1 stycznia 2023 r. w życie weszły przepisy nowelizacji ustawy Prawo budowlane dotyczące cyfrowej książki obiektu budowlanego (system c-KOB, zwany też potocznie systemem eKOB), co wpisuje się we wdrażanie kolejnego, II etapu cyfryzacji procesu budowlanego.
Cyfrowa książka obiektu budowlanego – przepisy przejściowe
Zgodnie z przepisami przejściowymi nowelizacji pr. bud., system c-KOB zostanie wdrożony z dniem 1 stycznia 2023 r., jednak do dnia 31 grudnia 2023 r. będzie można wybrać również prowadzenie książki obiektu budowlanego w tradycyjnej, papierowej formie.
Uwaga! Papierową książkę obiektu budowlanego będzie można jednak prowadzić tylko do końca 2026 r. – do dnia 31 grudnia 2026 r. właściciel lub zarządca obiektu budowlanego musi bowiem założyć dla tego obiektu książkę obiektu budowlanego w systemie c-KOB, a książkę w postaci papierowej będzie musiał zamknąć i odpowiednio przechowywać.
Nowy rozdział w Prawie budowlanym
Z dniem 1 stycznia 2023 r. do ustawy Prawo budowlane zostanie dodany nowy rozdział 5d, zatytułowany „Książka obiektu budowlanego” (art. 60a-60r). Przepisy tego rozdziału w zasadzie bazują na obecnych regulacjach, niektóre kwestie doprecyzowując (np. to kiedy należy założyć książkę obiektu budowlanego – zob. art. 60c), czy np. rozszerzając katalog osób uprawnionych do dokonywania wpisów w książce obiektu budowlanego (np. o osoby przeprowadzające okresowe kontrole – zob. art. 60e ust. 1 pkt 3).
Rozporządzenie ministra rozwoju i technologii
Szczegółowy sposób prowadzenia książki obiektu budowlanego w postaci papierowej i elektronicznej, w tym dokonywania wpisów, a także szczegółowy sposób uwierzytelniania i autoryzacji w systemie c-KOB określi, w drodze rozporządzenia, minister rozwoju i technologii. W tym zakresie od sierpnia 2022 r. trwają prace nad przygotowaniem odpowiedniego aktu wykonawczego i na dzień dzisiejszy na stronie Rządowego Centrum Legislacji możemy znaleźć jedynie projekt takiego rozporządzenia, datowany na dzień 18 listopada 2022 r., choć w projekcie wskazano, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
System c-KOB
System c-KOB to nic innego jak system teleinformatyczny, wymagający założenia przez użytkownika konta, w której każda książka obiektu budowlanego będzie posiadała swój indywidualny numer. Dostęp do systemu c-KOB uzyskamy poprzez uwierzytelnienie w usłudze Węzła Krajowego, czyli poprzez Profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną (podobnie z autoryzacją).
Uwaga! Zgodnie z informacjami podawanymi przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowalnego – dalej GINB, system c-KOB zostanie faktycznie uruchomiony 2 stycznia 2023 r. (a więc pierwszym dniu roboczym następującym po dniu 1 stycznia 2023 r.).
Oczywiście, system c-KOB zawiera zabezpieczenia uniemożliwiające usunięcie oraz zmianę wprowadzonych danych (art. 60h ust. 6 pr. bud.), a jego administratorem jest GINB, który odpowiada również za jego utrzymanie i rozwój (art. 60o ust. 1 pr. bud.).
System c-KOB zapewnia przechowywanie książki obiektu budowlanego przez okres istnienia obiektu budowlanego, a po upływie 10 lat od dnia zamknięcia książki obiektu budowlanego dane zgromadzone w systemie c-KOB dotyczące tej książki są automatycznie usuwane, z uwzględnieniem przepisów ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Obiekty, dla których prowadzi się książkę obiektu budowlanego
Książkę obiektu budowlanego prowadzi się dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, przy czym obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie obejmuje:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych,
- budynków garażowych i gospodarczych w zabudowie jednorodzinnej,
- obiektów budowlanych budownictwa zagrodowego i letniskowego,
- obiektów budowlanych, których budowa nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę lub dokonania zgłoszenia (z wyłączeniem sieci gazowych),
- dróg lub obiektów mostowych, dla których jest prowadzona książka drogi lub książka obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.
