Zgodnie z zapowiedziami Komisji Europejskiej, przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia będą zaostrzone. W myśl nowych regulacji seniorzy będą musieli regularnie przechodzić badania lekarskie, aby udowodnić, że są zdolni do prowadzenia pojazdów.
Dokładne wymagania i częstotliwość takich badań będą uzależnione od stanu zdrowia i wieku kierowców. Wprowadzenie tych zmian ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zwiększenie ochrony innych użytkowników dróg przed niebezpiecznymi sytuacjami wynikającymi z niewłaściwej kondycji kierowców. Obecnie trwają prace nad dokładnymi szczegółami nowych przepisów, które mają wejść w życie w najbliższych latach.
Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy
Jednym z proponowanych działań jest wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia, którzy co pięć lat musieliby udowadniać swoją zdolność do prowadzenia pojazdów. Choć to rozwiązanie może wydawać się kontrowersyjne, ma na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i ochronę życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.
Wprowadzenie takiego wymogu może jednak spotkać się z oporem ze strony niektórych grup społecznych, którzy mogą czuć się dyskryminowani. Dlatego ważne jest, aby wdrażając takie rozwiązanie, uwzględnić różne konteksty i potrzeby różnych grup wiekowych oraz zapewnić im dostęp do alternatywnych środków transportu, jeśli utracą zdolność do prowadzenia pojazdów.
Zmiany w prawach jazdy. Jak będzie można odnowić uprawnienia?
Każdy, kto przekroczy 70. rok życia będzie musiał cyklicznie „udowadniać”, że wciąż może prowadzić pojazdy. Po upływie pięciu lat taki kierowca musiałby przechodzić badania lekarskie, które potwierdzą dalszą zdolność do uczestniczenia w ruchu drogowym.
Projekt obejmuje nie tylko seniorów, ale także osoby zmagające się z różnymi chorobami. Badania mieliby przechodzić także cukrzycy czy osoby cierpiące na schorzenia oczu. Są także inne, dobre informacje. Komisja planuje wydłużyć czas ważności prawa jazdy, które w całej Unii byłoby ważne nie 10, a 15 lat.
- Ekoterroryści z „Ostatniego Pokolenia” planują mega blokadę WarszawyAktywiści klimatyczni z organizacji Ostatnie Pokolenie ponownie planują paraliż ruchu drogowego w Warszawie. Jak zapowiadają, w piątek o godzinie 17 na Wisłostradzie odbędzie się
- Pijany Ukrainiec wjechał Citroenem w dom, który był w trakcie budowyBlisko 1,5 promila alkoholu miał w organizmie kierowca citroena, który stracił panowanie nad pojazdem, zjechał z jezdni i uderzył w niezamieszkały budynek jednorodzinny. 29-letni
- Największy pracodawca w Ostrowie Wielkopolskim w obliczu kryzysu z powodu braku zainteresowania elektrykamiNiemiecki koncern Mahle, jeden ze światowych liderów w produkcji części samochodowych, zmniejsza zatrudnienie w swoim zakładzie w Ostrowie Wielkopolskim. Fabryka, zatrudniająca niegdyś 2,5 tys.
Warto dodać, że podobne podejście do seniorów „za kółkiem” stosują inne kraje. Przepisy zakładające odnawianie prawa jazdy co kilka lat stosuje się m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Portugalii.
Unia Europejska planuje zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków na drogach UE o połowę do 2030 roku, a do 2050 roku osiągnąć całkowitą likwidację. Teraz UE skupia się na badaniach nad bezpieczeństwem seniorów, czyli osób powyżej 70 roku życia, i w myśl nowych przepisów planuje wprowadzić obowiązkowe testy co pięć lat, by udowodnić ich zdolność do prowadzenia pojazdów.
Zwolennicy tej inicjatywy wskazują na kraje, takie jak Dania, Hiszpania i Szwajcaria, gdzie takie testy są już obowiązkowe. Analitycy podkreślają, że seniorzy są bardziej narażeni na wypadki z powodu problemów związanych z wiekiem, takich jak pomyłki pedałów, ale ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.