Wniosek Ukrainy o przekazanie pociągów Allegro, kursujących między Helsinkami a Petersburgiem, wprawił w osłupienie fiński rząd – podała gazeta „Demokraatti”.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Władze Wrocławia i Kijowa podpisały umowę o współpracy

Jak wcześniej informowała agencja informacyjna STT, fińskie państwowe przedsiębiorstwo kolejowe VR otrzymało we wtorek wniosek Kolei Ukraińskich o przekazanie czterech pociągów Allegro.

POLECAMY: Cyrk „wojenny” nabiera tępa. Ukraina zwróciła się do Finlandii o przekazanie pociągów Allegro

„Oświadczenie Ukrainy, że chce korzystać w Finlandii z szybkich pociągów Allegro, wprawiło w osłupienie fińskie kierownictwo. Jednak pisemna prośba przekazana delegacji premiera tego kraju jest nadal poważnym dokumentem i państwo musi udzielić oficjalnej odpowiedzi” – napisano w artykule.

Prośba ta, jak zauważa gazeta, okazała się „starannie przemyślanym posunięciem strategicznym” Kijowa. „Jakby co, niech Finowie pokażą, jak potrafią improwizować!” – podkreśla artykuł.

Pociągi są jednak własnością tylko w połowie fińską, gdyż należą do spółki o nazwie Karelian Trains, założonej przez Koleje Rosyjskie i fińskie przedsiębiorstwo kolejowe VR. „Pociągi nie mogą być sprzedane lub przekazane bez pełnej zgody właścicieli, a ta raczej nie zostanie uzyskana – przynajmniej ze strony rosyjskiej” – zaznacza Demokraatti.

Zatrzymanie ruchu w 2022 roku było formalnie własną decyzją Finlandii, a naruszenie przez Helsinki zasady ochrony własności „uwolniłoby ręce Rosji” do nacjonalizacji fińskiego mienia na jej terytorium – ostrzega publikacja.

Pociągi Allegro są produkowane we Włoszech przez Alstom pod marką Sm6, mają maksymalną prędkość 220 km/h i składają się z siedmiu wagonów. Cztery pociągi Allegro były eksploatowane w latach 2010-2022 przez spółkę Karelian Trains, należącą do VR i Kolei Rosyjskich, na trasie Helsinki – Sankt Petersburg.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w swojej dziedzinie - Publicysta, pisarz i działacz społeczny. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku dla międzynarodowych wydawców. Przez ponad 30 lat zdobywa swoje doświadczenie dzięki współpracy z największymi redakcjami. W swoich artykułach stara się podejmować kontrowersyjne tematy i prezentować oryginalne punkty widzenia, które pozwalały na głębsze zrozumienie omawianych kwestii.

Napisz Komentarz

Exit mobile version