Stworzenie pierwszej strefy czystego transportu w Polsce na terenie Krakowa ma na celu poprawę jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji przez pojazdy poruszające się po mieście. Plan realizacji strefy obejmuje czasowe ramy, a także zakłada objęcie nią wszystkich ulic w administracyjnym obszarze miasta, z wyłączeniem kilku dróg tranzytowych.

Decyzje w tej sprawie zostały już podjęte, a akty prawne zostały opublikowane, jednak zdania na temat wymagań i wielkości strefy są podzielone. Niektórzy uważają, że wymagania dla strefy nie są wystarczająco rygorystyczne, by przynieść pożądane rezultaty w zakresie ochrony środowiska i poprawy jakości powietrza. W tym kontekście, pojawia się pytanie, czy strefa czystego transportu będzie skuteczna w realizacji swojego celu.

Z drugiej strony, inni twierdzą, że restrykcje są zbyt surowe i wymagające, powołując się na przykłady innych europejskich miast, w których strefy o podobnym charakterze działają już od wielu lat. Jednakże, należy pamiętać, że Kraków ma swoją specyfikę, a decyzja o utworzeniu strefy czystego transportu była podjęta po analizie lokalnych warunków.

Jak będzie wyglądała strefa czystego transportu w Krakowie?

Projekt strefy czystego transportu bazuje na badaniach ruchu wykonanych na krakowskich ulicach. Obszar krakowskiej SCT pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Objęcie tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza. 

Zielona naklejka uchroni od mandatu

Do Strefy Czystego Transportu będzie można wjechać tylko ze specjalną ośmiokątną naklejką. Jest ona w kolorze zielonym i wykonana z materiału odpornego na substancje chemiczne oraz promienie słoneczne. Znajdują się na niej takie informacje jak: rodzaj paliwa, z którego korzysta auto, rok produkcji, nazwa gminy ustanawiająca SCT, a także numer rejestracyjny samochodu. Nalepka powinna znajdować się na przedniej szybie w lewym dolnym rogu. Cena to jedynie 5 zł i lepiej nie zapomnieć o zakupie. Brak zielonego oznaczenia może nas zaskoczyć mandatem w wysokości 500 zł.

Każda strefa z własną naklejką na szybę samochodu, czyli jedna naklejka może okazać się za mało

Wprowadzenie stref czystego transportu jest ważnym krokiem w kierunku poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska, szczególnie w miastach, gdzie emisja z transportu drogowego jest jednym z największych problemów. Jednak, aby takie strefy przyniosły pożądane rezultaty, konieczne jest stworzenie skutecznego i spójnego systemu regulacji.

Wydawanie naklejek informujących o poziomie emisji pojazdu jest krokiem w dobrym kierunku, ale obecne naklejki nie uwzględniają normy Euro, co może wprowadzać zamieszanie i utrudniać kierowcom wybór odpowiedniego pojazdu dla konkretnego miasta. Dodatkowo, gdy regulacje dotyczące emisji pojazdów będą różnić się między miastami, kierowcy będą musieli uważnie śledzić zasady w każdej strefie, co może wprowadzać chaos i utrudnić przemieszczanie się.

Dlatego, aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie stref czystego transportu, konieczne jest stworzenie spójnego systemu regulacji na poziomie krajowym, który pozwoli na łatwe przemieszczanie się między różnymi strefami. W ten sposób kierowcy będą mieli łatwiejszy dostęp do informacji na temat wymagań dotyczących poziomu emisji pojazdów i będą mogli bardziej świadomie planować swoje podróże.

W każdym razie, aby zapewnić skuteczne działanie stref czystego transportu, ważne jest, aby regulacje dotyczące emisji pojazdów były spójne i jasno określone, a informacje o nich były łatwo dostępne dla kierowców.

Naklejki na szybę samochodów benzynowych i z silnikiem Diesla

Wjazd samochodem spalinowym do Stref Czystego Transportu będzie możliwy na podstawie naklejki. Zgodnie z obowiązującym od dziś rozporządzeniem zielona ośmiokątna nalepka przypomina znak STOP. Na górze przewidziano pole na rok produkcji samochodu. Oznaczenie literowe w ramce po lewej stronie będzie odpowiadać rodzajowi paliwa, jakim jest napędzany pojazd.

P – to benzyna

D – jak diesel, to olej napędowy;

M – mieszanka (paliwo-olej);

LPG – gaz płynny (propan-butan);

CNG – gaz ziemny sprężony (metan);

LNG – gaz ziemny skroplony (metan);

H – wodór;

EE – samochód elektryczny

BD – biodiesel

E85 – etanol

999 – inne.

Mandat 500 zł, jeśli nie masz naklejki lub masz niewłaściwą

Sposób wydawania naklejek określi rada gminy w uchwale, w której ustanowi strefę czystego transportu. Opłata za wydanie naklejki nie może przekroczyć 5 zł. Za wjazd do SCT bez nalepki lub z niewłaściwą naklejką przewidziano mandat 500 zł. Pojazdy, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne, są zwolnione od zakazu wjazdu na mocy ustawy.

Foto: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Kierowcom, którzy bez oznakowania wjadą do strefy czystego transportu, grozi mandat. Zgodnie z art. 96c. Kodeksu wykroczeń: „Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych”.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

6 komentarzy

  1. Już raz pytałam , gdzie w Katowicach można kupić te znaczki. Napisać artykuł to jedno, a wiedza gdzie to drugie. Pisarczyk się ogarnij

  2. Gdzie można nabyć naklejkę? Od którego roku to ma obowiązywać, bo chyba nie od 1 marca 2023, gdyż z tego co czytałem na innych stronach to strefa wchodzi w życie od 2024 jednocześnie w Warszawie i Krakowie.

    • Nie ma takich naklejek i jeszcze nie istnieją! Rozmawiałam z 2 urzędami i poinformowano mnie,że będzie od przyszłego roku!

  3. Nie ma wydawania takich naklejek i jeszcze nie istnieją! Rozmawiałam z 2 urzędami i poinformowano mnie,że będzie od przyszłego roku!

Napisz Komentarz

Exit mobile version