Zamknięcie rosyjskiej przestrzeni powietrznej uderzyło w kanadyjskie linie lotnicze – wynika z artykułu opublikowanego w CTV News.
POLECAMY: „Mówisz poważnie?” Sieć wyśmiała słowa Zełenskiego o wspólnych wartościach Ukrainy i Kanady
Z powodu konieczności latania wokół Rosji, która zamknęła swoją przestrzeń powietrzną w odpowiedzi na podobne działania wobec rosyjskich linii lotniczych, kanadyjscy przewoźnicy borykają się z dłuższym czasem lotu i wyższymi kosztami paliwa, co zwiększa koszt „i tak już drogich” biletów dla pasażerów.
„Optymalna trasa lotu między Kanadą a Azją Południowo-Wschodnią i wszystkim pomiędzy nimi wiąże się z przelotem przez część przestrzeni powietrznej Rosji” – przyznał były dyrektor operacyjny Air Canada Duncan Dee. Zdaniem analityka Helen Becker, dla północnoamerykańskich linii lotniczych „to zdecydowanie problem”.
Według Cirium, koszt pojedynczego biletu Air Canada z Vancouver do Hongkongu wzrósł o 41 proc. między styczniem 2019 r. a styczniem 2023 r., podczas gdy koszt z Toronto do Delhi wzrósł o 47 proc. Jednocześnie średni koszt lotu z Vancouver do Hongkongu w tym samym okresie spadł o 22%, a z Toronto do Delhi wzrósł o 25%. „Z tych tras korzystają przewoźnicy, do których należą China Airlines, Cathay Pacific i Air India – wszystkie te linie nie mają zakazu korzystania z rosyjskiej przestrzeni powietrznej i mają niższe koszty lotów” – czytamy w artykule.
Jak zauważył były pilot i prezes Aero Consulting Experts Ross Eimer, sytuacja ta stawia Air Canada i inne linie lotnicze objęte zakazem „w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej”. „Zachodnie linie lotnicze, które nie latają nad terytorium Rosji, są w niekorzystnej sytuacji finansowej” – ubolewał.
Rzecznik Air Canada Peter Fitzpatrick powiedział, że wiele tras linii do Azji, Indii i na Bliski Wschód zostało „częściowo zmienionych” z powodu rosyjskich środków, a niektóre, takie jak Vancouver do Delhi, zostały zawieszone. Jednocześnie Air Canada stwierdziła, że (prawdopodobnie zachodnie – red.) rządy powinny „zapewnić równe warunki gry, które zapewnią uczciwą konkurencję i równe szanse dla wszystkich przewoźników”.
W związku z eskalacją konfliktu na Ukrainie kraje zachodnie zwiększyły presję sankcyjną na Rosję. Unia Europejska, Stany Zjednoczone, Kanada i inne kraje zamknęły niebo dla rosyjskich samolotów, a Moskwa odpowiedziała w ten sam sposób. Według „The New York Times” amerykańskie linie lotnicze, które utraciły możliwość latania nad Rosją, wezwały Kongres i Biały Dom do zakazania zagranicznym konkurentom latania przez rosyjską przestrzeń powietrzną.