Plan Unii Europejskiej dotyczący redukcji liczby śmiertelnych wypadków na drogach do zera do 2050 roku jest bardzo ambitny i wymaga wdrożenia wielu działań, w tym zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz promowania alternatywnych środków transportu, takich jak transport publiczny czy rower.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Jednym z proponowanych działań jest wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia, którzy co pięć lat musieliby udowadniać swoją zdolność do prowadzenia pojazdów. Choć to rozwiązanie może wydawać się kontrowersyjne, ma na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i ochronę życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Wprowadzenie takiego wymogu może jednak spotkać się z oporem ze strony niektórych grup społecznych, którzy mogą czuć się dyskryminowani. Dlatego ważne jest, aby wdrażając takie rozwiązanie, uwzględnić różne konteksty i potrzeby różnych grup wiekowych oraz zapewnić im dostęp do alternatywnych środków transportu, jeśli utracą zdolność do prowadzenia pojazdów.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Ważne jest również, aby inwestować w rozwój technologii, które mogą pomóc w poprawie bezpieczeństwa na drogach, takich jak systemy automatycznego hamowania awaryjnego czy asystent pasa ruchu. W ten sposób można skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na drogach, bez konieczności wykluczania jakiejkolwiek grupy społecznej z korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

Napisz Komentarz

Exit mobile version