Zgodnie z zapowiedziami, od 1 lipca 2024 roku w Krakowie i Warszawie będą działać strefy czystego transportu. Projekt ten ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza w centrach miast i poprawę jakości życia mieszkańców. W pierwszym etapie projektu nie będzie można wjeżdżać do stref określonymi modelami samochodów, które są szczególnie szkodliwe dla środowiska.
Te samochody nie wjadą do stref czystego transportu. Jesteś w ich posiadaniu? Sprzedaj je jak najszybciej
W pierwszej fazie wprowadzenia stref czystego transportu w Krakowie i Warszawie, pojazdy silnikowe starsze niż 18 lat z silnikami Diesla oraz starsze niż 27 lat z silnikami benzynowymi nie będą uprawnione do wjazdu. W związku z tym, AAA Auto przygotowało ostatnio ofertę sprzedaży samochodów z wtórnego rynku, których właścicielom grozi ograniczenie w poruszaniu się w strefach czystego transportu.
Jakie dokładnie modele samochodów nie będą mogły wjeżdżać do stref czystego transportu w Krakowie i Warszawie? Konkretne modele samochodów nie zostały jeszcze ogłoszone, ale wiadomo, że zakaz dotyczyć będzie pojazdów z silnikami spalinowymi, czyli benzynowych i dieslowskich.
Będą to przede wszystkim starsze samochody, które nie spełniają najnowszych norm emisji spalin. W praktyce będą to samochody produkowane przed rokiem 2005, gdy nie obowiązywały jeszcze surowe normy emisji spalin. Zakaz wjazdu do stref czystego transportu będzie dotyczyć również starszych samochodów hybrydowych i aut z napędem na LPG.
W lutym 2023 roku pojawiła się tylko jedna oferta samochodu z silnikiem benzynowym, który nie zostanie dopuszczony do wjazdu do SCT. Ofertą tą był Mercedes CLK z 1998 roku, sprzedawany za 8 299 zł. Natomiast najwięcej ofert dotyczyło samochodów z silnikami Diesla, takich jak Volkswagen Passat, Audi A4 i Volkswagen Golf.
Strefy czystego transportu to skuteczny sposób walki z toksycznymi emisjami w miastach, a ograniczenie wjazdu starych samochodów przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i eliminacji z rynku wtórnego zużytych pojazdów. Starsze samochody zazwyczaj wymagają poważnych napraw i ponoszenia wysokich kosztów, co sprawia, że warto rozważyć zakup bardziej nowoczesnego pojazdu, który spełnia wyższe normy emisji spalin. Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, podkreśliła te kwestie w swoich wypowiedziach dla serwisu MotoFakty.
- Masz konto w banku PKO BP? Od 1 czerwca zapłacisz więcej za prowadzenie kontaPKO BP, największy bank w Polsce, poinformował, że od czerwca planuje podwyżki opłat dla swoich klientów indywidualnych. BNP
- Całkowicie za darmo 1300 złotych na konto. Uruchomiono dochód gwarantowanyW ostatnim czasie wprowadzono nową inicjatywę społeczną – dochód gwarantowany, która ma na celu zapewnienie wsparcia finansowego dla
- Masz 65 lat? Dostaniesz całkowicie za darmo 500 złotych co miesiącOsoby w wieku 18 lat i powyżej, które mieszkają w Polsce i nie są w stanie samodzielnie funkcjonować,
Dane UE jednoznacznie wskazują na problem związany z emisją spalin
Z danych przedstawionych przez Unię Europejską jednoznacznie wynika, że liczba stref czystego transportu w Europie wzrosła o 2019 roku o 40 procent. Strefy są już wprowadzone w 320 europejskich obszarach miejskich, a ich liczba do 2025 roku wzrosła do 507. WHO z kolei orzekło, że zanieczyszczenie powietrza jest stanem zagrożenia zdrowia publicznego, które łącznie jest odpowiedzialne za 300 000 przedwczesnych zgonów rocznie w całej UE. Dlatego też wprowadzenie szybko stref czystego transportu jest dla UE priorytetem. I trudno się temu specjalnie dziwić…
3 komentarze
Co się dzieje z partią kierowców, o której było głośno kilka lat temu? Kierowcy to najbardziej łupiona grupa społeczna i wychodzi na to, że to grupa bez jaj. Szkoda słów na dalszy komentarz.
Słyszałeś kiedyś o opozycji sterowanej przez zarządzających?
moze paliwa sa skandaliczne skoro tak smrodza te auta?
moze wystarczy wyrzucic niemieckie auta z rynku bo falszuja emisje?
moze oba rozwiazania sa dobre?