Gotówka, czyli fizyczny pieniądz w postaci banknotów i bilonu, zawsze była jednym z najwygodniejszych sposobów dokonywania płatności. Daje nam dużą swobodę i anonimowość, co dla wielu ludzi jest bardzo ważne. Jednak, z biegiem czasu, wiele państw i instytucji finansowych zaczęło uważać gotówkę za coraz mniej wygodną i bezpieczną formę płatności.

Jednym z powodów takiego podejścia jest walka z przestępczością finansową, oszustwami podatkowymi oraz nielegalnymi działaniami gospodarczymi. Gotówka może ułatwiać tego typu działania, ponieważ transakcje dokonywane za jej pomocą nie są rejestrowane na naszych rachunkach bankowych i trudno jest je śledzić. Dlatego wiele państw wprowadziło już limity na korzystanie z gotówki lub ograniczyło jej użycie do niewielkich transakcji.

Innym powodem ograniczenia użycia gotówki jest postęp technologiczny i rozwój elektronicznych form płatności. Karty płatnicze, przelewy bankowe i płatności mobilne stają się coraz bardziej popularne i wygodne, a niektóre kraje już całkowicie zrezygnowały z używania gotówki na rzecz tych form płatności. Elektroniczne płatności są łatwiejsze do śledzenia, co ułatwia walkę z przestępczością finansową i oszustwami podatkowymi.

Banki wstrzymują wypłaty gotówki w określonych godzinach

Niektóre banki wprowadzają ograniczenia dotyczące wypłat gotówki w określonych godzinach dnia. Zgodnie z tymi ograniczeniami, klienci banków mogą mieć ograniczony dostęp do gotówki w pewnych godzinach, co może wpłynąć na ich codzienne życie i prowadzenie biznesu.

Banki często stosują te ograniczenia w celu ochrony swoich pracowników i klientów przed ryzykiem napadów i kradzieży w bankach. W ten sposób banki mogą zapewnić większe bezpieczeństwo dla wszystkich osób związanych z bankiem.

Jednakże, wprowadzenie takich ograniczeń może wpłynąć na życie i działalność klientów banków. Mogą oni napotykać trudności w realizacji swoich transakcji, szczególnie w przypadku wypłat większych sum pieniędzy. Może to mieć wpływ na ich zdolność do przeprowadzenia transakcji handlowych, jak również do wykonywania codziennych zakupów i innych wydatków.

Ograniczenia w wypłacie gotówki mogą również wpłynąć na zwiększenie popularności innych form płatności, takich jak karty płatnicze, przelewy bankowe lub płatności mobilne. To może prowadzić do zmiany sposobu, w jaki konsumenci dokonują transakcji, co z kolei może wpłynąć na branżę finansową i handlową.

Wprowadzenie ograniczeń w wypłacie gotówki w określonych godzinach przez banki jest z jednej strony zrozumiałe i uzasadnione ze względów bezpieczeństwa, ale z drugiej strony może wpłynąć na życie i działalność klientów banków. Wprowadzenie takich ograniczeń powinno być zatem dobrze przemyślane i uzasadnione, a w razie potrzeby banki powinny poszukiwać alternatywnych rozwiązań, które zapewnią bezpieczeństwo dla wszystkich związanych z bankiem, ale jednocześnie nie będą miały negatywnego wpływu na życie klientów banków.

Wypłata pieniędzy w wybrane godziny

Niepokojąca jest też liczba detonacji bankomatów. Według portalu Tagesschau od 2022 roku jeden bankomat będzie regularnie atakowany przez złodziei. Z tego powodu pierwsze banki zaczęły zamykać swoje placówki na noc.

W efekcie Commerzbank nie umożliwia już klientom dostępu do swoich oddziałów i bankomatów w godzinach od 18:00. i 23:00 w wielu lokalizacjach. Dzięki temu nie tylko te same budynki, ale także ich biura i potencjalnie przydatni goście będą pod obserwacją. Kolejnym bankiem, który podjął podobne działania, był Sparkasse, który zawiesił działalność w rejonie Monachium z powodu poważnych problemów z oszustwami w bankomatach.

Co zrobić, jeśli trzeba nagle wypłacić pieniądze z bankomatu? 

W przypadku pilnej potrzeby gotówki można skorzystać z usługi cashback, dostępnej na stacjach benzynowych lub w supermarketach. Jednak w nocy takie opcje mogą być ograniczone. W takiej sytuacji konieczne będzie skorzystanie z ogólnodostępnych bankomatów, które zazwyczaj znajdują się na ruchliwych ulicach lub dużych placach. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z takich bankomatów zwykle wiąże się z dość wysokimi opłatami prowizyjnymi.

W ostatnim kwartale 2022 roku Bank BNP Paribas podjął decyzję o zmianie 27 Centrów Klienta na placówki bezgotówkowe, co oznacza, że w tych miejscach klienci nie będą mogli dokonywać transakcji gotówkowych. W ten sposób Bank zwiększył liczbę swoich placówek bezgotówkowych do 202, co stanowi niemal połowę (prawie 50%) całej sieci bankowej, składającej się z 410 placówek.

Dane zebrane przez cashless.pl pokazują, że na koniec 2022 roku Bank BNP Paribas miał o 29 placówek bezgotówkowych więcej niż drugi na liście, czyli ING (173 placówki). Ponadto, Bank BNP Paribas miał ponad 100 placówek bezgotówkowych więcej niż trzeci na liście, czyli Bank Millennium (98 placówek). W sumie, w Polsce działało 633 placówek bezgotówkowych, w których klienci nie mieli możliwości dokonywania transakcji gotówkowych.

Nowa rzeczywistość w bankach

„Jeśli koszty regulacyjne przekraczają 30 procent kosztów działania, to nie mamy zdrowego mechanizmu funkcjonowania” –

– Trudno być obecnie optymistycznie nastawionym do przyszłości sektora bankowego, musimy jako sektor „pozamykać” ryzyka. Nie zrobimy tego sami, do tego potrzebni są regulatorzy, potrzebne są regulacje. Jeśli chcemy, by sektor bankowy przetrwał i miał zdolność do finansowania gospodarki, to ostatni moment, by podjąć działania, które te ryzyka ograniczą.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version