniczeniach mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Mimo to, nadchodzące przepisy na rok 2023 mogą ponownie zaskoczyć polskich kierowców. Jakie dokładnie zmiany są planowane? Zachęcam do lektury naszych artykułów, które zawierają odpowiedzi na te oraz inne pytania, umożliwiając ci być na bieżąco z najnowszymi regulacjami dotyczącymi ruchu drogowego. Dzięki temu będziesz dobrze poinformowany o nadchodzących zmianach i ich wpływie na codzienne podróże.

Wyższe mandaty i nowe kary

W 2023 roku wprowadzono nowe przepisy, które rewolucjonizują podejście do kar karnych i kierowców w Polsce. Teraz, gdy ktoś przekroczy określony limit punktów karnych, jest zobowiązany do ukończenia kursu reedukacyjnego. Ta nowa praktyka ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez skupienie się na poprawie świadomości i zachowań kierowców. Poniżej przedstawiam szczegółowe informacje na temat tych zmian i ich wpływu na społeczeństwo.

Nowe Zasady Kursów Reedukacyjnych:

  1. Limit Punktów Karnych:
  • Kierowcy, którzy przekroczą 24 punkty karnych (lub 20 pkt w przypadku nowych kierowców), są zobowiązani do udziału w kursie reedukacyjnym.
  1. Czas Trwania Kursu:
  • Kurs obejmuje 28 godzin lekcyjnych, które są realizowane w ciągu czterech dni.
  1. Koszty:
  • Koszt kursu reedukacyjnego wynosi 500 zł.
  1. Ograniczenia po Kursie:
  • Po zakończeniu kursu i usunięciu punktów karnych, kierowca musi zachować ostrożność przez kolejne pięć lat.
  1. Sankcje za Powtórne Przekroczenie Limitu:
  • Jeśli w ciągu pięciu lat kierowca ponownie przekroczy limit 24 punktów karnych, utraci definitywnie prawo jazdy.
  1. Proces Utraty Prawa Jazdy:
  • W przypadku utraty prawa jazdy, kierowca musi przejść proces ponownego uzyskania uprawnień, obejmujący kurs teoretyczny i praktyczny w szkole nauki jazdy, a także zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego w WORD.
  1. Okres Próby:
  • Kierowca, który uzyska ponownie prawo jazdy, będzie podlegał dwuletniemu okresowi próbnemu.

Te zmiany mają na celu skłonienie kierowców do bardziej odpowiedzialnego i bezpiecznego prowadzenia pojazdów, a jednocześnie dają im szansę na poprawę i zrozumienie konsekwencji naruszania przepisów drogowych. Wprowadzenie obligatoryjnych kursów reedukacyjnych stanowi krok w kierunku poprawy kultury drogowej i redukcji liczby wypadków na polskich drogach.

Konfiskata auta za jazdę pod wpływem alkoholu

Przyszłość nieodpowiedzialnych kierowców zapowiada się o wiele surowsza, szczególnie dla tych, którzy podejmują decyzję o prowadzeniu pojazdu będąc pod wpływem alkoholu. Na zbliżający się koniec roku 2023 czeka nowy przepis, który daje prawo do konfiskaty pojazdów osobom złapanych za jazdę po spożyciu alkoholu, co wynika z wydłużonego okresu vacatio legis.

Nowe prawo przewiduje konfiskatę pojazdu w przypadku, gdy kierowca ma co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi lub spowoduje wypadek mając co najmniej 0,5 promila alkoholu we krwi. Dodatkowo, taka kara będzie obowiązywała w przypadku powtórzenia się sytuacji.

Wzrośnie również maksymalna kara za spowodowanie poważnego wypadku; jeśli nietrzeźwy sprawca wypadku spowoduje poważne obrażenia ciała lub śmierć, grozi mu do 16 lat pozbawienia wolności (obecnie wynosi to 12 lat).

W sytuacji, gdy samochód nie jest wyłączną własnością sprawcy, sąd będzie mógł podjąć decyzję o przepadku pojazdu lub jego równowartości. Wartość pojazdu zostanie ustalona na podstawie polisy ubezpieczeniowej lub, w braku takowej, poprzez oszacowanie średniej wartości rynkowej pojazdów podobnych. Jeśli zaś sprawca prowadził pojazd będący własnością pracodawcy, sąd będzie mógł zastosować inne sankcje, np. nałożenie nawiązki.

