Transakcje gotówkowe nadal mają jedną wyraźną przewagę nad transakcjami bezgotówkowymi: brak opłat. Oczywiście dla obywateli, bo koszty druku i przetwarzania pieniędzy ponosi państwo – bank centralny, a w Polsce Narodowy Bank Polski.
Za obrót bezgotówkowy trzeba zaś płacić. Wbrew powszechnym deklaracjom płacą teraz za niego podmioty gospodarcze rozliczające transakcje. A co będzie gdy banknoty i monety będą domeną wyłącznie kolekcjonerów i znikną z obrotu?
Nie da się wykluczyć, że w takiej czy innej formie – a nie tylko za wydanie i obsługę kart płatniczych czy aplikacji, jak to ma miejsce teraz – obciąży on także konsumentów.
I to jest główna bariera, którą autorom pomysłu całkowitej likwidacji pieniądza w postaci materialnej – banknotów i monet, przełamać będzie trudno. A nie wszystko da się rozwiązać nakazami i zakazami!
Trzeba pamiętać, że obowiązujące przepisy dotyczą transakcji, a jak jest z wypłatą gotówki w banku?
Koniec z gotówką już od przyszłego roku…
A jak jest w bankomatach? Obecnie wiele banków i operatorów takich jak Euronet ogranicza kwoty wypłat, ale wynika to z zasad organizacyjnych czy technicznych a nie prawnych. Ogólnie większość banków limituje wypłaty gotówki – te limity mieszczą się w widełkach 10-20 tys. zł.
Należy również pamiętać, że w wielu przypadkach pobierane są znaczne opłaty za wypłatę pieniędzy, zwłaszcza kartą kredytową; niektóre banki mogą pobierać prowizję w wysokości 8% bez względu na to, ile pobierają, i jest oprocentowanie – obecnie do 20,5%.
Nowe przepisy wzbudziły wiele kontrowersji. Mamy więc dobrą wiadomość dla przeciwników ograniczenia transakcji gotówkowych: nowe ograniczenia miały wejść w życie 1 stycznia tego roku, ale wejdą w życie dopiero w przyszłym roku – nowy termin to 1 stycznia 2024 roku
Dlaczego wprowadzane są ograniczenia w obrocie gotówką: dla firm, dla konsumentów
Podstawowym argumentem Państwa za ograniczeniem transakcji gotówkowych – przynajmniej w przypadku dużych transakcji – jest walka z praniem pieniędzy, terroryzmem, a nawet wspólną szarą strefą tzw. prywatnych płatności.
Obrót bezgotówkowy daje też inne korzyści, w tym ekonomiczne – zwłaszcza dla przedsiębiorców. Poza limitami czyli nakazami są też przepisy premiujące ich za przechodzenie na obrót bezgotówkowy, w tym ulgi w podatkach – w tym PIT i CIT.
Wprowadzone rok temu 1 stycznia 2022 r. przepisy nakładają na wielu właścicieli firm obowiązek umożliwienia płatności bezgotówkowych Można to zrobić w dowolny sposób, na przykład za pomocą terminala, BLIKA lub przelewu.
Jednocześnie terminal jest najwygodniejszym wariantem z kilku powodów, między innymi dlatego, że umożliwia płatność przy odbiorze. Dodatkowo przedsiębiorcy mają czas do 1 stycznia 2025 r na integrację kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.
Przedsiębiorcy nie powinni jednak obawia się tego rozwiązania, ponieważ może ono ułatwić im prowadzenie biznesu.
Obrót bezgotówkowy jest korzystniejszy dla biznesu niż płacenie gotówką?
– Integracja daje przedsiębiorcy wiele korzyści. Przede wszystkim kasjer czy kasjerka nie musi wpisywać kwoty na terminalu i jej akceptować. Pojawia się ona automatycznie. To powoduje przyspieszenie procesu przyjęcia płatności i nie generuje kolejek – przekazał Robert Andrukiewicz dyrektor ds. rozwoju produktów w Fiserv Polska S.A.
– Szybsza obsługa wiąże się ze zwiększeniem obrotów. Ważna jest również, kwestia eliminacji ryzyka potencjalnego błędu ludzkiego jak zła liczba wpisanych zer w rachunku. Dzięki integracji mamy pewność, że informacje wyświetlane na terminalu i na kasie są identyczne. Gdy firma rozlicza się z klientem gotówką ryzyko pomyłki czy błędnie wydanej reszty jest wyższe, zwłaszcza w momencie, gdy są kolejki do kasy – zaznaczył Robert Andrukiewicz.
Przedsiębiorcy, którzy chcą wprowadzić do swojego biznesu nowoczesne metody płatności, mogą skorzystać z programu Fundacji Polska Bezgotówkowa Instalacja i korzystanie z terminala płatniczego są bezpłatne przez pierwsze 12 miesięcy od daty instalacji. Warto wspomnieć, że według raportu Fundacji Polska Bezgotówkowa 95% właścicieli firm, którzy skorzystali z programu, poleciłoby go innym.
