Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, udzielił informacji Polskiej Agencji Prasowej, wskazując, że planowane rozporządzenie dotyczące wzrostu stawek za kilometrówki, czyli zwrotu kosztów związanych z użytkowaniem pojazdów służbowych niebędących własnością pracodawcy, ma wejść w życie już od 17 stycznia 2023 roku. Jakie dokładnie stawki będą obowiązywać od tego terminu?

Huptyś niezwłocznie nie podał szczegółów dotyczących konkretnych stawek, jednakże istotą zmiany jest zwiększenie zwrotu kosztów podróży służbowych dla pracowników korzystających z prywatnych pojazdów na cele służbowe. To posunięcie ma na celu dostosowanie stawek do aktualnych kosztów eksploatacji pojazdów oraz zmian w gospodarce.

Od 18 stycznia w życie wchodzą nowe przepisy. Nowe stawki dla kierowców, spora rewolucja!

Zgodnie z postanowieniami art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. dotyczącej transportu drogowego, Ministerstwo Infrastruktury opublikowało w Dzienniku Ustaw rozporządzenie, które wprowadza zmiany w regulacjach dotyczących zwrotu kosztów związanych z wykorzystywaniem do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli oraz motorowerów, które nie są własnością pracodawcy – informuje rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, Szymon Huptyś.

Zgodnie z nowymi postanowieniami, koszty związane z użytkowaniem pojazdów w celach służbowych będą pokrywane przez pracodawcę, a ich wysokość będzie uzależniona od obowiązujących stawek za każdy kilometr przebiegu pojazdu. Samochody osobowe o pojemności skokowej silnika do 900 cm³ będą objęte stawką nie przekraczającą 0,89 zł za każdy pokonany kilometr, natomiast pojazdy o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm³ będą podlegały stawce 1,15 zł za kilometr. W przypadku motocykli przewidziana stawka wynosić ma 0,69 zł, natomiast dla motorowerów ustalono stawkę na poziomie 0,42 zł.

Kiedy wejdzie w życie nowe rozporządzenie? Kierowcy mogą liczyć na wyższe zwroty za paliwo

Rozporządzenie wejdzie w życie 17 stycznia 2023 roku, więc od tego czasu, jak i już od 18 stycznia i dni kolejnych możecie liczyć na wyższe stawki zwrotów od pracodawcy. Do czasu wprowadzenia tego rozporządzenia obowiązywały następujące stawki: 0,5214 zł dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm sześc., 0,8358 dla samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm sześc., 0,2302 zł dla motocykla, oraz 0,1382 zł dla motoroweru.

Miesięczny limit kilometrów

Zgodnie z ustępem 1 § 3 wspomnianego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r., pracodawca ma uprawnienie do określenia miesięcznego limitu kilometrów przejeżdżanych podczas lokalnych podróży służbowych, uwzględniając przy tym postanowienia ustępów 2–4.

Miesięczny limit kilometrów na trasy lokalne jest uzależniony od liczby mieszkańców w danej gminie lub mieście, gdzie zatrudniony jest pracownik. Zasady te zostały precyzyjnie określone:

1) 300 km – dla miejscowości do 100 tys. mieszkańców,
2) 500 km – dla miejscowości ponad 100 tys. do 500 tys. mieszkańców,
3) 700 km – dla miejscowości ponad 500 tys. mieszkańców.

Warto podkreślić, że istnieje możliwość dostosowania tych limitów w pewnych przypadkach. Na przykład, limit dla pojazdów wykorzystywanych do celów służbowych w służbie leśnej oraz w służbie parków narodowych może zostać podniesiony, jednakże nie może przekroczyć wartości 1500 km. Podobnie, limit dla pojazdów służących celom ratowniczym i innym instytucjom odpowiedzialnym za zarządzanie sytuacjami kryzysowymi, takimi jak klęski żywiołowe czy katastrofy ekologiczne, może zostać podwyższony, przy czym górna granica nie może przekroczyć 3000 km.

Te uregulowania mają na celu uwzględnienie specyfiki różnych obszarów geograficznych i rodzajów działań służbowych, a jednocześnie zapewnić uczciwe i zrównoważone podejście do limitów kilometrów dla podróży służbowych pracowników. Pracodawcy powinni być świadomi tych zapisów i dostosować limity zgodnie z konkretnymi warunkami miejscowości i rodzajem służby.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version