Jeśli z kolei pojazd nie stanowił wyłącznej własności sprawcy, orzekany byłby przepadek równowartości pojazdu, zaś za tą równowartość uznawano by wartość określoną w polisie ubezpieczeniowej, a w razie braku polisy – średnią wartość rynkową odpowiadającą wartości pojazdów podobnych. Jeśli sprawca prowadziłby pojazd niestanowiący jego własności, tylko własność jego pracodawcy, sąd orzekałby nawiązkę.

Od 1 stycznia 2023 roku nowe przepisy dla kierowców. Ogromna zmiana w prawie!

Duża zmiana ma dotyczyć konfiskaty pojazdu w przypadku, gdy kierowca będzie miał nie mniej niż 1,5 promila alkoholu we krwi. Policja zajmie jego auto na siedem dni, a następnie prokurator orzeknie zabezpieczenie mienia. Auto będzie także konfiskowane w przypadku, gdy kierowca, który ma powyżej 0,5 promila we krwi popełnił już wcześniej podobne przestępstwo.

– Jazda pod wpływem alkoholu jest skrajnie nieodpowiedzialnym zachowaniem. Nietrzeźwi kierowcy stwarzają ogromne zagrożenie na drodze, nie tylko dla siebie, ale również dla innych uczestników dróg. Mogą stanowić przyczynę tragicznego w skutkach wypadku – przekazał Patryk Treumann, Yanosik – Alkohol nie tylko zmniejsza szybkość reakcji, ale również mocno ogranicza pole widzenia, powoduje błędną ocenę własnych możliwości i sytuacji na drodze. Dodatkowo znacznie obniża samokontrolę i koncentrację, powoduje rozproszenie uwagi i nadmierną senność – przekazał ekspert, cytowany przez Moto Fakty.

Sądy będą orzekać indywidualnie każdy sporny przypadek

Gdy auto, będące narzędziem popełnienia wykroczenia, nie należy wyłącznie do pijanego kierowcy, sąd podejmie decyzję dotyczącą równoważnej wartości pojazdu przed zaistnieniem wypadku.

Warto zastanowić się nad wpływem stanu nietrzeźwości na aspekty ubezpieczeniowe w kontekście niedawnej decyzji o zaostrzeniu kar dla nietrzeźwych kierowców. Chociaż konsekwencje finansowe mogą wydawać się drugorzędne wobec ryzyka utraty zdrowia lub życia w wypadku, warto zauważyć, że sytuacje spowodowane wpływem alkoholu są wyłączone spod zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. To oznacza, że obligatoryjne ubezpieczenie OC, które zwykle chroni przed finansowymi konsekwencjami zdarzenia spowodowanego przez ubezpieczonego, nie udzieli ochrony w przypadku wypadku związanego z nietrzeźwością.

W praktyce sprawca musi ponieść osobiste koszty szkód, rekompensaty dla poszkodowanych oraz koszty związane z ich leczeniem czy rehabilitacją, jeśli to konieczne. Chociaż zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci odszkodowanie poszkodowanym, równocześnie będzie żądać od sprawcy zwrotu wypłaconej kwoty, stosując tzw. regres.

W taki sposób, choć aspekty finansowe mogą wydawać się mniejszym zagrożeniem w porównaniu z konsekwencjami zdrowotnymi, ważne jest zrozumienie, że nietrzeźwe zdarzenia drogowe mogą znacznie obciążyć kieszenie sprawcy, zwłaszcza gdy chodzi o rekompensatę i koszty leczenia poszkodowanych.

Przeglądy rejestracyjne po nowemu

W przypadku obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych niezmienna pozostanie ich cena, która od 2004 r. wynosi 99 zł (w tym 1 zł opłaty ewidencyjnej).

Zmianie ulegnie jednak samo przeprowadzanie przeglądu. Mianowicie, diagnosta będzie musiał wykonać zdjęcia badanego auta. Co więcej, jeśli na przegląd zgłosimy się 30 dni po okresie obowiązywania poprzedniego, zapłacimy podwójną stawkę.

Jeśli z kolei zjawimy się na przeglądzie maksymalnie do 30 dni przed upłynięciem ważności poprzedniej pieczątki, diagnosta przedłuży ważność kolejnej o odpowiednią liczbę dni.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

Napisz Komentarz

Exit mobile version