Unia Europejska od dawna zajmuje się kwestiami bezpieczeństwa w motoryzacji i wprowadza przepisy, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Tym razem jednak chodzi o coś zupełnie innego, a mianowicie o obowiązkowe wyposażenie samochodów w apteczki.

Senat omawia aktualnie przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodów w apteczki. To oznacza, że już niedługo może stać się to wymogiem dla wszystkich kierowców na terenie Unii Europejskiej.

Zgodnie z zapowiedziami, apteczki będą musiały spełniać określone wymagania, m.in. dotyczące ilości i rodzaju zawartości. W apteczce powinny się znaleźć podstawowe środki medyczne, takie jak plastry, bandaże, środki dezynfekcyjne, czy specjalne narzędzia służące do udzielania pierwszej pomocy. Wymagania te mają na celu zapewnienie maksymalnej ochrony i bezpieczeństwa dla kierowców oraz pasażerów.

Wprowadzenie obowiązkowych apteczek do wyposażenia samochodów z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem ze strony kierowców, którzy zyskają większe poczucie bezpieczeństwa w podróży. Oczywiście, nie wszyscy będą zachwyceni nowym obowiązkiem, zwłaszcza jeśli okaże się, że apteczki podrożą koszty już i tak drogiego wyposażenia samochodów.

W Sejmie i Senacie trwają prace nad ustawą o homologacji pojazdów. Dostosowuje ona polskie prawo do przepisów UE i regulaminów ONZ, jeśli chodzi o system homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Innymi słowy, chodzi o zasady dopuszczania nowych modeli do sprzedaży w Polsce.

Ustawa o homologacji i wyposażeniu pojazdów

W ustawie dotyczącej homologacji pojazdów proponuje się szereg zmian w kwestii procedur i organów odpowiedzialnych za sprawy homologacyjne. Wskazuje się w niej sposób wskazywania organów krajowych właściwych do przeprowadzania homologacji, jak również zmienia się system naliczania opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych.

Ponadto ustawa wprowadza zasady wyznaczania służb technicznych, które będą odpowiedzialne za przeprowadzanie badań na potrzeby procedur homologacyjnych. Celem wprowadzenia tych zmian jest zwiększenie efektywności i przejrzystości procedur homologacyjnych oraz zapewnienie większej kontroli nad procesem homologacji.

Dodatkowo, ustawa wprowadza alternatywną możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej. Ma to na celu ułatwienie procedur homologacyjnych dla osób, które korzystają z instalacji gazowych w swoich pojazdach.

Wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ułatwienie i usprawnienie procedur homologacyjnych. Mają one również na celu ujednolicenie procedur homologacyjnych w całej Unii Europejskiej i usunięcie ewentualnych barier w handlu pojazdami między państwami członkowskimi.

Nowość w homologacjach instalacji LPG

W przypadku proponowanej ustawy homologacyjnej, już wydane świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem będą nadal ważne. To oznacza, że montaż instalacji będzie nadal możliwy w oparciu o wcześniej wydane świadectwa.

Jednakże w przypadku stwierdzenia, że montaż instalacji może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego będzie miał prawo zawiesić wydane świadectwo homologacji montażu takiej instalacji.

W projekcie ustawy wprowadzono również nowy system naliczania opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych. Ma to na celu ujednolicenie systemu opłat w całej Unii Europejskiej oraz dostosowanie go do obowiązujących standardów i wymogów. Nowy system ma zapewnić większą przejrzystość oraz łatwość w naliczaniu i pobieraniu opłat za wydanie dokumentów homologacyjnych.

Apteczka obowiązkowa w nowych samochodach?

Na początku marca ustawa została przegłosowana przez Sejm i trafiła do Senatu. Senacka Komisja Infrastruktury zaproponowała drobne poprawki doprecyzowujące, ale w środę podczas posiedzenia Senatu zgłoszono poprawkę do ustawy, wprowadzającą wymóg wyposażenia nowych samochodów w apteczki.

Złożył ją Wojciech Konieczny (Lewica). Poprawka zakłada, by apteczka była elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych przez dealerów. Senator wskazał, że w wielu krajach unijnych jest wymóg posiadania apteczki spełniającej określone standardy.

W tej sytuacji ustawę ponownie rozpatrzy senacka Komisja Infrastruktury, następnie musi przegłosować ją Senat, po czym ustawa wróci do Sejmu, który senackie poprawki może odrzucić. Na koniec ustawę musi podpisać prezydent.

W Polsce apteczek w samochodach osobowych nie trzeba wozić już ponad 20 lat, natomiast obowiązkowe wyposażenie każdego auta obejmuje:

  • gaśnicę
  • trójkąt ostrzegawczy.

Apteczka jest jednak obowiązkowa w: 

  • autobusach
  • taksówkach
  • pojazdach nauki jazdy

Od czasu do czasu podejmowane są próby przywrócenia obowiązku wożenia apteczek samochodowych we wszystkich pojazdach. W 2021 roku z taką propozycją do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zwrócił się poseł Aleksander Miszalski. Ministerstwa pomysł odrzuciły.

W jakich krajach apteczki są obowiązkowe?

Apteczki samochodowe są obowiązkowe w szeregu państw Unii Europejskiej:

  • Austrii
  • Belgii
  • Bułgarii
  • Chorwacji
  • Czechach
  • Estonii
  • Grecji
  • Litwie
  • Łotwie
  • Malcie
  • Niemczech
  • Słowenii. 

Natomiast zgodnie z Konwencją Wiedeńską, kierowcy samochodów zarejestrowanych w Polsce, podróżujących po tych krajach nie mają obowiązku posiadania apteczki.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Jeden komentarz

  1. My chcemy, my chcemy……….Wy musicie. Wy musicie. Zaspokajać nasze chore pomysły i zachcianki.

Napisz Komentarz

Exit mobile version