Elementy książki obiektu budowlanego i terminy wpisów
W książce obiektu budowlanego wpisuje się:
- dane o obiekcie budowlanym,
- dane właściciela lub zarządcy,
- dane osoby odpowiedzialnej za prowadzenie książki obiektu budowlanego,
- informacje o kontrolach okresowych oraz przeglądach technicznych, konserwacji oraz naprawie urządzeń przeciwpożarowych,
- informacje o ekspertyzach i opiniach technicznych,
- informacje o robotach budowlanych związanych z obiektem budowlanym, wykonywanych po oddaniu do użytkowania,
- informacje o katastrofach budowlanych dotyczących obiektu budowlanego,
- informacje o decyzjach, postanowieniach, zaświadczeniach i innych dokumentach wydanych przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.
Ważne! Do książki obiektu budowlanego dołącza się plan sytuacyjny, który zawiera, m.in.: zaznaczone granice nieruchomości, określenie istniejących miejsc przyłączenia obiektu budowlanego do sieci uzbrojenia terenu oraz określenie istniejących miejsc usytuowania urządzeń przeznaczonych do odcinania instalacji od przyłączy oraz przyłączy od sieci, określenie przebiegu istniejących dróg pożarowych, określenie miejsc usytuowania istniejących hydrantów zewnętrznych lub innych punktów poboru wody do celów przeciwpożarowych oraz stanowisk czerpania wody. Ponadto, do książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej mogą być załączane dokumenty w postaci elektronicznej.
Treść projektu rozporządzenia wskazuje, że sposób prowadzenia książki obiektu budowlanego będzie usystematyzowany – książka obiektu budowlanego oraz kolejne jej tomy mają składać się ze strony tytułowej (ze wskazaniem rodzaju i adresu obiektu, daty założenia książki, nr nadanym w systemie c-KOB, a w przypadku książki prowadzonej w postaci papierowej również nr tomu i liczby stron) oraz tablic od nr I do nr VIII zawierających dane, o których mowa była wyżej (odpowiednio uszczegółowionymi).
Wpisu w książce obiektu budowlanego dokonuje się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności, której wpis dotyczy.
Uwaga! W przypadku awarii lub przerwy w działaniu systemu c-KOB, uniemożliwiającej dokonanie wpisu, wpisu dokonuje się niezwłocznie po ustaniu tej awarii lub tej przerwy.
Założenie i prowadzenie książki obiektu budowlanego
Książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w terminie 30 dni od dnia:
- doręczenia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie – w przypadku obiektu budowlanego, do którego użytkowania jest wymagana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie;
- upływu terminu na zgłoszenie, w drodze decyzji, przez organ nadzoru budowlanego sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy albo doręczenia zaświadczenia organu nadzoru budowlanego o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu – w przypadku obiektu budowlanego, do użytkowania którego jest wymagane zawiadomienie o zakończeniu budowy;
- dokonania zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części – jeżeli w wyniku tej zmiany obiekt budowlany niewymagający wcześniej założenia książki obiektu budowlanego stał się obiektem budowlanym, dla którego należy prowadzić książkę obiektu budowlanego.
Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego zamyka prowadzoną w systemie c-KOB książkę obiektu budowlanego w terminie miesiąca od dnia zakończenia rozbiórki obiektu. Z momentem zakończenia książki w systemie c-KOB zmienia się jej status z „otwarta” na „zakończona”.
Uwaga! W przypadku zmiany właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego dotychczasowy właściciel lub zarządca obiektu budowlanego przekazuje nowemu właścicielowi lub zarządcy tego obiektu książkę obiektu budowlanego fizycznie lub w systemie c-KOB.
W przypadku nieprzekazania książki obiektu budowlanego prowadzonej w postaci elektronicznej przez dotychczasowego właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego GINB na wniosek nowego właściciela lub zarządcy przekazuje im do dalszego prowadzenia tę książkę w systemie c-KOB, po przedstawieniu przez nowego właściciela lub zarządcę dokumentów potwierdzających prawo właściciela lub zarządcy do obiektu budowlanego.
Niniejszy artykuł stanowi formę porady prawnej pro bono i ma na celu edukację prawną obywateli RP. Artykuł ten nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Czytelniku, pamiętaj, że artykuł ten nie zastąpi standardowej porady prawnej. W przypadku pojawienia się problemu prawnego o podobnym charakterze lub z innej dziedziny prawa zapraszamy do skorzystania z naszych usług prawnych.
Nasza Kancelaria świadczy usługi prawne w zakresie każdej dziedziny prawnej. Jeśli poszukujecie Państwo prawnika, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią pod nr tel. 579636527, lub poprzez formularz kontaktowy, jaki znajduje się na naszej stronie głównej.
Świadczymy usługi prawne również drogą online. Informujemy, że porady prawne nie są udzielane pro bono.
Opracowano przez: Zespół LEGA ARTIS
Polecamy inne nasze publikacje w zakresie zmian prawnych. Aby wejść w zakładkę „Prawo co dnia” kliknij poniższy obrazek.
Podstawa prawna: