1 stycznia 2023 r to dzień dużych zmian dla kierowców, ponieważ na stacjach benzynowych czeka wiele nowości. Zmienia się system sprzedaży paliw dla tych obiektów w całej Polsce. Kierowcy będą kupować na nowych warunkach, więc zapoznaj się z nimi już teraz.
W przypadku nowych systemów kierowców wyraźnie interesują przede wszystkim koszty. Według DM Reflex nasza średnia cena benzyny 95 oktanowej w ubiegłym roku wyniosła 6,54 zł/litr. To o 1 gr na litrze więcej niż tydzień temu. Bez zmian pozostała stawka za benzynę 98-oktanową, która kosztuje średnio 7,24 zł/l. O symbolicznego grosza na litrze podrożał za to diesel do poziomu 7,65 zł/l. Z kolei autogaz utrzymał się na tym samym poziomie, bo LPG kosztuje średnio 2,95 zł/l.
Jak nowy system wpłynie na ceny paliwa?
Od 1 stycznia 2023 r na stacjach paliw zacznie obowiązywać nowy system rozliczeń. Czy więc radość noworoczna może być równie wspaniała jak końcówka 2022 roku? „To pytanie, w sytuacji wzrostu podatków, pozostaje zasadne” – przekazała Urszula Cieślak i Rafał Zywert, eksperci BM Reflex. „Od 1 stycznia wzrosną akcyza i opłata paliwowa odpowiednio o ok. 14 gr/l benzyny i o 10 gr/l diesla. Stawka podatku VAT powróci do poziomu 23 proc. Te zmiany mogłyby wskazywać, że przed nami skokowy wzrost cen paliw” – zaznaczają.
„Jednak uwzględniając zapewnienia składane przez rządzących, że zrobią wszystko, aby kierowcy nie odczuli wpływu 23 proc. podatku VAT, jest realna szansa na utrzymanie cen paliw na większości stacji na poziomie z końca roku” – oświadczyli analitycy BM Reflex.
„Nie można jednak wykluczyć, że na części stacji ceny będą rosły, ale nie mówimy o wzroście odpowiadającym równowartości wyższego VAT-u. Tu ceny detaliczne mogą rosnąć o 25-35 groszy na litrze, a w skali całego kraju pierwszy tydzień stycznia może przynieść podwyżki średnio do kilku/kilkunastu groszy na litrze” – podkreślili.
„Podsumowując niełatwy rok, zdominowany głównie przez wojnę w Ukrainie, trzeba być przygotowanym, że w nadchodzącym roku ceny paliw na stacjach będą pozostawały wysokie” – ostrzegają Cieślak i Zywert.
„Szanse na powrót do poziomu sprzed wojny w Ukrainie pozostają małe. W 2022 roku średnioroczne ceny wszystkich paliw były wyższe niż w poprzednim 2021 r. Najmniejszy wzrost odnotowaliśmy dla autogazu i benzyny Pb95. Odpowiednio o 21 i 22 proc. (+0,57 zł/l i 1,21 zł/l). Benzyna Pb98 była droższa 27 proc. (1,52 zł/l), a olej napędowy o 34 proc. (1,86 zl/l)” – wyliczają.
Ropa Brent drożeje, rosyjska tanieje
W piątek, 30 grudnia, ropa Brent w Londynie kosztowała 84 USD za baryłkę we wczesnej fazie handlu i zakończyła się ceną 86 USD za baryłkę. Chociaż był to znaczący tygodniowy wzrost, ropa Brent zakończyła rok 2022 na najniższym poziomie od połowy stycznia. „Średnia roczna cena spot ropy Brent wynosi około 102 USD za baryłkę, w porównaniu do 71 USD za baryłkę w 2021 r.” – zauważyli eksperci z BM Reflex.
wrc