W tym roku polscy kierowcy powinni być przygotowani na kolejne wydatki, które zrujnują ich kieszenie. Co roku wchodzą w życie nowe obowiązki kierowców, więc trzeba być przygotowanym na dodatkowe opłaty, które zaczną obowiązywać od 1 marca danego roku. Co to właściwie jest? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule.

Polscy kierowcy muszą przygotować się na nowy wydatek. Od 1 marca zapłacicie dodatkowe pieniądze

Od 1 marca 2023 każdy kierowca musi wykupić specjalną naklejkę, aby wjechać do miasta, który ma strefę czystego ruchu. Ci, którzy tego nie zrobią, zostaną ukarani grzywną w wysokości do 500 zł. Brak naklejek uniemożliwia również kierowcom wjazd bez naklejek do miast w wyznaczone obszary.

Kto dokładnie musi wyposażyć się w naklejkę w naszym kraju? Z informacji przedstawionych przez ministerstwo klimatu i środowiska jednoznacznie wynika, że obowiązek ten dotyczy przede wszystkim kierowców, którzy nie posiadają zielonych tablic rejestracyjnych. Naklejka ma kształt ośmiokąta i jest koloru zielonego. Przykładowo będą musieli je mieć kierowcy w Krakowie, bowiem to właśnie w tymże mieście już niedługo ma zostać wprowadzona pierwsza w całym kraju Strefa Czystego Transportu.

Kierowcy, którzy o tym zapomną, zapłacą wysoki mandat

Naklejka ma znajdować się w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Można się w nią zaopatrzyć u wójtów, burmistrzów lub prezydentów danych miast. Jej koszt wynosi 5 złotych. Jak sami zatem widzicie warto się nieco pofatygować, złożyć wniosek o jej wydanie i zapłacić 5 złotych, niż później nie móc wjechać do danej strefy oraz zapłacić 500 złotych kary za brak obowiązkowej nalepki.

Każda strefa z własną naklejką na szybę samochodu, czyli jedna naklejka może okazać się za mało

Nie można wykluczyć, że inne miasta postawią na podobne rozwiązanie – ograniczenie na podstawie normy emisji Euro. W tym momencie pojawia się ułomność obowiązującej od dziś naklejki. Problem w tym, że jedna gmina może zdecydować o wpuszczeniu do swojej strefy aut spełniających np. normę Euro 4. Z kolei inna zgodzi się tylko na auta benzynowe. Do tego auta z jednego rocznika i zasilane tym samym paliwem mogą różnić się normą spalania. Nalepka zatwierdzona podpisem ministra ma miejsce na rodzaj paliwa, ale brakuje rubryki na normę Euro. Może zdarzyć się też tak, że naklejka wydana przez jeden urząd miasta nie będzie honorowana w innym mieście z odmiennymi warunkami wjazdu do SCT. I co w takiej sytuacji ma zrobić kierowca? Okleić szybę nalepkami z każdego miasta? 

Mandat 500 zł, jeśli nie masz naklejki lub masz niewłaściwą

Sposób wydawania naklejek określi rada gminy w uchwale, w której ustanowi strefę czystego transportu. Opłata za wydanie naklejki nie może przekroczyć 5 zł. Za wjazd do SCT bez nalepki lub z niewłaściwą naklejką przewidziano mandat 500 zł. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy.

Foto: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Kierowcom, którzy bez oznakowania wjadą do strefy czystego transportu, grozi mandat. Zgodnie z art. 96c. Kodeksu wykroczeń: „Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych”.

Kraków stanie się pierwszym miastem w Polsce wprowadzającym tak wczesne, a zarazem nowatorskie przepisy w kwestii pojazdów spalinowych. Przepisy o podobnym znaczeniu możemy co prawda znaleźć już w wielu miastach na zachodzie, jednak w Polsce będzie to dosłowna rewolucja. Trzeba jednak pamiętać, że do wprowadzenia pozostało jeszcze trochę czasu, a do tej pory może dość do konfliktu pomiędzy radnymi a mieszkańcami Krakowa.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

2 komentarze

  1. Nie tylko mieszkańcami Krakowa, lecz również okolic. W końcu samochód posiadają legalnie, więc zakaz wjazdu to dyskryminacja. Czyli łamanie konstytucji po raz kolejny.

Napisz Komentarz

Exit mobile version