Ponadto Ministerstwo Finansów wprowadziło specjalny bezgotówkowy reżim podatkowy dla przedsiębiorców, których transakcje płatnicze są realizowane głównie bezgotówkowo Weź udział, a uzyskasz: zwrot zapłaconego podatku VAT w ciągu 15 dni.
Liczba punktów i usług akceptujących płatności bezgotówkowe stale rośnie. Dotyczy to np. zmiany przyzwyczajeń konsumentów, którzy chcą płacić w ten sposób Według badania Fiserv Polska S.A. Ponad 70% Polaków regularnie dokonuje płatności bezgotówkowych. Mimo wyraźnej ewolucji preferencji płatniczych część firm nadal nie wprowadziła takiej możliwości. Często wiąże się to z obawą przed problemami technicznymi lub dodatkowymi kosztami.
Banknoty i monety w portfelu to poczucie bezpieczeństwa nie tylko w niezwyczajnych czasach?
W przypadku kryzysu: wojen, katastrof i problemów związanych z dostępem do środków zgromadzonych w bankach – oczywiście. Ale czy na pewno – w krótkoterminowych i standardowych transakcjach gospodarczych?
Nie ulega wątpliwości, że przyjmowanie transakcji kartowych wiąże się z większym bezpieczeństwem i wygodą zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla klienta.
Przechowywanie i transport gotówki wiąże się z ryzykiem kradzieży lub utraty, a także wiąże się z dodatkowymi kosztami, takimi jak te związane z usługami konwojowania i depozytowymi. Samodzielny transport pieniędzy może być również bardzo utrudniony dla przedsiębiorców, na przykład ze względu na ograniczenia w godzinach otwarcia banków.
Innym problemem jest ryzyko przyjęcia fałszywych banknotów Nawet jeden czy dwa takie rachunki miesięcznie kosztują przedsiębiorcę więcej niż posiadanie terminala płatniczego. Pieniądz papierowy jest również niewygodny, ponieważ łatwo go uszkodzić. W takim przypadku właściciel firmy musi również udać się do banku i poprosić o resztę, co zajmuje mu dodatkowy czas.
Płatności bezgotówkowe: korzyści dla klientów, zyski dla przedsiębiorców
Wprowadzenie płatności bezgotówkowych niesie ze sobą wiele korzyści dla firm. Obecnie coraz więcej osób decyduje się na płatność kartą, telefonem komórkowym czy zegarkiem – zwłaszcza młodsze pokolenie.
Jak odczytujemy z badania PolCard from Fiserv ponad 80 proc. respondentów w wieku 18-39 lat regularnie wykonuje tego typu transakcje, a większość z nich robi to zawsze, kiedy ma taką możliwość.
Wszelkie przesłanki wskazują, że ten trend będzie rósł, dlatego brak dostosowania się do oczekiwań klientów może skutkować ich stopniowym odejściem i spadkiem konkurencyjności na rynku. Ponadto konsumenci często nie noszą ze sobą dużych sum przez co, gdy nie ma możliwości płatności kartą, wartość koszyka zakupowego może być mniejsza.
– Obecnie dla konsumentów ważny jest nie tylko sam produkt, lecz także udogodnienia związane z jego zakupem takie jak funkcjonalność, szybkość transakcji, możliwość załatwienia kilku spraw w jednym punkcie. Dzięki posiadaniu terminala firma może obsłużyć również klienta zagranicznego, który np. nie posiada lokalnej waluty. Dodatkowo wprowadzenie nowoczesnych metod płatności wzmacnia wizerunek firmy jako bardziej nowoczesnej – zaznacza Robert Andrukiewicz.
Obecnie terminal nie jest już tylko urządzeniem do przyjmowania płatności i posiada on wiele dodatkowych funkcji. Z badania przeprowadzonego przez PolCard from Fiserv wynika, że Polacy chcą z takich usług korzystać.
Dodatkowe funkcje terminali płatniczych, z których chcemy korzystać:
- Największym zainteresowaniem cieszy się cashback, czyli wypłata gotówki z kasy sklepu jak z bankomatu – na nią wskazało aż 41 proc. badanych.
- Na kolejnych miejscach znalazła się możliwość płatności w obcej walucie (32 proc.),
- wpłata pieniędzy na konto, tak jak we wpłatomacie (31 proc.),
- usługa zwrotu środków na rachunek karty (20 proc.),
- możliwość płacenia kartami lojalnościowymi (13 proc.)
- oraz doładowanie telefonu (12 proc.).
– Podczas gdy liczba bankomatów obecnie maleje, wprowadzenie usługi cashback, która jest najbardziej popularna wśród Polaków, może skutkować częstszymi wizytami w punkcie. Warto również wspomnieć o możliwości instalacji samoobsługowych urządzeń do przyjmowania płatności, które są bardzo wygodne dla klientów, niwelują kolejki, a także umożliwiają prowadzenie biznesu poza godzinami pracy personelu – podkreśla Robert Andrukiewicz.
Gotówka powinna zostać
Pomimo wszelkich nieudogodnień pieniądz fizyczny powinien zostać. Daje to zwykłym obywatelom możliwość płatności anonimowych bez żadnych inwigilacji.
gazeta lubelska