Warszawa zamierza wprowadzić w centrum miasta strefę czystego transportu. Dla pieszych oznacza to czystsze powietrze, dla kierowców – utrudnienia wjazdu. – Jesteśmy przekonani, że jest to dobra droga, żeby wprowadzić strefę, do której wjazd tymi najbardziej trującymi samochodami będzie zakazany – powiedział Rafał Trzaskowski.

Zgodnie z proponowanymi zmianami od 1 lipca 2024 r. do centrum Warszawy nie wjadą diesle mające więcej niż 18 lat oraz auta benzynowe mające więcej niż 27 lat.

Plan jest rozpisany od lipca 2024 r. aż do 2032 r. po to, by ograniczać zatrucie powietrza, które ma wpływ na nasze zdrowie – przekazał podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Tak ma przebiegać strefa czystego transportu

Zgodnie z zaprezentowanymi analizami, pierwszy etap (będzie wdrożony w 2024 r.) ograniczy możliwość wjazdu ok. 2 proc. pojazdów. Boleśniejsze będą już kolejne etapy, gdyż stopniowo możliwość wjazdu będzie ograniczona dla 27, 55 i 74 proc. aut. Najsurowsze obostrzenia mają wejść w życie w 2030 r.

Takie mają przebiegać granice strefy czystego transportu w Warszawie (Materiały prasowe, UM Warszawa)

Strefa czystego transportu w Warszawie – jaki obejmie obszar?

Strefa czystego transportu jest wydzielonym obszarem, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (określane fachowo jako normy Euro). Normy te są bezpośrednio powiązane z datą produkcji pojazdu.
W Polsce jeszcze do niedawna nie było przepisów umożliwiających tworzenie takich stref, ale od dawna funkcjonowały one w Europie – obecnie jest ich ponad 320, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. Pierwszym miastem, które przyjęło uchwałę w sprawie wdrożenia takiego rozwiązania, jest Kraków. Nowe przepisy będą tam obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Projekt strefy zaprezentował też pod koniec ubiegłego roku Wrocław. Teraz dołącza do nich Warszawa.

Strefa obejmie większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty, a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa. „Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: aleja Prymasa Tysiąclecia, Aleje Jerozolimskie, Kopińska, Wawelska, aleja Armii Ludowej, aleja Stanów Zjednoczonych, Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do alei Prymasa Tysiąclecia” – możemy przeczytać w komunikacie urzędu miasta.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version